Krupp ongevallenkranen NS
Advertentie post before
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Krupp treinkranen
Waarbij zij opgemerkt dat deze RT kraan een volledige mislukking was. Heeft maar een handvol hersporingen gedaan en is daarna als onbruikbaar terzijde gesteld. Dat onbruikbaar komt, denk ik, deels door de onervarenheid van het eigen NS personeel met dit soort kranen en deels ook door de eis dat hij op twee assen moest staan hetgeen in die tijd voor een 65 tons kraan erg weinig was.Arie H schreef:Rechts op de foto de laatste Krupp-kraan van de NS.
Deze 65 tons ruw-terrein kraan werd hangend tussen twee wielstellen vervoerd
Treinongeval in Alphen a/d Rijn 6-89
Re: Krupp treinkranen
Uit de verhalen van de indertijd aanwezige collega's had ik ook begrepen dat die kraan geen succes was. Vandaar ook de assistentie onzerzijde.
Nu kan je ook niet verwachten dat spoorwegpersoneel, na het uitvoeren van een paar bergingen, het maximale uit zo'n kraan kunnen halen.
Daarbij zijn de werkomstandigheden ook niet echt optimaal: eerst het wielstel wegzetten om dicht bij je last te komen, daarna oppassen voor de aanwezige bovenleiding/portalen en het ongelijke ballastbed waarin afgestempeld moet worden.
Tabel was zeker niet verkeerd:
Voorover/achterover tot 6 meter 65 ton, daarna aflopend naar 20 ton op 12 meter.
Nu kan je ook niet verwachten dat spoorwegpersoneel, na het uitvoeren van een paar bergingen, het maximale uit zo'n kraan kunnen halen.
Daarbij zijn de werkomstandigheden ook niet echt optimaal: eerst het wielstel wegzetten om dicht bij je last te komen, daarna oppassen voor de aanwezige bovenleiding/portalen en het ongelijke ballastbed waarin afgestempeld moet worden.
Tabel was zeker niet verkeerd:
Voorover/achterover tot 6 meter 65 ton, daarna aflopend naar 20 ton op 12 meter.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.
Re: Krupp treinkranen
Het concept zelf is ook niet gek. Van der Tol heeft nog steeds een dergelijke Grove met wielstellen, en ook hun Liebherr LTC 1055-3.1 kan met wielstellen uitgerust worden.
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Krupp treinkranen
Het concept is zeker niet slecht maar het gewicht van de kraan was veel te hoog om op vier banden, want meer banden zitten er niet onder een tweeassige kraan, te zetten. Vooral het snel kapotgaan van de banden vormden een groot probleem. Ik weet niet hoeveel ton de kraan woog, zal het eens opzoeken in een oude jaargang van STM, maar een vergelijkbare RT kraan met een hefvermogen van 65 ton had op zijn minst één as meer eronder liggen.Remko schreef:Het concept zelf is ook niet gek. Van der Tol heeft nog steeds een dergelijke Grove met wielstellen, en ook hun Liebherr LTC 1055-3.1 kan met wielstellen uitgerust worden.
Als ik het mij goed herinner is de kraan later naar Strukton gegaan alwaar hij een roemloze dood is gestorven.
Re: Krupp treinkranen
Het gewicht van deze kraan kan ik niet terug vinden.
Vreemd dat de banden van de Krupp zo kwetsbaar waren en dat lag toch zeker niet aan de zelf gereden kilometers.
Als je bijvoorbeeld een 'oude' tweeassige Grove RT 980 neemt die een capaciteit had van 73 ton dan had deze ook een respectabele aslast van 30 ton.( Totaal gewicht 60 ton).
Vreemd dat de banden van de Krupp zo kwetsbaar waren en dat lag toch zeker niet aan de zelf gereden kilometers.
Als je bijvoorbeeld een 'oude' tweeassige Grove RT 980 neemt die een capaciteit had van 73 ton dan had deze ook een respectabele aslast van 30 ton.( Totaal gewicht 60 ton).
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.
Re: Krupp treinkranen
Die word ook niet gebruikt om heen en weer te rijden over de spoorstaven en de dwarsliggers... De banden onder de krollen hebben hier ook veel van te lijden, dit zal Peter ook wel bedoelen.
Btw, die van Van der Tol zijn alle 3 Liebherr kranen.
Btw, die van Van der Tol zijn alle 3 Liebherr kranen.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
Re: Krupp ongevallenkranen NS
Je hebt gelijk. Was zeker in de war omdat het een twee asser ruw terrein kraan was.cjsiku schreef:Btw, die van Van der Tol zijn alle 3 Liebherr kranen.
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Krupp ongevallenkranen NS
HEDEL-TREINONGEVAL
Bron: geheugenvannederland.nl
Juni 1966
Bijbehorende tekst:
HEDEL: In de nacht van zondag op maandag hebben twee grote kranen van de N.S. een begin gemaakt met het optakelen van de ontspoorde en gekantelde wagons. In 3 a 4 weekeinden hoopt men het karwei te klaren. Een van de wagons, welke bij het spoorwegongeluk is ontspoord, wordt hier weer op de rails getild.
Bron: geheugenvannederland.nl
Juni 1966
Bijbehorende tekst:
HEDEL: In de nacht van zondag op maandag hebben twee grote kranen van de N.S. een begin gemaakt met het optakelen van de ontspoorde en gekantelde wagons. In 3 a 4 weekeinden hoopt men het karwei te klaren. Een van de wagons, welke bij het spoorwegongeluk is ontspoord, wordt hier weer op de rails getild.
- Bijlagen
-
- krupp1.JPG (131.92 KiB) 4379 keer bekeken
Re: Krupp ongevallenkranen NS
Wagon?? Lijkt me toch meer een loc... Maar mooie foto!