Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

Buiten het materieel van ploeg 901, viewtopic.php?f=226&t=32901 voor een beknopt overzicht wat in de loop der tijden nog zal groeien, beschikten de Nederlandse Spoorwegen toen ter tijd nog over een keur aan ander materieel wat op de een of andere manier nodig was voor het onderhouden en in stand houden van het Nederlandse spoorwegnet. Voor een zeer groot deel is dit speciale materieel zelf ontworpen en ge-/verbouwd waarbij als basis vaak overtollig materieel werd gebruikt wat al een half spoorleven achter de rug had. Ik zal jullie niet vermoeien met nummers maar wel een verwijzing maken naar de oorsprong van het materieel.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Als eerste wil ik jullie een tweetal plaatjes laten zien van een rijdraadborstelwagen die, de naam zegt het al, middels een roterende borstel de oxidatielaag aan de onderzijde van de rijdraad wegpoetst. Vooral op emplacementen, waar relatief weinig treinen komen in vergelijking met de hoofdbaan, kan het voorkomen dat er zich in de loop der tijd een oxidatielaag vormt aan de omtrek van de rijdraad waar de pantograaf langs strijkt met het rijden. Omdat er door deze oxidatielaag slechter contact ontstaat tussen de rijdraad en de pantograaf krijg je vonkvorming bij het trekken van stroom uit de bovenleiding en dat is ongewenst. Onder ongunstige omstandigheden kan de rijdraad zo heet worden dat deze ter plekke smelt.

Op 19 april 1985 trof ik in Almelo de oude rijdraadborstelwagen aan die, getrokken door een DE-loc, druk bezig was om de bovenleiding schoon te borstelen. Deze oude rijdraadborstelwagen was gebouwd/ontstaan uit een rijtuig uit het roemruchte geslacht der blokkendozen. Na de aanleg/elektrificatie van de Hofpleinlijn, van Den Haag HS naar Rotterdam Hofplein met een zijtak naar Scheveningen, in 1908 werd er voor de elektrificaties uit de 20-er jaren van de vorige eeuw een grote hoeveelheid elektrisch materieel besteld dat door zijn hoekige vorm al snel de bijnaam "blokkendoos" kreeg. Nadat het laatste "blokkendoosrijtuig" aan het begin van de jaren 50 uit de reizigersdienst verdween kreeg een substantieel deel van dit materieel een tweede, of derde, leven als dienstmaterieel bij de Nederlandse Spoorwegen.

Zo ook dus dit voertuig wat dienst deed als rijdraadborstelwagen. Direct achter de strooomafnemer bevindt zich een uitzichtkoepel terwijl daarachter nog een bordes aanwezig is om eventueel klein onderhoudswerk aan de bovenleiding uit te voeren.
Bijlagen
08499043-505 verkleind.jpg
08499043-505 verkleind.jpg (175.73 KiB) 4067 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Iets meer dan 5 jaar later, om precies te zijn op 15 juli 1988, kwam de opvolger van bovenstaande rijdraadborstelwagen onder mijn woonkamerraam langs gereden. Getrokken door NS DE-loc 2257 is de "nieuwe" rijdraadborstelwagen bezig met het schoonpoetsen van de rijdraad boven spoor 3 van station Horst-Sevenum. Duidelijk is weer de inspectiekoepel zichtbaar van waaruit er zicht was op het werk, camera systemen om zulks in de gaten te houden zoals wij die heden ten dage hebben bestonden erin 1988 nog niet. Ditmaal heeft er een oude goederenwagon, van het type Gbs aan de basis gestaan van deze rijdraadborstelwagen. Het (ver)bouwen van dit soort voertuigen gebeurde bijna geheel in eigen beheer in de diverse werkplaatsen die de NS toen rijk was.
Bijlagen
08422147-4927 verkleind.jpg
08422147-4927 verkleind.jpg (184.37 KiB) 4065 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Van een geheel ander kaliber, ook uit het roemruchte geslacht der "Blokkendozen", was de mDw "Jules" die werd gebruikt voor het uitvoeren van ATB meetritten. Zoals bekend verondersteld staat ATB voor Automatische Trein Beinvloeding waarbij het ATB stelsel ingrijpt als de machinist te snel rijdt of een geel tonend sein met te hoge snelheid, zonder voldoende te remmen dus, passeert. Het ATB systeem is ontwikkeld naar aanleiding van de grote treinramp bij Harmelen in januari 1962 waarbij vele tientallen doden te betreuren vielen. Voor die tijd was het, gelet op de mogelijkheden die er toen waren, een zeer geavanceerd systeem maar inmiddels is het volkomen achterhaald en wordt er naarstig gewerkt aan de opvolging ervan middels de min of meer Europese ERTMS standaard die in alle landen hetzelfde zou moeten zijn.

