Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
Advertentie post before
- Regay De schotgay
- Starter
- Berichten: 798
- Lid geworden op: di 5 sep, 2006 20:13
- Locatie: Zwaag
Re: Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
Deze kwam ik op internet tegen.Vond het een mooi machientje.
- Bijlagen
-
- MH3[1].jpg (19.18 KiB) 4900 keer bekeken
- Beginneling
- Forumlid
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
- Locatie: Volendam
Re: Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
Deze foto laat nou juist zien waarom het in bepaalde gevallen een heel goed systeem is.
De kraan zit op de voorwagen gebouwd en de schredder hangt er achter. Een enkele combinatie en er is geen aparte dieplader nodig. Een man rijd met een vrachtauto naar de lokatie, hij zet hem naast de hoop en draaien maar.
Dit komt natuurlijk maar weinig voor en de kraan of de vrachtauto is nauwelijks voor andere doeleinden inzetbaar.
Vroeger hadden ze ook vaak de kraan ( meestal Atlas ) met een trekstang achter de vrachtauto hangen en de trekstang was zo geconstrueerd hij ook voor de besturing van de wielen van de kraan zorgde.
De kraan ging dan zo met 80 km per uur achter de auto aan.
Onder andere de fa. Heemskerk uit Noordwijkerhout reed op deze manier de boeren langs om de mesthoop weg te laden.
Het zou leuk zijn als iemand daar nog foto's van zou hebben.
De kraan zit op de voorwagen gebouwd en de schredder hangt er achter. Een enkele combinatie en er is geen aparte dieplader nodig. Een man rijd met een vrachtauto naar de lokatie, hij zet hem naast de hoop en draaien maar.
Dit komt natuurlijk maar weinig voor en de kraan of de vrachtauto is nauwelijks voor andere doeleinden inzetbaar.
Vroeger hadden ze ook vaak de kraan ( meestal Atlas ) met een trekstang achter de vrachtauto hangen en de trekstang was zo geconstrueerd hij ook voor de besturing van de wielen van de kraan zorgde.
De kraan ging dan zo met 80 km per uur achter de auto aan.
Onder andere de fa. Heemskerk uit Noordwijkerhout reed op deze manier de boeren langs om de mesthoop weg te laden.
Het zou leuk zijn als iemand daar nog foto's van zou hebben.
"Ken niet" bestaat niet.
- william brooymans
- Forumlid
- Berichten: 3730
- Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
- Locatie: Nieuw-vossemeer
Re: Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
dit is ook te doen met een Bakwagen met dieplader opbouw. Martens uit Oudenbosch heeft een auto waar hun L60E of atlas 1505 op kan en daarachter de shredder. kraan of laadschop kan je ook op normaal werk gebruiken en je kan op slechter terrein terrecht. tevens kun je de auto ook gebruiken voor ander transportwerk (tractorpulling of zo )Regay De schotgay schreef:Deze kwam ik op internet tegen.Vond het een mooi machientje.
Re: Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
je bent wel snel ter plaatse met zon ding
en je hebt een cabine waaruit je draaid
en je hebt een cabine waaruit je draaid
- ERIC TB
- Forumlid
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 11:46
- Locatie: Afferden (Gld.)
- Contacteer:
Re: Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
ERIC TB schreef:Bedoel je zoiets als deze foto ?Beginneling schreef:Deze foto laat nou juist zien waarom het in bepaalde gevallen een heel goed systeem is.
De kraan zit op de voorwagen gebouwd en de schredder hangt er achter. Een enkele combinatie en er is geen aparte dieplader nodig. Een man rijd met een vrachtauto naar de lokatie, hij zet hem naast de hoop en draaien maar.
Dit komt natuurlijk maar weinig voor en de kraan of de vrachtauto is nauwelijks voor andere doeleinden inzetbaar.
Vroeger hadden ze ook vaak de kraan ( meestal Atlas ) met een trekstang achter de vrachtauto hangen en de trekstang was zo geconstrueerd hij ook voor de besturing van de wielen van de kraan zorgde.
De kraan ging dan zo met 80 km per uur achter de auto aan.
Onder andere de fa. Heemskerk uit Noordwijkerhout reed op deze manier de boeren langs om de mesthoop weg te laden.
