Atlas 1404K Spoorwegmachine

Post hier alle foto's, informatie, etc. over Atlas graafmachines

Moderator: Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Ralph_sgb
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 2 nov, 2009 15:13
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door Ralph_sgb »

Hallo,

Bij de Stoomtrein Goes Borsele hebben we naast onze O&K MH City Spoorkraan, ook sinds een tijd, een tweede spoorkraan, en wel een Atlas 1404K Spoorkraan. Verkregen via DSP. Het betreft een machine die voorheen van VolkerRail was. Mede gebaseerd op de kleuren van de kraan. Hieronder een foto van deze mooie machine op het spoor nabij het station van 's Gravenpolder-'s Heer Abtskerke, waar wij als vrijwillige spoorbouwers in museumdienst :) dit winterseizoen 450 meter spoor vervangen hebben.
De machine hieronder afgebeeld komt ui 1999.
Bijlagen
Atlas 1404K Spoorkraan in museumdienst.
Atlas 1404K Spoorkraan in museumdienst.
Atlas-1404K_SGB.jpg (153.89 KiB) 6113 keer bekeken
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door boertje »

knap kraantje,ralph. (Y) nu nog ff andere binnen banden en een kantelbak regelen. :D

Gebruikersavatar
Ralph_sgb
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 2 nov, 2009 15:13
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door Ralph_sgb »

Hoi Jeroen,

Ja, echt een knap kraantje. Ik ben verkocht hoor. Als ik kan kiezen, ga ik nu vaker met de Atlas in plaats van de O&K op pad. Tja, die bandjes he. Ik heb ze wel eens slechter gezien :) Naast een kantelbak, die ik die dag erg mistte, zou we nog wel meer handige aanbouwfuncties willen hebben, naast de op de fot zichtbare graafbak en bomentang. Ik noem maar even de superhandige sorteergrijper, e.d. gaaf kraantje. Maar op mijn eerste draaidag op deze kraan, ook nog even in het station op de achtergrond even ontspoord midden op het eerste wissel wat ik tegenkwam. Na hersporing even de wieldruk van het wegwiel met de spoorlorrie wat verminderd...... :)

Ralph.
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door boertje »

oei,ralph.eruit lopen op een wissel,dat staat je fraai!! (C) let er ook op dat je op spoor wat nog niet gestopt is je stabilisatie los zet,bij een atlas brand het lampje dan oranje ipv rood.anders klap er er zeker weer uit.en anders zet je hem hoog door de wissels.(niet je lorrie,s helemaal strak in je banden zetten,he).

Gebruikersavatar
Ralph_sgb
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 2 nov, 2009 15:13
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door Ralph_sgb »

Hoi jeroen,

Nee, geen leuke actie. Was niet gepland. De overweg ging zonder problemen, dus ik dacht ik heb hem goed staan, maar in het wissel (tong sloot goed aan!) stapte de achterste lorrie eruit..... Dus ik moet nog wat wennen aan de kraan. Latere passages over het betreffende wissel ging verder zonder problemen... Van fouten leer je ook toch? Als alles goed gaat , is prachtig natuurlijk. Maar nu weet je waar je de volgende keer beter op moet letten :)
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door boertje »

was het op het puntstuk?kan soms ook gebeuren samen met een versleten strijkregel.

Gebruikersavatar
Ralph_sgb
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 2 nov, 2009 15:13
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door Ralph_sgb »

Nee, net ervoor zelfs. Ik bereed het wissel van de tong naar het puntstuk toe. Het betrof een gewoon linksleidend wissel, die ik eerder van de afbuigende stand naar de rechtdoorgaande rijweg omgelegd heb, met de wisselsteller en de tongen. Goed gecontroleerd of de tong goed aansloot op de aanslagspoorstaaf, en toen het wissel bereden op een lage snelheid. De eerste lorries (zijde van de werkas) ging prima door het wissel. de spoorlorrie aan de zijde van de stuuras, liep uit de rails. Mogelijk was ik vergeten de pendelasblokkering uit te schakelen, of enkel actief te laten zijn als de kraan op de rem stond. Ik vermoed het laatste, want voor het opdrukken en hersporen, had ik hem wel op de pendelasblokkering gezet....
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.

Gebruikersavatar
Ralph_sgb
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 2 nov, 2009 15:13
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door Ralph_sgb »

Hoi,

Eens een leuke (zonnige) update van onze Atlas 1404 spoorkraan. SInds enige maanden is de bomentang beschikbaar voor onze Atlas, alleen mist onze Atlas een handige beugel aan de onderwagen om de bomentang tijdens de rit/ transport in een transportstand te krijgen. Anderen rijden met een losse bomentang naar locatie, wat mij niet echt beviel, dus ik ben met mijn eerste rit een oplossing hiervoor gaan uitproberen, met behulp van twee stroppen. En dat ging prima. Vlak voor vertrek even een paar foto's gemaakt, klaar voor de rit.
Bijlagen
Klaar voor de start......
Klaar voor de start......
DPP_0618.jpg (139.86 KiB) 5744 keer bekeken
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.

Gebruikersavatar
Ralph_sgb
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 2 nov, 2009 15:13
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door Ralph_sgb »

En een detailfoto van deze transportstand.
Bijlagen
Transportstand met behulp van twee stroppen.
Transportstand met behulp van twee stroppen.
DPP_0619.jpg (164.26 KiB) 5744 keer bekeken
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.

LucienG
Forumlid
Berichten: 2092
Lid geworden op: do 29 sep, 2011 19:14
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

Re: Atlas 1404K Spoorwegmachine

Bericht door LucienG »

Hier ook een van Volker rail(Y) Bouwjaar 2003. staat op de Maasvlakte :)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Graafmachines”