Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

In dit onderwerp wil ik de nodige aandacht besteden aan het materieel dat de Nederlandse Spoorwegen zelf in eigendom, en onderhoud, hadden voor het in stand houden van de spoorbaan. Vooral in de beginjaren van de mechanisatie waren het de Nederlandse Spoorwegen die het materieel aanschafte en, indien nodig, beschikbaar stelde aan de aannemers. Om de een of andere redenen, heb nog niet precies kunnen achterhalen waarom, werd het personeel en materieel ingedeeld bij de "ploeg 901" . Met de verzelfstandiging van de spoorwegen in het midden van de 90-er jaren van de vorige eeuw kwam er een eind aan het bestaan van deze materieelpool die werd verdeeld over de Nederlandse spooraannemers; Strukton, Railbouw en Van Welzenes.

Al, of pas, in 1948 begon bij de Nederlandse spoorwegen de mechanisatie in het wegonderhoud middels de aanschaf van een tweetal Matissa stopmachines voor het machinaal stoppen van het spoor. Omdat het bedienen van deze machines "specialistenwerk" reisde het personeel van dit materieel mee in hun eigen verblijfswagens, veel moet je daarbij niet voorstellen, om als nomade door het land te trekken. Hier ligt dus duidelijk een parallel met de machinisten in het grondverzet die vaak ook meereisden van werk tot werk.

Omdat ik uit de beginperiode geen eigen foto's heb zullen jullie het moeten doen met de foto's die ik in de laatste 10 jaar van het bestaan van "ploeg 901" van hun materieel heb gemaakt. Ooit heb ik het plan opgevat om een uitgebreid artikel te schrijven over de ontwikkelingen op dit gebied maar door tijdgebrek is er tot op heden nog weinig van gekomen.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Als eerste wil ik jullie een tweetal plaatjes tonen van de toen net nieuwe Robeltrein voor het vervoer van lang gelaste spoorstaven. Op 15 juli 1984 viel deze nieuwe aanwinst te bewonderen op het emplacement van Venlo. Middels deze machine werden de nieuwe spoorstaven, die rechts van de machine op een aantal speciale goederenwagons lagen, gelost. De "armen" diende als geleiding bij het lossen van de spoorstaven. Uiteraard konden er ook oude spoorstaven mee worden geladen en uit ervaring, mocht een keertje "meeliften" kan ik jullie vertellen dat dat een heel bijzondere ervaring is.
Bijlagen
08499012-V 21 verkleind.jpg
08499012-V 21 verkleind.jpg (196.76 KiB) 4254 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

De complete trein met aan de achterzijde de losinrichting.
Bijlagen
08499013-V 22 verkleind.jpg
08499013-V 22 verkleind.jpg (165.95 KiB) 4254 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Een ander speciaal apparaat wat in de 80-er jaren van de vorige eeuw zijn intrede deed was de kettinghor machine. Voor het afvoeren van de ballast reed er een speciale trein mee bestaande uit allemaal kleine containerbakjes die op speciale, nieuwe als ik mij niet vergis, wagons stonden. Op 10 juni 1984 trof ik deze trein aan op het goederenemplacement van station Venlo. Middels drie speciale portaalkraantjes, waar ik helaas geen goede foto's van heb, werden deze bakken over de trein "uitgewisseld" tussen hun plek op de trein en het speciale laadstation dat voor de kettinghor liep. Omdat de portaalkraantjes, rijdend op de kraanbaan op de wagons, niet langs of over elkaar heen konden moesten de bakjes veelvuldig worden uitgewisseld tussen de portaalkraantjes.
Bijlagen
08499006-O 16 verkleind.jpg
08499006-O 16 verkleind.jpg (194.29 KiB) 4250 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Ruim een maand later trof ik de, als ik mij niet vergis, net nieuwe kettinghor aan bij de werkplaats voor het onderhoud aan deze machines. Het laadstation voor de containerbakjes ontbreekt nog op deze foto. Links van het midden zien wij de zeefinrichting om de goede ballast te scheiden van het "horsel".
Bijlagen
08499014-W 6 verkleind.jpg
08499014-W 6 verkleind.jpg (179.06 KiB) 4245 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Nogmaals de kettinghor maar dan van opzij bezien. De ontgraven ballast werd langs de diagonaal lopende jacobsladder opgevoerd naar de zeefinrichting. Middels de grote transportbanden werd het "horsel" naar voren getransporteerd om daar met behulp van het laadstation in de kleine containerbakken te worden gedeponeerd.
Bijlagen
08499015-W 7 verkleind.jpg
08499015-W 7 verkleind.jpg (173.04 KiB) 4241 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Na deze statische opnames van de NS kettinghormachine wordt het de hoogste tijd voor wat actiefoto's van het geheel. Op 6 mei 1990 staat de kettinghor, met links van de machine het op de vorige foto's ontbrekende laadstation, opgesteld op het emplacement "Siberië" van station Blerick.
Bijlagen
08499184-6609 verkleind.jpg
08499184-6609 verkleind.jpg (180.79 KiB) 4193 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Met een leuke rookpluim zet NS DE-loc 2467 dit deel van de werktrein in beweging om vervolgens het geheel te combineren met de zogenaamde "horseltrein". Het horsel (zand en grind die uit de verontreinigde ballast komen en te klein van diameter zijn voor hergebruik) werd toen ter tijd afgevoerd naar een zeef en was inrichting te Roosendaal. Echter omdat het niet zinvol is/was de kettinghor loos mee te slepen van de werkplek naar Roosendaal en weer terug stond de kettinghor altijd over op een emplacement van waaruit deze de volgende nacht werd ingezet. By The Way, rangeren met een 2400 was altijd leuk om te zien en doen.
Bijlagen
08424240-6624 verkleind.jpg
08424240-6624 verkleind.jpg (164.66 KiB) 4191 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

In de late avond van de 6e mei, of de zeer vroege ochtend van de 7e mei, 1990 is de kettinghor gearriveerd op de werkplek van die nacht nabij km 13 op het baanvak Venlo-Eindhoven. De werkplek bevond zich, toevallig, op circa 1,3 km van station Horst-Sevenum waar ik toen ter tijd woonde. Mooi lopend naar een fotoklusje dus. Voor het inbrengen van de koppelbalk, en graafketting, onder de spoorstaven en dwarsliggers door is het noodzakelijk om een tweetal dwarsliggers te verwijderen. Het verwijderen van de dwarsliggers is inmiddels gebeurd en de beide armen waardoor de graafketting komt te lopen worden richting het gat onder het spoor door gebracht.
Bijlagen
08499186-6628 verkleind.jpg
08499186-6628 verkleind.jpg (197.08 KiB) 4183 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

De geleide armen, aan beide zijde van de machine één, hangt inmiddels voor het gat onder het spoor waarin voordien al de koppelbalk en graafketting zijn ingebracht.
Bijlagen
08499188-6630 verkleind.jpg
08499188-6630 verkleind.jpg (172.26 KiB) 4183 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”