Lekkende cylinder

Moderator: Paul

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Lekkende cylinder

Bericht door RR Trent 772B Power »

Mijn JCB 8016 heeft een lekkende cylinder. Ik heb de cylinder uit elkaar gehaald en alle pakkingen zien er goed uit behalve de Wiper seal. (zie foto)

Alle pakkingen (inclusief de wiper seal) zijn in July 2019 vervangen. Ik vermoed dat de wiper seal beschadigt is tijdens het installeren.

Nu heb ik twee vragen.

1) Als de wiper seal beschadigt is zoals in de foto lekt deze dan veel hydraulische olie of is deze seal voornamelijk om rest olie tegen te houden?

2) Wat is de beste manier om een nieuwe wiper seal te installeren? Ik heb hem er ingetikt met een overmaatste dop die op de zijkant van de seal drukte. Het grootste ‘probleem’ is het door oeren van de cylinder stang en ik denk dat het hier verkeerd is gegaan. Hebben jullie misschien een tip?
Bijlagen
AF093DEB-9750-4CC1-BBB8-C1CE56B27181.jpeg
AF093DEB-9750-4CC1-BBB8-C1CE56B27181.jpeg (179.95 KiB) 4470 keer bekeken

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Lekkende cylinder

Bericht door kleintje75 »

De seal die je kan zien heeft alleen de functie om stof en vuil van buiten tegen te houden.
Binnenin zitten de oliekeerringen, waarschijnlijk zijn die beschadigd.
Zitten er geen beschadigingen op de stang? Butsen, krassen?

Gr Alexander

Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: Lekkende cylinder

Bericht door RR Trent 772B Power »

Dank je, ik verwachte al dat deze seal niet bedoeld is om de olie binnen te houden.

Voor zover ik kan zien zijn de oliekeerringen niet beschadigt en is de stang in goede conditie. Ik had gehoopt dat ik alleen deze seal kon vervangen en niet de rest. Maar ik denk dat ik maar gewoon alle seals bij JCB bestel.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Lekkende cylinder

Bericht door marcel.koenen »

Ik heb dit wel eens een enkele keer gezien, maar niet zo snel na montage.
Misschien heb je inderdaad ergens een beschadiging in de zuigerstang, een kras ofzo?
Theoretisch is het mogelijk dat er dan olie doorlekt tussen de daadwerkelijke seal die de olie in de cilinder dient te houden, naar de onderkant van wiper seal. Deze wordt er dan uitgedrukt.
Maar, een montagefoutje is ook mogelijk natuurlijk. Tip: controleer na het monteren van de seals altijd of ze goed vlak in de kamers liggen en smeer ze daarna riant in met schoon vet. Dat vergemakkelijkt de montage. Controleer ook of er geen scherpe rand onderaan de zuigerstang zit, zeg maar na de schroefdraad. Die rand kan je nieuwe seals ook beschadigen. Desnoods schuin je die kant een beetje aan.
Maar: vet is het toverwoord.

Groet,
Marcel

Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: Lekkende cylinder

Bericht door RR Trent 772B Power »

Bedankt voor je hulp Marcel.

Voor zover ik kon zien zaten er geen beschadigingen op de zuigerstang. Echter had ik niet gedacht aan de schroefdraad aan de onderkant. Ik zal deze morgen eens nakijken.

De seals die ik vorig jaar geinstalleerd heb waren niet bij JCB gekocht dus misschien dat het ook een kwaliteits probleem was. Het bedrijf dat de seals geleverd heeft was aangeraden door iemand anders die ze vaak gebruikt. Ik heb nu een orgineel seal pakket gekocht dus hopelijk gaan deze langer mee als er geen beschadigingen in de cylinder of zuigerstang zitten.

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Lekkende cylinder

Bericht door service man »

zit er bij toeval géén roest tussen ? dan gaat de olie achter de seal langs twee keer gehad
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Plaats reactie

Terug naar “Storingen”