Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
Moderator: Jorn
Advertentie post before
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
hier de kraan nog in de rode Mammoet-Stoof kleur (en met foutief nr 104)Sjoerd schreef:......Na een werkzaam leven bij Mammoet-Stoof is de kraan overgegaan naar van Seumeren, vestiging Hoogovens.....
en hier hier in de zwart-rode kleur van van Seumeren (met het juiste numemr 112)
@jvr: het is een heel mooi model geworden
groet, peterg
oude liefde rust niet ......
oude liefde rust niet ......
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
Ik heb dit onderwerp eens doorgelezen en vraag me een paar dingen af:
-is het chassis gewoon afgezaagd en ingekort?
-zo ja: is het dan aan elkaar gelijmd?
-hoe was de bestiging bij de originele kraan, dwz zat deze tijdens transport vast aan het chassis?
-hoe is dat naloopasje gemaakt?
Groet
Marcel
-is het chassis gewoon afgezaagd en ingekort?
-zo ja: is het dan aan elkaar gelijmd?
-hoe was de bestiging bij de originele kraan, dwz zat deze tijdens transport vast aan het chassis?
-hoe is dat naloopasje gemaakt?
Groet
Marcel
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
marcel.koenen schreef:Ik heb dit onderwerp eens doorgelezen en vraag me een paar dingen af:
-hoe was de bestiging bij de originele kraan, dwz zat deze tijdens transport vast aan het chassis?
-hoe is dat naloopasje gemaakt?
Groet
Marcel
Hoi Marcel, maken deze foto´s het wellicht duidelijk ?
groet, peterg
oude liefde rust niet ......
oude liefde rust niet ......
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
Die foto's verhelderen het al een beetje Peter, maar ik vraag me af, is dat naloop asje nou tijdens transport rechtstreeks tegen het chassis bevestigd, of is het eigenlijk een mini-ballast aanhangertje?
Groet
Marcel
Groet
Marcel
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
Afbeeldingen van de montage van de ballastaanhangwagen bij de voorloper van de 75 GMT: de KRUPP 60 GMT uit 1969.marcel.koenen schreef:Die foto's verhelderen het al een beetje Peter, maar ik vraag me af, is dat naloop asje nou tijdens transport rechtstreeks tegen het chassis bevestigd, of is het eigenlijk een mini-ballast aanhangertje?
Groet
Marcel
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
Zover ik het nog weet zat de ballast als een aanhanger achter de kraan , aan weerszijde een staaldraadje voor de veiligheid , luchtslangen en kabel voor de verlichting.
Zijn de aanhanger ook wel eens verloren .
Ook was de kraan veel te zwaar , voor de keuring is de mast er uit gehaald en is er een nep kop.
Zijn de aanhanger ook wel eens verloren .
Ook was de kraan veel te zwaar , voor de keuring is de mast er uit gehaald en is er een nep kop.
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
In het vorige artikel zijn juiste antwoorden gegeven. Die zogenaamde naloop-as was een contraballast van de kraan zelf. Deze werd door de kraan zelf vervoerd en was bevestigt op een kogel van +/- 15 á 20 cm doorsnee. Net als dat wij een caravan achter onze auto mee slepen. Voor alle veiligheid is later, links en rechts kabels aangebracht, omdat deze ballast eens 'n keer is verloren. Voor de keuring werd 'n deel van de mast gedemonteerd en werd er een nep-mast met kop er weer in gestoken. Ik ben geen machinist, maar heb wel de verloren ballast op moeten halen.
Re: Krupp 75 GMT [eigenbouw - 1:50]
Echt een mooi model
Groetjes,
Chris
Groetjes,
Chris