Rups opleggen 4-tons Takeuchi minigraver

Moderator: Paul

Advertentie post before
Mark72
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep, 2010 17:12

Rups opleggen 4-tons Takeuchi minigraver

Bericht door Mark72 »

Hoi allemaal,

Ik heb een tijd terug een 4ton Takeuchi graafmachine van 15 à 20 jaar gekocht.
Nu heb ik dit weekend er een rups afgereden.
De rups is naar binnen toe van het voorste loopwiel afgegaan.
Ik heb de bout en vetnippel al losgekregen waarmee de rups wordt opgespannen, maar het loopwiel gaat maar een goede centimeter achteruit. Dan zit het systeem duidelijk op zijn uiterste punt.
De rupsen zijn nog niet zo lang geleden vervangen, dus hebben nog niet zoveel rek gekregen veronderstel ik.
Ik heb al geprobeerd om ze er met een koevoet terug op te krijgen, maar krijg er niet genoeg beweging in om ze er ook maar een beetje op te leggen.
Dus twee basisvragen :
Is het de moeite dat ik het nog zelf verder probeer, of heb je er speciaal gereedschap voor nodig.
Optie 1 (zelf doen) : alle tips zijn dan welkom
Optie 2 (speciaal gereedschap) : Kennen jullie iemand die dit ter plaatse kan komen doen in de regio Leuven (België)?

Alvast bedankt

katodriver
Starter
Berichten: 820
Lid geworden op: do 14 feb, 2008 22:05
Locatie: heerde

Re: Rups opleggen 4tons Takeuchi

Bericht door katodriver »

je hebt iniedergeval een goed stootijzer nodig
de 'GRUTTE BEAR" DE WAARDBV.NL

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Rups opleggen 4tons Takeuchi

Bericht door J Witteveen »

evt kan je het sprocket los nemen die in de rups plaatsen en dan proberen je sprocket weer over de eindaandrijving zien te krijgen. Let er wel op dat je het sprocket weer op het juiste moment vast zet.
Bijlagen
mini kraan.JPG
mini kraan.JPG (10.35 KiB) 8216 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Re: Rups opleggen 4tons Takeuchi

Bericht door Paul »

Ik heb dit onderwerp verplaatst naar de catgorie techniek, daar past het beter thuis.
Bier, patat en Rock N Roll

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Rups opleggen 4tons Takeuchi

Bericht door Eyeless »

Even een simpele vraag die van groot belang kan zijn.. Is het een stalen rups of een rubber rups? mini`s van die leeftijd hadden ook vaak stalen rupsen..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Mark72
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep, 2010 17:12

Re: Rups opleggen 4tons Takeuchi

Bericht door Mark72 »

@ eyeles : Het is een rubber rups.

@ J Witteveen : Komt er bij het lossen en vastzetten van een sprocket meer kijken dan alleen vastzetten op het juiste moment ? Anders ga ik dit toch houden als laatste mogelijk redmiddel.
Bedoel je daar eigenlijk mee dat je het tandwiel of tandenkrans lost van de aandrijving ? Of moet de aandrijving ook los?
Het is een mogelijkheid, eerst best een paar keer wat WD-40 spuiten, want het zijn inbusbouten die er toch wat verroest uitzien, en met mijn geluk krijg ik ze allemaal los behalve de laatste, die draai ik dan meestal stuk. (en "begin dan met de laatste" is geen goede tip ;-) )

Mechanic
Starter
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 25 jun, 2007 0:22
Locatie: Alkmaar

Re: Rups opleggen 4tons Takeuchi

Bericht door Mechanic »

Beste Mark72, maak eens wat foto van de rups,spanner en de gehele constructie!
Dan kunnen mensen hier met goeie oplossingen komen als ze het kunnen zien ;)
Voor elk probleem is een oplossing!!!

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Rups opleggen 4tons Takeuchi

Bericht door Eyeless »

Maar even een omschrijving hoe ik het zelf al meer als 1 keer in het veld voor elkaar heb gekregen.. (Ik had overigens wel meer speling op de spanner)

1) Mini met de bak opdrukken aan de kant van de afgelopen rups..
2) Rups eraf halen en alles goed grondvrij maken..
3) Spanwiel kan je er als het goed is nu zo uitpakken.. dus die ook even goed schoonmaken.. krijg je mischien nog iets meer ruimte..En weer terug steken..
4) Rups terug over het sprocket ( wiel met de tanden) leggen en de rups zover als je kan op het loopwiel duwen..
5) Probeer de gleuf (loopvlak) aan de bovenkant over het loopwiel te drukken evt met een stootijzer en vraag dan aan een vriend of collega ZACHTJES te gaan rupsen.. Met een beetje geluk kan je hem er terug opdraaien..

Kan je niet genoeg kracht zetten kan je ook nog met een kettingtakel of pulllift de rubs in zijn baan trekken..

MAAR KIJK UIT VOOR JE HANDEN EN MET EEN TAKEL WEES VOORZICHTIG..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Rups opleggen 4-tons Takeuchi minigraver

Bericht door service man »

vet nippel alleen is niet genoeg zit een naadt achter die moetje er uit draaien . leg je er een blok hout voor druk je hem terug met de bak .stoot ijzer er tussen er op draaien op pompen klaar :mrgreen:
Laatst gewijzigd door service man op ma 20 sep, 2010 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Mark72
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep, 2010 17:12

Re: Rups opleggen 4-tons Takeuchi minigraver

Bericht door Mark72 »

In bijlage een paar foto's.

Ik heb wel degelijk de zeskantbout + vetnippel eruitgedraaid. Er is toen bij het achteruitzetten een serieuze prop vet uitgekomen. Het loopwiel zit in een metalen balk die achteruit schuift, maar dan duidelijk op zijn einde zit. Dus ik denk niet dat er meer uit te halen is.
Op de foto's zie je de graver, de speling die ik op de rups heb kunnen maken, de zeskantbout met vetnippel die ik eruit gedraaid had, het loopwiel en de aandrijfsprocket.

Omdat de rups er naar binnen af is, is het (volgens mij) moeilijker om er een hefboom op te zetten.

Ik denk dat ik toch maar de sprocket ga lossen. Iemand een idee op hoeveel moment ik die nadien moet vastzetten ?

Heeft er iemand ook een idee welk type graafmachine het precies is, en van welk jaar ongeveer ? De vorige eigenaar kon me hier niet mee helpen.

Thx
DSC03405.JPG
DSC03405.JPG (148.74 KiB) 7870 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Storingen”