Liebherr R 911 spoorhijskraan - Strukton

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Liebherr R 911 spoorhijskraan - Strukton

Bericht door Roger van Nispen »

Ja het is eigenlijk een graafmachine basis, maar toch ook weer een hijskraan, deze Liebherr´s R 911 van Strukton. Ze stonden enkele jaren geleden in Sittard bij het station.
Bijlagen
118 Liebherr R 911 Structon.jpg
118 Liebherr R 911 Structon.jpg (46.83 KiB) 7456 keer bekeken
117 Liebherr R 911 Structon.jpg
117 Liebherr R 911 Structon.jpg (50.95 KiB) 7457 keer bekeken
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Ik zie deze kraantjes ook vaak bij Utrecht CS staan. Ik wist dat het Liebherr was en gebaseerd op een graafmachine. Maar niet welk type.
Hele leuke kranen!! Lijkt trouwens wel een beetje op een R 924 Compact... Misschien een leuk idee voor een model (ch) (ch)

Hier nog een foto, heb ik toen van Strukton gekregen nadat ik om informatie gevraagd had:

Afbeelding

Groet,

Remko

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Liebherr R 911 spoorhijskraan - Structon

Bericht door Peter_S »

Hallo Roger, Remko en anderen,

De door jullie geplaatste plaatjes van deze Liebherr "spoorhijskranen" worden/werden vooral gebruikt bij de werkzaamheden aan de draagconstructies voor de bovenleiding. Ik weet niet van wanneer de foto's dateren, die van Roger is volgens mij nog van voor de verdeling van de machines tussen de drie grote spooraannemers, en die van Remko is van latere datum. Ik heb in de negentiger jaren van de vorige eeuw massa foto's gemaakt, vaak in opdracht van Strukton, van deze kranen. Ze werden vooral gebruikt bij het plaatsen van blokken en palen voor de bovenleidingportalen alsmede voor het inhijsen van de draagbalken.

Heden ten dage worden de blokken en palen volgens mij, en ik denk dat boertje dat wel kan bevestigen, veelal geplaatst met behulp van de Atlas spoorkranen. Bij gelegenheid zal ik eens mijn uitgebreide diaarchief induiken en een aantal plaatjes ervan opsnorren. Buiten deze Liebherr kranen was er ook een Coles in gebruik die vast op een spooronderstel stond. Ik was trouwens al lang op zoek naar een topic over dit specifiek soort kranen op het BMF en heb het nu bij toeval gevonden. Het plaatje wat Remko heeft geplaatst is volgens mij gemaakt in de buurt van Bilthoven.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Liebherr R 911 spoorhijskraan - Strukton

Bericht door boertje »

je heb helemaal gelijk,peter.strukton heeft nog 2 van deze liebherr,s.1 staat ergens bij onze zuiderburen.en de ander...weet ik niet.alle blokken en draagconstructies worden mbv de 1604zw gedaan,of door de zw telekranen van van der tol.het is gewoon een kostenplaatje voor deze liebherr,s moest altijd een werktrein gehuurd worden(loc. plus wagons voor de blokken)de 1604zw graaft het gat,zet het blok,gooit het gat dicht,zet de paal enz.

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Liebherr R 911 spoorhijskraan - Strukton

Bericht door Peter_S »

