Storing Zexel diesel-injectiepomp
Moderator: Paul
Advertentie post before
- RR Trent 772B Power
- Starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
- Locatie: Echt (L)
Storing Zexel diesel-injectiepomp
Niet helemaal bouwmachine gerelateerd maar ik gebruik mijn Nissan Patrol voor mijn werk (wat wel weer bouw gerelateerd is) en zou zodoende de grote hoeveelheid kennis op dit forum willen aanspreken.
Begin vorig jaar heb ik mijn Patrol helemaal uit elkaar gehaald omdat er nogal wat roestige stukken inzaten. De chassis balken kon je gewoon met je vinger doorheen drukken. chassis is vervangen en alle andere roestplekken zijn ook aangepakt. http://leo4x4.forum2go.nl/restauratie-p ... -t869.html
Echter toen ik hem vorige week wilde starten stuitte ik op problemen.
De injectiepomp laat geen brandstof door naar de injectoren. Ik heb eerst de leiding naar het brandstof filter ontlucht en daarna de leiding van het brandstof filter naar de injectiepomp. Overal krijg ik brandstof behalve aan de uitgang van de pomp. Als ik de overloop eruit draai dan komt hier gewoon brandstof uit. aan de hand van de technische informatie weet ik dat de brandstof nog eerst langs de Fuel Cut solenoid gaat alvorens op druk gebracht te worden om naar de injectoren te gaan. Dus heb ik de Fuel Cut solenoid verwijdert, het mechanisme van de solenoid verwijdert maar helaas geen resultaat. Als ik de liftpomp of het brandstof filter gebruik met de Fuel Cut solenoid verwijdert dan komt hiet gewoon brandstof uit.
De pomp is electronisch geregeld, betekent dit alleen dat de hoeveelheid brandstof electronisch geregeld wordt. Of betekent dit ook dat er geen meschanische verbinding is tussen de as die door de motor aangedreven wordt en de kamer die de brandstof op druk brengt?
Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat de pomp 9 maanden 'droog' heeft gestaan. Ik heb de motor uitgezet en daarna begonnen met alles loshalen. Dus er zou altijd wat diesel in de pomp achter gebleven moeten zijn.
Het schijnt dat deze pomp ook op kleinere graafmachines wordt gebruikt.
Het gaat hier om een Zexel 104721-2005 (Bosch 9 460 611 586) injectie pomp.
Wie heeft enig idee?
Begin vorig jaar heb ik mijn Patrol helemaal uit elkaar gehaald omdat er nogal wat roestige stukken inzaten. De chassis balken kon je gewoon met je vinger doorheen drukken. chassis is vervangen en alle andere roestplekken zijn ook aangepakt. http://leo4x4.forum2go.nl/restauratie-p ... -t869.html
Echter toen ik hem vorige week wilde starten stuitte ik op problemen.
De injectiepomp laat geen brandstof door naar de injectoren. Ik heb eerst de leiding naar het brandstof filter ontlucht en daarna de leiding van het brandstof filter naar de injectiepomp. Overal krijg ik brandstof behalve aan de uitgang van de pomp. Als ik de overloop eruit draai dan komt hier gewoon brandstof uit. aan de hand van de technische informatie weet ik dat de brandstof nog eerst langs de Fuel Cut solenoid gaat alvorens op druk gebracht te worden om naar de injectoren te gaan. Dus heb ik de Fuel Cut solenoid verwijdert, het mechanisme van de solenoid verwijdert maar helaas geen resultaat. Als ik de liftpomp of het brandstof filter gebruik met de Fuel Cut solenoid verwijdert dan komt hiet gewoon brandstof uit.
De pomp is electronisch geregeld, betekent dit alleen dat de hoeveelheid brandstof electronisch geregeld wordt. Of betekent dit ook dat er geen meschanische verbinding is tussen de as die door de motor aangedreven wordt en de kamer die de brandstof op druk brengt?
Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat de pomp 9 maanden 'droog' heeft gestaan. Ik heb de motor uitgezet en daarna begonnen met alles loshalen. Dus er zou altijd wat diesel in de pomp achter gebleven moeten zijn.
