Zwarte hydrauliekolie

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door Sleaze »

Wel even serieus houden heren we zitten in het techniek gedeelte en niet in de schaftkeet. :)

Maar als de Cats ook aan de sloophamer gezeten hebben dan vermeng je volgens mij toch twee heel verschillende oliën. Mij staat ergens iets bij dat in een Cat motorolie in het hydraulische systeem zit.

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door papahenkie »

Sleaze schreef:Wel even serieus houden heren we zitten in het techniek gedeelte en niet in de schaftkeet. :)

Maar als de Cats ook aan de sloophamer gezeten hebben dan vermeng je volgens mij toch twee heel verschillende oliën. Mij staat ergens iets bij dat in een Cat motorolie in het hydraulische systeem zit.
het is geen motorolie wat er in de cat`s zit , maar komt wel in speciale vaatjes aan
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

lyncyst
Starter
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 27 mei, 2007 13:40

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door lyncyst »

Sleaze schreef:Wel even serieus houden heren we zitten in het techniek gedeelte en niet in de schaftkeet. :)

Maar als de Cats ook aan de sloophamer gezeten hebben dan vermeng je volgens mij toch twee heel verschillende oliën. Mij staat ergens iets bij dat in een Cat motorolie in het hydraulische systeem zit.
Je kan wel je machine onderhouden met één soort olie bij een cat ja. Volgens mij was dat hydrauliek olie?

Gebruikersavatar
cat-king
Starter
Berichten: 281
Lid geworden op: do 7 mei, 2009 19:34
Locatie: Lierop

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door cat-king »

Zwart worden van de hydrauliekolie is bijna altijd een gevolg van motorolie bij de hydrauliekolie.
1 Liter motorolie is in staat een tank te vervuilen en een heel andere kleur te geven.Bedenk wel dat 1 liter olie op een volle hydrauliektank niet veel is.
Hierdoor zal het oliepeil in de hydrauliektank niet snel stijgen. Lekken van motorolie kan b.v. via een keerring aan een pomp welke op de distributie zit.
Indien de keerring "lekt"kan de pomp een zuigende werking uitoefenen, meestal heeft dit ook tot gevolg dat de hydrauliekolie gaat schuimen.
Overigens gebruikt Pon - Caterpiller Hydo Advanced 10 olie, op het hydraulisch systeem.
Transmissie sae 30 en motor sae 15w40.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door Sleaze »

Stond mij iets bij dat Cat (of mischien was het wel Liebherr) dezelfde olie gebruikt voor de hydrauliek en de motor. Ach het is alweer een tijdje geleden dat die info voor mij belangrijk was.

Maar ik denk inderdaad dat er wat aan de hand is. heb mobiele kranen gezien met 12000 uur die nog nooit ververst waren en daar was de olie bruinig van. Niet gitzwart.

pascal312liebherr
Forumlid
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
Locatie: t' zand (nh)

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door pascal312liebherr »

bij mijn 312 (2007) gaat inderdaad 15w 40 in de motor en de hydrauliek tank
..

liebherr 904
Starter
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 19 feb, 2006 13:34
Locatie: Silvolde

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door liebherr 904 »

Bij mij cat345c uhd is de hydrauliek olie het zelfde als de motorolie,15w40 (Y)
Deze is ondanks dat we van elkaar het sloop gereedschap gebruiken, gewoon helder bruin van kleur.
Laatst gewijzigd door liebherr 904 op wo 5 mei, 2010 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

brekken bullie
Starter
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 25 nov, 2007 16:27
Locatie: dalfsen

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door brekken bullie »

Bij mijn cat 313c (collega van henkie) gaat er ursa super la 10w in.En is nog zo helder als water,er zwemmen nog net geen vissen in!
Dus als het daardoor moet komen waarom de 160 wel en de beide cat's niet? :o
kuubs muj drej'n!

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door Wilco »

Sleaze schreef:Stond mij iets bij dat Cat (of mischien was het wel Liebherr) dezelfde olie gebruikt voor de hydrauliek en de motor
Ligt eraan wat voor Liebherr je hebt, de nieuwere modellen worden afgeleverd op Liebherr (BP) Basic 46 of 68, hydrauliekolie dus. Volgens mij de machines uit Colmar (rups graafmachines) vanaf eind 2007 en de machines uit Bischofshoven (laadschoppen) en Kirchdorff (mobiele graafmachines) vanaf half 2008. Daarvoor was het inderdaad de 20 W 20 of 15 W 40.

Wat betreft de kleur van de olie: Ik heb ooit eens eens een monster genomen met een donkere kleur welke op schaal van 0 tot 4 (waarbij 0 de olie nog goed is en 4 bij de olie direct vervangen dient te worden) op 1,2 zat na 7500 uur en een monster wat helemaal helder en mooi van kleur was na 2500 uur op 3,7 zat.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door Sleaze »

Maar als de hamer dan op verschillende machines zit waaronder catjes en liebherr dan is het dus vrij normaal dat er motorolie in het hydraulische systeem kan komen. :)

Plaats reactie

Terug naar “Storingen”