Spoorkranen op stoom
Advertentie post before
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
spoorkraan
Erik je vindt het toch niet erg dat ik ook nog een spoorkraan op vooraad had liggen?? En volgens mij staat onze 1160 op jouw laatste spoorkraanfoto,hij ging tenminste vandaag voor twee dagen naar Hoorn.
Ehm ja... leuk?
Werking van de stoomkraan
Via deze hoofdas worden alle functies van de kraan in werking gesteld. Omdat dit erg moeilijk is om alleen tekstueel uit te leggen heb ik er een versimpelde tekening bij gedaan met uileg daarbij hieronder. De tekening is te vinden op bladzijde 9
De stoom komt uit de ketel en komt via diverse leidingen terecht bij de zuigers A en B. Deze zuigers drijven een as aan, nummer 1 (blauw gekleurd). Tandwiel c zit vast aan deze as, en draait te allen tijde mee. Vanzelf draaien tandwielen d en e ook mee. Deze zitten ook vast aan de assen 2 en 3. Deze (blauw gekleurde) assen draaien altijd wanneer het cilinderblok ook draait. Via deze 3 assen worden alle functies in werking gesteld.
De hendels, we beginnen bij de Regelateur. Hiermee wordt het aantal stoom bepaald dat wordt toegelaten in de cilinderblokken. Via deze hendel wordt een stang verschoven die weer vast zit aan een draaipunt en zodoende wordt er een klepje geopend of gesloten. De lijn die deze stangen afleggen heb ik groen gemaakt.
Met de ganghendel kan je de draairichting veranderen van het cilinderblok. Hiermee worden dus functies veranderd. Hijsen en zakken bijvoorbeeld. De loop van deze stangen heb ik roze kleurig gemaakt.
Het verstellen van de giek en rijden gebeurd met 1 hendel. Wanneer je de hendel naar achter beweegt, wordt het oranje blok op as 1 verschoven, richting de G die erboven staat. Nu wordt er een tandwiel aangedreven die weer in verbinding staat met een ander tandwiel. Dat 2e tandwiel is verbonden met een wormwiel (niet zichtbaar op tekening) die in verbinding staat met een groot tandwiel. Aan dat tandwiel zit een grote liertrommel die dan draait. Door de hoeveelheid kabel die wordt gegeven kan de giek zich bewegen. Wanneer de kabel wordt opgedraaid is het logisch dat de giek zich naar boven gaat bewegen (optoppen). Met de gangenhendel wordt de draairichting van de as veranderd, zodat er ook afgetopt kan worden, de giek dus naar beneden bewegen.
Wanneer we de hendel naar voren gaan bewegen zal het oranje blok, die te allen tijde draait zich bewegen richting de R die erboven staat. Nu wordt tandwiel a draaien, die daarmee tandwiel b met zich mee beweegt. Tandwiel b is een dubbel tandwiel en drijft een ander tandwiel aan die horizontaal ligt. Deze draait een as aan die recht naar beneden gaat. Via diverse wormwielen en tandwielen worden dan de wielen bewogen. Via de gangenhendel is dan te bepalen of je vooruit of achteruit gaat rijden. De bewegingen van deze stangen heb ik oranje gekleurd.
Met de volgende hendel kunnen we hijsen. Via de trekstangen wordt er een tandwiel f verschoven over de as. Dit tandwiel is altijd draaiende waneer as 2 ook draaiend is. Wanneer het tandwiel wordt verschoven zal het onder een enorm groot tandwiel terechtkomen. Hieraan zit de hijstrommel vast met het hijsdraad. Het gewicht van het grote tandwiel met hijstrommel is ongeveer 650 Kg! Met de gangenhendel kan ook hier de draairichting bepaald worden. De stangen zijn paars gekleurd op de tekening.
Om het bovenhuis te draaien van de onderwagen, zodat er 360 graden rondom de kraan gehesen kan worden is er als laatste nog een zwenkhendel. Wanneer we deze naar achter gaan bewegen zal er een spie (die altijd meedraait met as 3) verschoven worden in een tandwiel. Dit tandwiel drijft tandwiel g aan, nu gaat er een as draaien die recht naar beneden gaat. Onder aan deze as zit een tandwieltje die het kraanhuis doet zwenken. Omdat er aan de binnenkant van de draaikrans ook tanden zitten, en daar komt dit tandwieltje in uit. De stangen zijn blauw gekleurd op de tekening.