Het zou leuk zijn als iemand daar nog foto's van zou hebben.
- Bijlagen
-
- Oldt-tr-Gk-2008 _30_.jpg (88.42 KiB) 4352 keer bekeken
- Beginneling
- Forumlid
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
- Locatie: Volendam
Re: Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
Dit is precies wat ik bedoel !
Er zaten 2 kogelkraantjes op de onderwagen van kraan. 1 was er om de voorwielen te kunnen laten besturen door de trekstang, dus dat ze niet meer aan het circuit van de stuurpomp aangesloten waren en die andere weet ik eigenlijk niet.
Volgens mij schakelde men de versnellingsbak gewoon vrij en of er ook een luchtslang naar de remmen ging weet ik eigenlijk ook niet.
Leuk dat je een foto hebt gevonden, Eric TB !
Er zaten 2 kogelkraantjes op de onderwagen van kraan. 1 was er om de voorwielen te kunnen laten besturen door de trekstang, dus dat ze niet meer aan het circuit van de stuurpomp aangesloten waren en die andere weet ik eigenlijk niet.
Volgens mij schakelde men de versnellingsbak gewoon vrij en of er ook een luchtslang naar de remmen ging weet ik eigenlijk ook niet.
Leuk dat je een foto hebt gevonden, Eric TB !
"Ken niet" bestaat niet.
-
- Starter
- Berichten: 134
- Lid geworden op: vr 1 jan, 2010 18:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Vrachtwagens met graafmachinebovenwagens
Hoi,
Ja die kraanwagen van Amco Scania/O&K die ken ik wel.
Eerst het voorbehoud: wat ik er van weet stamt uit de tijd dat ik bij C.N.C. werkte zo'n 11 jaar geleden, ook heb ik het maar via-via. Ik heb het hele ding maar 1 keer zien staan toen ik toevallig in Milsbeek was.
Amco is een dochterbedrijf van Cöoperatieve Nederlandse Champignontelersvereniging. Een van hun kerntaken is het inzamelen van paardemest voor de CNC. De logistieke uitdaging waar zij voor staan is dat wekelijks alle manege's (of stoeterijen) bezocht moeten worden, dit vanwege kwaliteitseisen.
Je moet dan ook eerder denken aan: meerdere adressen per vracht, i.p.v. vrachten per adres. Voornamenlijk in Nederland, maar ook in België en Duitsland. Dat de betreffende mestvaalten niet altijd even goed per vrachtwagen te bereiken zijn maakt de uitdaging alleen maar groter.
Het systeem werkt met een min of meer vast team van 3 of meerdere wagens die geladen worden door deze kraan. De voordelen? Je koppelt vervoer en laden los van elkaar, dat scheelt gewicht ( met name wanneer je Duitsland in schiet) en aanschaf van de autolaadkraan(en). Van de manege naar Moerdijk, maar vervolgens met een halfproduct (i.v.c. genaamd) van Moerdijk naar Milsbeek geldt dit argument weer.
Bij het manouvreren op het laadadres ben je met z'n 2-en. Dat werkt toch weer handiger en resulteert in het feit dat je de mest ook meteen op de aanhanger kunt laden. Daar waar een combinatie met autolaadkraan vaker genoodzaakt is om (onderweg) z'n motorwagen leeg te kranen in de aanhanger, vooral bij de oudere wagens met kraan net achter de cabine is dit het geval.
Bijhuren van transportcapaciteit is ook wat eenvoudiger een kippercombinatie kan dit werk doen. Zo werd in het hoge Noorden vaak een plaatselijke transporteur ingeschakeld om de lege kilometer "op" te bestrijden. Ook hoeven de betreffende chauffeurs niet te kunnen kranen (wel verdomd goed kunnen sturen).
Is dit DE oplossing? Nee, eerder EEN oplossing. Zo werdt er naast dit systeem ook gewerkt met kippercombinaties voorzien van een autolaadkraan. Eerst met de kraan achter de cabine. Later zijn ze meer gaan werken met combinaties waar de kraan achterop de motorwagen staat. Eerst met een vaste laadbak (die dan op Moerdijk weer leeggekraand werd), maar toen bleek dat deze wagens nogal makkenlijk in brand vlogen, zijn ze weer auto's gaan bouwen met een kiepende motorwagen met een demontabele kraan achterop.
