Drukverlies hefcilinder
Moderator: Paul
Advertentie post before
Drukverlies hefcilinder
Hallo iedereen,
Dit is mijn eerste topic op dit forum, ik wil alvast iedereen die dit leest/beantwoordt bedanken!
Het probleem is mijn boomcilinder(van een kobelco sk45sr/'01).Ik start het toestel,trek de boom op en als ik dan mijn pilootventiel(joystick) los laat
(ruststand) zakt de boomcilinder echt snel 3 tot 4 cm en blijft dan staan. Wil ik de boom daarna langzaam laten stijgen dmv joystick zachtjes te bedienen zakt hij verder weg,Trek ik de joystick helemaal naar achter(max debiet) gaat de boom omhoog en is hij ook krachtig zoals het hoort. Laat ik de joystick terug los dan zakt hij weer die 3 tot 4 cm. Enkele opm; Trek ik de boom helemaal omhoog en laat dan los zakt hij niet (of komt dit door de kleine vlucht en dus minder druk in boomcilinder).
Soms na enkele uren werken blijft de boom zakken(=eerder uitzonderlijk). Voor de rest is het toestel nog even krachtig als ervoor en zijn er geen olielekken.Kan iemand mij op de goeie weg helpen? Groetjes,Hans
Dit is mijn eerste topic op dit forum, ik wil alvast iedereen die dit leest/beantwoordt bedanken!
Het probleem is mijn boomcilinder(van een kobelco sk45sr/'01).Ik start het toestel,trek de boom op en als ik dan mijn pilootventiel(joystick) los laat
(ruststand) zakt de boomcilinder echt snel 3 tot 4 cm en blijft dan staan. Wil ik de boom daarna langzaam laten stijgen dmv joystick zachtjes te bedienen zakt hij verder weg,Trek ik de joystick helemaal naar achter(max debiet) gaat de boom omhoog en is hij ook krachtig zoals het hoort. Laat ik de joystick terug los dan zakt hij weer die 3 tot 4 cm. Enkele opm; Trek ik de boom helemaal omhoog en laat dan los zakt hij niet (of komt dit door de kleine vlucht en dus minder druk in boomcilinder).
Soms na enkele uren werken blijft de boom zakken(=eerder uitzonderlijk). Voor de rest is het toestel nog even krachtig als ervoor en zijn er geen olielekken.Kan iemand mij op de goeie weg helpen? Groetjes,Hans
- sjouke
- Starter
- Berichten: 296
- Lid geworden op: di 7 nov, 2006 20:30
- Locatie: Driesum, Friesland
- Contacteer:
Re: drukverlies boom
staat je boom niet op een zweefstand? ondanks ik er niet van uit ga dat die aanwezig is op jou kraan..
Re: drukverlies boom
Nee, deze is niet aanwezig.
Re: drukverlies boom
Klinkt een beetje als een te niet goed werkende lasthoudklep in je hoofdventielenblok.
Re: drukverlies boom
In je hoofdventielenblok zit geen lasthoudklep, die zit bij de cilinder en daar mag geeneens een slang tussen zitten.
Goed mogelijk dat je machette cq pakking van de kop van de cilinder aan het opgaan is. Hang eens een zwaar gewicht erin en kijk eens of hij dan gaat zakken.
Het kan ook de klep zijn trouwens. Lijkt me sowieso verstandiger om naar de garagae/dealer te gaan hiermee. Nu is het 4 cm straks veel meer in dan heb je het niet meer in de hand.
Goed mogelijk dat je machette cq pakking van de kop van de cilinder aan het opgaan is. Hang eens een zwaar gewicht erin en kijk eens of hij dan gaat zakken.
Het kan ook de klep zijn trouwens. Lijkt me sowieso verstandiger om naar de garagae/dealer te gaan hiermee. Nu is het 4 cm straks veel meer in dan heb je het niet meer in de hand.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: drukverlies boom
Tiho, dat is een slangbreukventiel wat jij nu benoemt. Op de Volvo EW180B en C tot een bepaald serienr. heb ik nog geen lasthoudklep op een cilinder zien zitten.tiho schreef:In je hoofdventielenblok zit geen lasthoudklep, die zit bij de cilinder en daar mag geeneens een slang tussen zitten.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Beginneling
- Forumlid
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
- Locatie: Volendam
Re: Drukverlies hefcilinder
Lijkt mij een probleem met het ventielenblok. Wanneer die niet goed afsluit, blijft de cilinder staan omdat het slangbreukventiel dicht zit en niet door het ventiel, wat wel zou moeten.
Als dan de slangbreuk de cilinder vastzet, maar de oliedruk achter de slangbreuk wegvalt door een niet goed sluitend ventiel, zal bij het bewegen van je handel de slangbreuk opengaan, waardoor je boom een heel klein stukje naar beneden gaat totdat de leiding weer op druk is en dan gaat hij pas weer omhoog.