Anders dan bij (auto)wegen diende een nieuw baanvak in het verleden, per definitie standaard voorzien van ATB, voordat het in dienst kwam grondig doorgemeten te worden voordat het werd vrijgegeven voor treinverkeer. Primair was dit doormeten vooral bedoeld om te controleren of de ATB ook deed wat ie doen moest als er een trein reed op het baanvak.

Zo ook op 19 februari 1987 toen de mDw "Jules" als eerste elektrische trein naar het "nieuwe land" zou gaan voor het doen van ATB meetritten tussen Weesp en Almere V. Toevallig las ik de dag ervoor in de krant iets over dit gebeuren en via mijn contacten bij het spoorbedrijf wist ik de vertrektijd van de meettrein uit Weesp. Een verdere dienstregeling was er niet want omdat men niet weet hoe de testritten, op een nog niet in gebruik zijnd baanvak verlopen is eer doorgaans slechts een globale planning voor de ATB meetritten.

De mDw "Jules" gereed voor vertrek naar Almere langs het perronspoor van Weesp.
Bijlagen
08499081-2959 verkleind.jpg
08499081-2959 verkleind.jpg (193.22 KiB) 4021 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Een auto had ik toen nog niet, nu trouwens ook niet, en na het huren van een fiets op het station van Weesp trok ik per stalen ros in de richting van het "nieuwe land". Kort na de passage van de Hollandsebrug zag ik de Jules al terugkeren van de eerste meetrit naar Almere. Als ik mij niet vergis dan ligt hier ongeveer de evenementenhalte voor de Libelle zomerweek.
Bijlagen
08499087-2966 verkleind.jpg
08499087-2966 verkleind.jpg (153.15 KiB) 4021 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

En verder door in de richting van Weesp.
Bijlagen
08499088-2967 verkleind.jpg
08499088-2967 verkleind.jpg (194.22 KiB) 4018 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Na een zwerftocht per fiets door het nieuwe land (de bekende ANWB paddenstoelen waren dun gezaaid, verstopt achter het hoge gras dan wel onder geklad) wist ik uiteindelijk toch het in aanbouw zijnde station van Almere Centraal te bereiken alwaar de Jules geduldig stond te wachten. De omgeving van het station was nog een grote lege vlakte.
Bijlagen
08499089-2969 verkleind.jpg
08499089-2969 verkleind.jpg (159.14 KiB) 4017 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Na een korte stop vertrekt de meettrein in de richting van Weesp. Echter omdat alle mogelijke rijwegen door het station gecontroleerd moesten worden, heen en terug, reed de Jules niet verder dan het inrijsein van station Almere aan de zijde Weesp. Volop gelegenheid dus om de Jules in alle mogelijke "standjes" te fotograferen op het station in aanleg.
Bijlagen
08499090-2970 verkleind.jpg
08499090-2970 verkleind.jpg (177.85 KiB) 4011 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Na het kopmaken, is het verwisselen van rijrichting, komt de mDw "Jules" over een ander perronspoor van station Almere Centraal door.
Bijlagen
08499092-2972 verkleind.jpg
08499092-2972 verkleind.jpg (180.63 KiB) 3866 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Overig werkmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen

Bericht door Peter_S »

Je zou er, als machinist, het heen en weer van krijgen als je op deze manier alle vier de perronsporen op en neer moet berijden voor het inregelen/controleren van de ATB. Inmiddels was het clubje fotografen aardig gegroeid en stonden wij al gezellig keuvelend de verrichtingen van deze oudgediende gade te slaan.
Bijlagen
08499093-2973 verkleind.jpg
08499093-2973 verkleind.jpg (196.47 KiB) 3863 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”