Het schijnt dat deze pomp ook op kleinere graafmachines wordt gebruikt.
Het gaat hier om een Zexel 104721-2005 (Bosch 9 460 611 586) injectie pomp.
Wie heeft enig idee?
- Bijlagen
-
- pump1-BorderMaker.jpg (112.76 KiB) 4290 keer bekeken
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
Draai die Delivery Valve (N) eens los tijdens het ontluchten, dus even met de verstuiverleidingen eraf. Zou zomaar kunnen dat daar nog lucht zit.
Het precieze type pomp ken ik niet, maar ik heb 't wel eens aan de hand dat er achter de verstuiverleidingen bij die terugslagklepjes lucht zit.
Succes!
Het precieze type pomp ken ik niet, maar ik heb 't wel eens aan de hand dat er achter de verstuiverleidingen bij die terugslagklepjes lucht zit.
Succes!
- RR Trent 772B Power
- Starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
- Locatie: Echt (L)
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
Dank je marcel! Als dit het probleem blijkt te zijn dan kom ik je van de week gebak brengen. Ben dan toch in de buurt.
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
Oeh! Da's goeie
Ik ben benieuwd of dat het probleem is. Succes!
ps: linzevlaai zonder nootjes / abrikozenvlaai is ruim voldoende
Ik ben benieuwd of dat het probleem is. Succes!
ps: linzevlaai zonder nootjes / abrikozenvlaai is ruim voldoende
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
het zou zomaar kunnen dat de vaantjes van je opvoerpomp(fuelsupplypump) vast blijven hangen, hierdoor heb je wel overal brandstof als je hem met de hand opvoert maar als je start word je pomp niet gevuld, je kunt proberen om tijdens het starten met je handopvoerpompje je pomp te vullen.
Weet niet of het lukt, ken deze pompen verder ook niet en heb geen idee hoe het in je auto zit.
Weet niet of het lukt, ken deze pompen verder ook niet en heb geen idee hoe het in je auto zit.
- RR Trent 772B Power
- Starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
- Locatie: Echt (L)
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
@Niels, Ik heb al geprobeerd om met de lift pump brandstof naar de pomp te forceren. Aangezien de pomp zelf de brandstof uit de tank zuigt heb ik ook al een gravity feed gemaakt zodat de pomp het niet aan hoeft te zuigen. Als laatste heb ik ook een aansluiting op een met brandstof gevulde fles gemaakt en deze op druk gezet met een luchtslang. Maar helaas, geen van deze methodes heeft gewerkt.
Morgen eens proberen wat Marcel heeft geschreven en anders gaat de pomp naar een bedrijf om op de testbank te gaan.
@Marcel, eist niet eens dat er linzevlaai met nootjes is. En dat als een ras echte Limburger!!
Morgen eens proberen wat Marcel heeft geschreven en anders gaat de pomp naar een bedrijf om op de testbank te gaan.
@Marcel, eist niet eens dat er linzevlaai met nootjes is. En dat als een ras echte Limburger!!
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
@Marcel, eist niet eens dat er linzevlaai met nootjes is. En dat als een ras echte Limburger!! [/quote]
Ik ben allergisch voor noten, vandaar
Ik ben allergisch voor noten, vandaar
- RR Trent 772B Power
- Starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
- Locatie: Echt (L)
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
Tweede kans om gebak te verdienen!
Delivery valves allemaal verwijdert en de motor laten lopen of de startmotor. Gewoon brandstof krijgen waar normaal de Delivery valves zitten. De Delivery valves weer terug gezet en geen druppel brandstof meer te zien. Dus de pomp levert brandstof, het komt alleen niet verder dan de Delivery valves.
Zou het kunnen liggen aan het toerental? Dat de motor niet genoeg toeren draait op de startmotor om de brandstof op genoeg druk te krijgen? Normaal gesproken als je hem gewoon uitzet zit er altijd wat brandstof in de leiding tussen Delivery valve en injector wat dan misschien genoeg is om de motor even te laten draaien zodat deze genoeg druk in de pomp opbouwt.