Hallo Boertje en anderen,

Toch wel jammer dat deze wel hele speciale kranen op deze roemloze manier aan hun einde zijn gekomen. In totaal heeft Strukton er drie of vier gehad van het merk Liebherr die waren ondergebracht bij de divisie draagconstructies. De twee nieuwest Liebherr's dateren van midden jaren negentig van de vorige eeuw en zijn nu dus tussen de 10 en 15 jaar oud. Omdat je ze bijna alleen maar inzette vanaf een werktrein was de inzet lastig te regelen en erg duur omdat Strukton voor het rijden van de werktreinen toen ter tijd afhankelijk was van het toenmalige NS Cargo. Het werktreinen rijden door het toenmalig NS Cargo was geen sterk punt van hun en in het verleden is menig werktrein gewoon stilgezet en taaide de machinist van de werktrein af zonder dat er een aflosser was. Ik kan mij dus levendig voorstellen dat het nu op een andere manier gaat. Wij moeten trouwens wel niet uit het oog verliezen dat de toenmalig spoorkranen, veela Fuchsjes, niet het hefvermogen hadden wat nu bijvoorbeeld de Atlas 1604zw heeft. Overigens hoef je een F8 blok, gewicht iets van 11 ton, ook niet te plaatsen met een Atlas.
boertje schreef:je heb helemaal gelijk,peter.strukton heeft nog 2 van deze liebherr,s.1 staat ergens bij onze zuiderburen.en de ander...weet ik niet.alle blokken en draagconstructies worden mbv de 1604zw gedaan,of door de zw telekranen van van der tol.het is gewoon een kostenplaatje voor deze liebherr,s moest altijd een werktrein gehuurd worden(loc. plus wagons voor de blokken)de 1604zw graaft het gat,zet het blok,gooit het gat dicht,zet de paal enz.
Laatst gewijzigd door Peter_S op ma 15 jun, 2009 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Tim
Forumondersteuning
Berichten: 1387
Lid geworden op: zo 13 apr, 2008 21:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr R 911 spoorhijskraan - Strukton

Bericht door Tim »

Heeft iemand een hijstabel van deze kraantjes? Het lijken mij best interresante kraantjes om in te zetten in de "normale" bouw.
Lekker compact en flexibel.

Gr.

Tim
Team Bouwmachine FORUM.

Lees voor je gaat posten eerst de forumregels.

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Liebherr R 911 spoorhijskraan - Strukton

Bericht door boertje »

dat is wel zo hoor peter,f8 blokken worden gewoon met een 1604zw gezet.de 1604,svan brinkman en van oosterwijk pakken deze blokken, lmb,s van de 1604,s van oosterwijk gaan tot 15 ton.en midden jaren 90 is 1 van deze liebherr,s ook van de wagon gevallen met een f8,dit was met de ombouw van centraal in a.dam.en met het recht zetten is ie uit de ketting gevallen.de coles kraan is met de verdeling naar de bam gegaan,super kraan.met een nadeel de jongens moesten de blokken op de werktrein naar de kraan douwen op rollen,omdat hij een vast spooronderstel had en de liebherr reed over de wagons.

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Liebherr R 911 spoorhijskraan - Strukton

Bericht door Peter_S »

Hallo Boertje en anderen,

Mooi te lezen dat de F8 blokken ook met de atlas kranen gezet kunnen worden. Met de oude Fuchs kranen, die ook veel lichter waren, ging dat toen ter tijd niet. Het is mij inderdaad bekend dat de Coles naar de BAM is gegaan. Weet zo niet of ie nog in gebruik is op dit moment. Enne Tim, een hijstabel heb ik niet. Mogelijk dat de toenmalige bedrijfsleider van de afdeling draagconstructies, ene Arie van Ginkel als ik mij niet vergis, van Strukton je eventueel verder kan helpen.

Voor inzet in de gewone bouw moet je volgens mij niet teveel verwachten. Hooguit wat licht (staal)montage werk in/op wat drassige grond. Ik zal deze week eens gaan zoeken in mijn grote dia archief en een aantal plaatjes van deze kraan op het BMF zetten.
boertje schreef:dat is wel zo hoor peter,f8 blokken worden gewoon met een 1604zw gezet.de 1604,svan brinkman en van oosterwijk pakken deze blokken, lmb,s van de 1604,s van oosterwijk gaan tot 15 ton.en midden jaren 90 is 1 van deze liebherr,s ook van de wagon gevallen met een f8,dit was met de ombouw van centraal in a.dam.en met het recht zetten is ie uit de ketting gevallen.de coles kraan is met de verdeling naar de bam gegaan,super kraan.met een nadeel de jongens moesten de blokken op de werktrein naar de kraan douwen op rollen,omdat hij een vast spooronderstel had en de liebherr reed over de wagons.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”