Heb je echter geen slangbreuk, zou ik denken dat de schuiven in het ventielenblok niet helemaal zuiver reageren, door bijvoorbeeld lucht in het servosysteem, of vuil.
Wanneer de schuiven zwaar gaan, verklaart dat het feit dat als je volop heft en je handel laat schieten, de schuif door de snelheid wel gelijk op zijn plaats schiet en dus de boom blijft staan.
Het is wel moeilijk te beoordelen op afstand. Succes ermee !
Als dan de slangbreuk de cilinder vastzet, maar de oliedruk achter de slangbreuk wegvalt door een niet goed sluitend ventiel, zal bij het bewegen van je handel de slangbreuk opengaan, waardoor je boom een heel klein stukje naar beneden gaat totdat de leiding weer op druk is en dan gaat hij pas weer omhoog.
Heb je echter geen slangbreuk, zou ik denken dat de schuiven in het ventielenblok niet helemaal zuiver reageren, door bijvoorbeeld lucht in het servosysteem, of vuil.
Wanneer de schuiven zwaar gaan, verklaart dat het feit dat als je volop heft en je handel laat schieten, de schuif door de snelheid wel gelijk op zijn plaats schiet en dus de boom blijft staan.
Het is wel moeilijk te beoordelen op afstand. Succes ermee !
"Ken niet" bestaat niet.
Re: Drukverlies hefcilinder
worden er helemaal geen lasthoudkleppen gebruikt bij jullie? Vreemd bij ons is er sinds 95 geen cilinder meer zonder. Dat is verplicht.
Edit heb het al gevonden, categorie 1 hoeft het dus niet te hebben. Lijkt me dan wel dat als je die categorie voert en een keertje een rioolpijp gaat verplaatsen welke dan op iemands hoofd dondert omdat je geen LMB hebt. Je flink iets uit te leggen hebt als de inspectie komt.
Edit heb het al gevonden, categorie 1 hoeft het dus niet te hebben. Lijkt me dan wel dat als je die categorie voert en een keertje een rioolpijp gaat verplaatsen welke dan op iemands hoofd dondert omdat je geen LMB hebt. Je flink iets uit te leggen hebt als de inspectie komt.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Drukverlies hefcilinder
Nogmaals, jij haalt de zaken door elkaar. Een slangbreukventiel is geen lasthoudtventiel!tiho schreef:worden er helemaal geen lasthoudkleppen gebruikt bij jullie? Vreemd bij ons is er sinds 95 geen cilinder meer zonder. Dat is verplicht.
Edit heb het al gevonden, categorie 1 hoeft het dus niet te hebben. Lijkt me dan wel dat als je die categorie voert en een keertje een rioolpijp gaat verplaatsen welke dan op iemands hoofd dondert omdat je geen LMB hebt. Je flink iets uit te leggen hebt als de inspectie komt.
Als wij gaan hijsen zijn we verplicht om slangbreukventielen op hef-, verstel-, en knikarmcilinder te montere . De bakcilinder dient daarbij volledig te zijn uitgestuurd. Is dit niet het geval, hijs je met een jib of werk je met een manbak, dan moet je ook een slangbreukventiel op de bakcilinder.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Drukverlies hefcilinder
hallo,
Machine heeft geen slangbreukventielen. Op mijne cd spreken ze van VALVE ASSY, PORT RELIEF. Zou dat die lasthoudklep kunnen zijn? Op de dwarsdoorsnede van het ventiel zitten die link en rechts van de 2uitgangspoorten waar de leidingen naar de hefcilinder vertrekken. Ze zijn als het wara zijdelings tegen die poorten geschroefd met op de kop een inbus stelschroef met contra moer. ze zijn ook beide anders ingesteld(fabriek af) de ene op 240kg/cm²,de andere op 270kg/cm².
Zij hebben ook als eerste mijn aandacht getrokken inzake mijn probleem. Maar om ze dan klakkeloos te vervangen en te hopen dat het nu ok is is niet mijn stijl. Ik wil weten wat er stuk/versleten is en hoe het opgelost kan worden. Nog iemand
ervaringen/ideeen of specialisten op hydraulisch gebied?
Machine heeft geen slangbreukventielen. Op mijne cd spreken ze van VALVE ASSY, PORT RELIEF. Zou dat die lasthoudklep kunnen zijn? Op de dwarsdoorsnede van het ventiel zitten die link en rechts van de 2uitgangspoorten waar de leidingen naar de hefcilinder vertrekken. Ze zijn als het wara zijdelings tegen die poorten geschroefd met op de kop een inbus stelschroef met contra moer. ze zijn ook beide anders ingesteld(fabriek af) de ene op 240kg/cm²,de andere op 270kg/cm².
Zij hebben ook als eerste mijn aandacht getrokken inzake mijn probleem. Maar om ze dan klakkeloos te vervangen en te hopen dat het nu ok is is niet mijn stijl. Ik wil weten wat er stuk/versleten is en hoe het opgelost kan worden. Nog iemand
ervaringen/ideeen of specialisten op hydraulisch gebied?