WMG spoorbouwkranen

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

WMG spoorbouwkranen

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

Veel foto's ben ik er niet van tegengekomen op internet en bij deze open ik maar een topic over deze kranen. Gebouwd door de Weger Machinefabriek Gouda hebber er in totaal 8 van deze kraantjes bestaan. Met een hefvermogen van 15 ton, toen ter tijd al heel wat, werden ze vooral gebruikt met het vernieuwen van wissels op emplacementen en ander klein hijswerk. Deze kraan van Strukton staat, net zoals de meeste andere kranen van dit type, op een zogenaamd "Sluiskil" onderstel. Deze onderstellen ontlenen hun naam aan de vindplaats na WO II waar ze zijn achter gelaten door de Duitsers die op een aantal van deze gekoppelde onderstellen hele grote kanonnen hadden staan. Deze opname is gemaakt in Amsterdam Centraal.
Bijlagen
08499001-H 4 verkleind.jpg
08499001-H 4 verkleind.jpg (191.7 KiB) 4610 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: WMG spoorbouwkranen

Bericht door Peter_S »

Aanvullingen hierop zijn van harte welkom. Ooit hoop ik nog eens een compleet overzicht te gaan/kunnen maken over al het spoorbouw materieel wat er bij de NS heeft dienst gedaan.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
heindv
Starter
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 dec, 2012 19:40
Locatie: Nijmegen

Re: WMG spoorbouwkranen

Bericht door heindv »

Paar jaar gelden is er ook al over deze kranen gespreken:
viewtopic.php?f=104&t=24685

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: WMG spoorbouwkranen

Bericht door Peter_S »

heindv schreef:Paar jaar gelden is er ook al over deze kranen gespreken:
viewtopic.php?f=104&t=24685
Dank voor de aanvulling Hein, ik wist dat er ergens op het BMF nog wat stond maar kon het niet meer vinden. Wellicht dat een van de moderatoren de spoorse producten van WMG hiernaar kunnen verplaatsen zodat de spoorkranen bij elkaar staan.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

logistikfan
Starter
Berichten: 80
Lid geworden op: di 27 dec, 2011 22:53

Re: WMG spoorbouwkranen

Bericht door logistikfan »

De 5 assige onderstellen hebben nog jaren lang in Zutphen gestaan. Ik wist nooit waar ze voor diende, nu wel. Het is dus Oorlogsmaterieel. Dat zullen de meeste mensen niet weten, en misschien maar goed ook. Sinds ca. 2 jaar zijn ze weg uit Zutphen ivm de grote verbouwing van het emplacement daar. Wat er mee gebeurt is weet ik niet. En de foto lijkt wel in Arnhem gemaakt te zijn gezien de huizen aan de Amsterdamse weg. Ze zijn er niet meer maar wat ik me kan herinneren lijken deze er wel heel veel op.

Gebruikersavatar
P Bender
Starter
Berichten: 53
Lid geworden op: di 23 feb, 2010 23:50
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: WMG spoorbouwkranen

Bericht door P Bender »

Volgens mij staan d'r een of twee nu bij de SHM. Zal even kijken of ik er aan denk om de komende keer dat ik daar ben om er even een foto van te maken
Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”