Ook was er een transporteur in het Amsterdamse die er voor gekozen had om eerst de mest op te laden met losse motorwagens. Vervolgens werdt het op de werf in depot gezet. Van daaruit werdt het weer geladen met een grote kraan op andere wagens hetzij combi hetzij trekker oplegger. De wagen van de kleine doet hetzelfde werk als de Amco-wagen, alleen ik zie hier dat deze voorzien is van een klein bakje. Volgens mij is dat om de laatste tonnen van het een adres mee door te nemen naar het volgende adres.
Gr Peter.
Oja niks tegen de moderators zeggen, want dit is niet echt bouw gerelateerd
Ja die kraanwagen van Amco Scania/O&K die ken ik wel.
Eerst het voorbehoud: wat ik er van weet stamt uit de tijd dat ik bij C.N.C. werkte zo'n 11 jaar geleden, ook heb ik het maar via-via. Ik heb het hele ding maar 1 keer zien staan toen ik toevallig in Milsbeek was.
Amco is een dochterbedrijf van Cöoperatieve Nederlandse Champignontelersvereniging. Een van hun kerntaken is het inzamelen van paardemest voor de CNC. De logistieke uitdaging waar zij voor staan is dat wekelijks alle manege's (of stoeterijen) bezocht moeten worden, dit vanwege kwaliteitseisen.
Je moet dan ook eerder denken aan: meerdere adressen per vracht, i.p.v. vrachten per adres. Voornamenlijk in Nederland, maar ook in België en Duitsland. Dat de betreffende mestvaalten niet altijd even goed per vrachtwagen te bereiken zijn maakt de uitdaging alleen maar groter.
Het systeem werkt met een min of meer vast team van 3 of meerdere wagens die geladen worden door deze kraan. De voordelen? Je koppelt vervoer en laden los van elkaar, dat scheelt gewicht ( met name wanneer je Duitsland in schiet) en aanschaf van de autolaadkraan(en). Van de manege naar Moerdijk, maar vervolgens met een halfproduct (i.v.c. genaamd) van Moerdijk naar Milsbeek geldt dit argument weer.
Bij het manouvreren op het laadadres ben je met z'n 2-en. Dat werkt toch weer handiger en resulteert in het feit dat je de mest ook meteen op de aanhanger kunt laden. Daar waar een combinatie met autolaadkraan vaker genoodzaakt is om (onderweg) z'n motorwagen leeg te kranen in de aanhanger, vooral bij de oudere wagens met kraan net achter de cabine is dit het geval.
Bijhuren van transportcapaciteit is ook wat eenvoudiger een kippercombinatie kan dit werk doen. Zo werd in het hoge Noorden vaak een plaatselijke transporteur ingeschakeld om de lege kilometer "op" te bestrijden. Ook hoeven de betreffende chauffeurs niet te kunnen kranen (wel verdomd goed kunnen sturen).
Is dit DE oplossing? Nee, eerder EEN oplossing. Zo werdt er naast dit systeem ook gewerkt met kippercombinaties voorzien van een autolaadkraan. Eerst met de kraan achter de cabine. Later zijn ze meer gaan werken met combinaties waar de kraan achterop de motorwagen staat. Eerst met een vaste laadbak (die dan op Moerdijk weer leeggekraand werd), maar toen bleek dat deze wagens nogal makkenlijk in brand vlogen, zijn ze weer auto's gaan bouwen met een kiepende motorwagen met een demontabele kraan achterop.
Ook was er een transporteur in het Amsterdamse die er voor gekozen had om eerst de mest op te laden met losse motorwagens. Vervolgens werdt het op de werf in depot gezet. Van daaruit werdt het weer geladen met een grote kraan op andere wagens hetzij combi hetzij trekker oplegger. De wagen van de kleine doet hetzelfde werk als de Amco-wagen, alleen ik zie hier dat deze voorzien is van een klein bakje. Volgens mij is dat om de laatste tonnen van het een adres mee door te nemen naar het volgende adres.
Gr Peter.
Oja niks tegen de moderators zeggen, want dit is niet echt bouw gerelateerd