Werking van de stoomkraan
Via deze hoofdas worden alle functies van de kraan in werking gesteld. Omdat dit erg moeilijk is om alleen tekstueel uit te leggen heb ik er een versimpelde tekening bij gedaan met uileg daarbij hieronder. De tekening is te vinden op bladzijde 9
De stoom komt uit de ketel en komt via diverse leidingen terecht bij de zuigers A en B. Deze zuigers drijven een as aan, nummer 1 (blauw gekleurd). Tandwiel c zit vast aan deze as, en draait te allen tijde mee. Vanzelf draaien tandwielen d en e ook mee. Deze zitten ook vast aan de assen 2 en 3. Deze (blauw gekleurde) assen draaien altijd wanneer het cilinderblok ook draait. Via deze 3 assen worden alle functies in werking gesteld.
De hendels, we beginnen bij de Regelateur. Hiermee wordt het aantal stoom bepaald dat wordt toegelaten in de cilinderblokken. Via deze hendel wordt een stang verschoven die weer vast zit aan een draaipunt en zodoende wordt er een klepje geopend of gesloten. De lijn die deze stangen afleggen heb ik groen gemaakt.
Met de ganghendel kan je de draairichting veranderen van het cilinderblok. Hiermee worden dus functies veranderd. Hijsen en zakken bijvoorbeeld. De loop van deze stangen heb ik roze kleurig gemaakt.
Het verstellen van de giek en rijden gebeurd met 1 hendel. Wanneer je de hendel naar achter beweegt, wordt het oranje blok op as 1 verschoven, richting de G die erboven staat. Nu wordt er een tandwiel aangedreven die weer in verbinding staat met een ander tandwiel. Dat 2e tandwiel is verbonden met een wormwiel (niet zichtbaar op tekening) die in verbinding staat met een groot tandwiel. Aan dat tandwiel zit een grote liertrommel die dan draait. Door de hoeveelheid kabel die wordt gegeven kan de giek zich bewegen. Wanneer de kabel wordt opgedraaid is het logisch dat de giek zich naar boven gaat bewegen (optoppen). Met de gangenhendel wordt de draairichting van de as veranderd, zodat er ook afgetopt kan worden, de giek dus naar beneden bewegen.
Wanneer we de hendel naar voren gaan bewegen zal het oranje blok, die te allen tijde draait zich bewegen richting de R die erboven staat. Nu wordt tandwiel a draaien, die daarmee tandwiel b met zich mee beweegt. Tandwiel b is een dubbel tandwiel en drijft een ander tandwiel aan die horizontaal ligt. Deze draait een as aan die recht naar beneden gaat. Via diverse wormwielen en tandwielen worden dan de wielen bewogen. Via de gangenhendel is dan te bepalen of je vooruit of achteruit gaat rijden. De bewegingen van deze stangen heb ik oranje gekleurd.
Met de volgende hendel kunnen we hijsen. Via de trekstangen wordt er een tandwiel f verschoven over de as. Dit tandwiel is altijd draaiende waneer as 2 ook draaiend is. Wanneer het tandwiel wordt verschoven zal het onder een enorm groot tandwiel terechtkomen. Hieraan zit de hijstrommel vast met het hijsdraad. Het gewicht van het grote tandwiel met hijstrommel is ongeveer 650 Kg! Met de gangenhendel kan ook hier de draairichting bepaald worden. De stangen zijn paars gekleurd op de tekening.
Om het bovenhuis te draaien van de onderwagen, zodat er 360 graden rondom de kraan gehesen kan worden is er als laatste nog een zwenkhendel. Wanneer we deze naar achter gaan bewegen zal er een spie (die altijd meedraait met as 3) verschoven worden in een tandwiel. Dit tandwiel drijft tandwiel g aan, nu gaat er een as draaien die recht naar beneden gaat. Onder aan deze as zit een tandwieltje die het kraanhuis doet zwenken. Omdat er aan de binnenkant van de draaikrans ook tanden zitten, en daar komt dit tandwieltje in uit. De stangen zijn blauw gekleurd op de tekening.
- Bijlagen
-
- Stoomkraan_tekening_klein+copy.jpg (43.22 KiB) 3883 keer bekeken
"If at first you don't succeed, try again"