Een tip van een ANWB man is om wat WD40/starter spray in de inlaat te spuiten zodat hij daar even op loopt. Echter heb ik er een intercooler opzitten. Kan ik deze er gewoon vanaf halen zodat ik bij de inlaat kan komen?
Delivery valves allemaal verwijdert en de motor laten lopen of de startmotor. Gewoon brandstof krijgen waar normaal de Delivery valves zitten. De Delivery valves weer terug gezet en geen druppel brandstof meer te zien. Dus de pomp levert brandstof, het komt alleen niet verder dan de Delivery valves.
Zou het kunnen liggen aan het toerental? Dat de motor niet genoeg toeren draait op de startmotor om de brandstof op genoeg druk te krijgen? Normaal gesproken als je hem gewoon uitzet zit er altijd wat brandstof in de leiding tussen Delivery valve en injector wat dan misschien genoeg is om de motor even te laten draaien zodat deze genoeg druk in de pomp opbouwt.
Een tip van een ANWB man is om wat WD40/starter spray in de inlaat te spuiten zodat hij daar even op loopt. Echter heb ik er een intercooler opzitten. Kan ik deze er gewoon vanaf halen zodat ik bij de inlaat kan komen?
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
RR Trent 772B Power schreef:Tweede kans om gebak te verdienen!
Delivery valves allemaal verwijdert en de motor laten lopen of de startmotor. Gewoon brandstof krijgen waar normaal de Delivery valves zitten. De Delivery valves weer terug gezet en geen druppel brandstof meer te zien. Dus de pomp levert brandstof, het komt alleen niet verder dan de Delivery valves.
Zou het kunnen liggen aan het toerental? Dat de motor niet genoeg toeren draait op de startmotor om de brandstof op genoeg druk te krijgen? Normaal gesproken als je hem gewoon uitzet zit er altijd wat brandstof in de leiding tussen Delivery valve en injector wat dan misschien genoeg is om de motor even te laten draaien zodat deze genoeg druk in de pomp opbouwt.
Een tip van een ANWB man is om wat WD40/starter spray in de inlaat te spuiten zodat hij daar even op loopt. Echter heb ik er een intercooler opzitten. Kan ik deze er gewoon vanaf halen zodat ik bij de inlaat kan komen?
Voor mij had je ze niet hoeven te verwijderen, gewoon even een slagje los en dan starten. Het mooiste is als je tijdens het starten die valves kunt vastdraaien. Misschien kun je iemand laten starten, dan zie je gelijk wat er gebeurd. Druk of geen druk, dat verschil merk je wel.
Mocht je de anwb methode willen toepassen, wd40 had ik nog niet geprobeerd maar remmenreiniger of startpilot kun je gewoon in het luchtfilter spuiten. Maar, gewoon een beetje, niet blijven spuiten, zo geweldig is dat ook weer niet voor je motor.
- RR Trent 772B Power
- Starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
- Locatie: Echt (L)
Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp
Mooi Marcel, gaan we morgen even proberen.
Ik dacht haal de Delivery valves er even uit dan kan ik die ook controleren op rotzooi. Maar die zijn dus mooi schoon dus daar light het niet aan.
Ook met een Diesel expert gesproken die injectie pompen doet testen etc. Als de brandstof rondgaat zoals bij mij het geval is dan zouden het twee dingen kunnen zijn, een fout in de bedrading van de pomp of een ECU die niet langer meespeelt.
Ik hou je op de hoogte.
Ik dacht haal de Delivery valves er even uit dan kan ik die ook controleren op rotzooi. Maar die zijn dus mooi schoon dus daar light het niet aan.
Ook met een Diesel expert gesproken die injectie pompen doet testen etc. Als de brandstof rondgaat zoals bij mij het geval is dan zouden het twee dingen kunnen zijn, een fout in de bedrading van de pomp of een ECU die niet langer meespeelt.
Ik hou je op de hoogte.