Zwarte hydrauliekolie

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Zwarte hydrauliekolie

Bericht door papahenkie »

ik heb de olie van mn kraan vervangen omdat die zo zwart als roet zag , de olie zat er 4000 uur op (tussendoor wel keer filters vernieuwd) iemand enig idee waar dit aan kan liggen ??
we hebben inmiddels een monster er van opgestuurd , ben benieuwd wat jullie er van denken ;)
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door martin 520 »

papahenkie schreef:ik heb de olie van mn kraan vervangen omdat die zo zwart als roet zag , de olie zat er 4000 uur op (tussendoor wel keer filters vernieuwd) iemand enig idee waar dit aan kan liggen ??
we hebben inmiddels een monster er van opgestuurd , ben benieuwd wat jullie er van denken ;)
Henk, van welke kraan is deze olie?? :o
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door Paul »

ik kan me een filmpje van jou machine herrineren met een sloophamer. ALS je die veel gebruikt moet de olie ook (veel) eerder ververst worden. Hoe en wat precies staat in je instructieboek.
Bier, patat en Rock N Roll

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door papahenkie »

van mn hyundai R160LC-3
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door papahenkie »

paul schreef:ik kan me een filmpje van jou machine herrineren met een sloophamer. ALS je die veel gebruikt moet de olie ook (veel) eerder ververst worden. Hoe en wat precies staat in je instructieboek.
dat weet ik paul , maar dat is maar een paar keer p/jaar een uurtje of ietsje meer , officieel moet hij om de 2000 uur ververst worden
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door papahenkie »

de 1ste keer is na 4500 uur vernieuwd , en die kon je bijna drinken zo blank nog , mn collega vertelde dat hij van zn eerdere komatsu 210 14000 uur gedraaid had zonder te verversen , zelfs die was nog als nieuw , dus ik vermoed dat er toch iets anders aan de hand is (ch)
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door sytzecat »

papahenkie schreef:de 1ste keer is na 4500 uur vernieuwd , en die kon je bijna drinken zo blank nog , mn collega vertelde dat hij van zn eerdere komatsu 210 14000 uur gedraaid had zonder te verversen , zelfs die was nog als nieuw , dus ik vermoed dat er toch iets anders aan de hand is (ch)
Mannen laat je niks wijsmaken over de kwaliteit van de olie, het blanke of het zwarte zegt veel al niet zo veel, wat belangrijk is, dat er nog voldoende doopes in de olie zit.
Die doops zijn voor de kwaliteit van de olie, de z.g.n olieverbeteraars, als deze doops kapot gaan door verschillende invloeden of door een te hooge temperatuur, dan is de werking van de olie niet goed meer en kan er schade ontstaan of bij hydr. olie in het hydrauliek systeem of in de motor wanneer de motorolie niet meer voldoende is of in de transmissie wanneer de transmissieolie in slechte staat is.

Alleen het laberatorium welke de olie onderzoekt weet wat de kwaliteit van de olie is, hier krijg jij dan een raport van als je de olie hebt laten onderzoeken.
Jaren geleden toen ik mijn Ã…erman nog had, heb ik met de hydrauliekolie ook heel lang doorgedraaid en eens i n het half jaar een monster naar de leverancier, bij ruim 7500 uur heb ik toen het advies gekregen, 60 ltr af te tappen en 60 ltr nieuwe olie er bij, toen waren mijn doops weer op een dusdanig peil dat ik door kon draaien tot ruim 10.000 uur en toen de olie maar vervangen.
Sytzecat

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door papahenkie »

maar hoe kan het dan dat het de 1ste keer er wel blank af kwam , en nu met minder draaiuren echt zo zwart als afgewerkte motorolie is (ch)
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

Catman uut Dalfsen
Forumlid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 31 mar, 2007 17:55
Locatie: dalfsen
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door Catman uut Dalfsen »

Is ie niet een keer te heet geweest Henkie??
(kan t me bijna niet voorstellen trouwens) :D
Only a cat understand my!

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Zwarte hydrauliekolie

Bericht door papahenkie »

Catman uut Dalfsen schreef:Is ie niet een keer te heet geweest Henkie??
(kan t me bijna niet voorstellen trouwens) :D
inderdaad lijkt mij dat ook sterk :D heeft ie in ieder geval nooit aangegeven (ch)
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

Plaats reactie

Terug naar “Storingen”