Diorama onderdelen
Moderator: Jorn
Advertentie post before
Re: Diorama onderdelen
Ik zou voor beton zelfs 2500kg/m3 aanhouden, maar verder klopt je berekening wel.
Met een LTM1050 kom je niet ver, een LTM 1200 komt eerder in de buurt, zeker als je iets moet reiken!
Zelf heb ik weleens een put gezet met de 400-tonner van BKF (AC1600)
Maar die was nog ietsje groter dan deze!
Met een LTM1050 kom je niet ver, een LTM 1200 komt eerder in de buurt, zeker als je iets moet reiken!
Zelf heb ik weleens een put gezet met de 400-tonner van BKF (AC1600)
Maar die was nog ietsje groter dan deze!
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels
Re: Diorama onderdelen
Vergeet die 50-tonner maar gelijk. Die kan het niet aan. Je vergeet ff dat er ook nog kettingwerk aan moet en het hijsblok is ook deel van de last. Met andere woorden; capaciteit te weinig. Ook ingeschoven op z'n sterkst. En daarbij heb je al geen hijshoogte, dus hoe wil je m lossen en hoe wil je gaan plaatsen?Tim 314 Litronic schreef:Kleine rekensom
100mm x 80mm x 65mm is in het echt 5m x 4m x 3.25m. En een dikte van 5mm maakt 25 cm.
dus 5 x 4 = 20m² plus 4 x 3 = 12m² (2x) plus 4.5 x 3 = 13.5m² maakt in totaal 71m² oppervlak.
71m² x 0.25 dikte wordt 17,75m³ beton x +/- 2300kg/m³ = 40.825 kg of 40,825 ton. Als er geen damwanden of iets dergelijks aanwezig is zul je met een LTM 1050 niet ver genoeg komen. Hij kan het wel aan maar ik zou liever een slag zwaarder gaan en iets verder van de put.
Ik heb met een 40-tonner een put van 11 ton geplaatst, maar dat ging ook maar net aangezien je de diepte van de put ook als afstand tot de rand van de stempelschotten moet aanhouden. En de vrachtwagen kon maar net dichtgenoeg bij de kraan komen vanwege ruimtegebrek.
Liebherr LTM1050-3.1
Re: Diorama onderdelen
AC1200 JornJ.J. de Wals schreef:Ik zou voor beton zelfs 2500kg/m3 aanhouden, maar verder klopt je berekening wel.
Met een LTM1050 kom je niet ver, een LTM 1200 komt eerder in de buurt, zeker als je iets moet reiken!
Zelf heb ik weleens een put gezet met de 400-tonner van BKF (AC1600)
Maar die was nog ietsje groter dan deze!
Liebherr LTM1050-3.1
- Eyeless
- Starter
- Berichten: 831
- Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
- Locatie: Verwegnistan
- Contacteer:
Re: Diorama onderdelen
Met een zo`n hijsje van 41 ton doe je met een 1050 helemaal niks..Met een AC200 (64 ton ballast/24,9 m giek) kom je er 12 meter mee weg dus dat is ook niet royaal omdat je ook nog met wat evenaars zit (hijshoogte)..Met een Atf 220 kom je er 14 M mee weg (71 T/ 30 M mast)..En met een LTM1300-1 (87.5 T/35,7 M) kom je er 18 meter mee weg..Als je dus ongunstig op de lengte van je put staat is het 2.5m + 3m + 4m= 9.5 m Maar dan mag het gat niet inwateren of schuine kanten hebben..Ik zou uitgaan van de 220 (of vergelijkbaar)..
Mvg Marco
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Re: Diorama onderdelen
Kijk, daar heb ik wat aan! Had niet verwacht dat die put zo zwaar zou zijn... Dacht dat je er wel zou komen met max 20 ton. Toch m'n tabellenboekje maar ff uit de kast trekken en exact gaan uitrekenen.
Maar wordt dan toch wachten op de LTM 1350. Of een tandemhijs met de LR 1100 en LTM 1070. Grotere kranen heb ik namelijk niet meer in de verzameling.
EDIT: Ik heb nog even de precieze maten opgenomen, en kom uit op een totaal volume van 14,5 m3
De uitsparingen moeten hier nog van afgetrokken worden, maar op basis van eerdere berekening (en 2500 kg/m3) zal het gaan om een gewicht van 36.250 kg.
De uitsparingen zijn als volgt (maten in schaal 1:1):
- Rond gat diameter 1,5 meter: 0,35 m3
- Rond gat diameter 0,75 meter: 0,09 m3
- Rond gat diameter 0,4 meter: 0,025 m3
- Rechthoek 1,9 meter breed en hoog: 0,722 m3
Totaal: 1,187 m3 x 2500kg/m3 = 2.967,5 kg
Gewicht put is dus 36.250 kg - 2.967,5 kg = 33.282,5 kg
Ik heb ook even een deksel berekend: 3,95 x 4,95 x 0,2 meter = 3,9105 m3 met een gewicht van 9.776,25 kg.
Hierbij ben ik van een volledig vlakke deksel zonder uitsparingen uit gegaan.
Maar wordt dan toch wachten op de LTM 1350. Of een tandemhijs met de LR 1100 en LTM 1070. Grotere kranen heb ik namelijk niet meer in de verzameling.
EDIT: Ik heb nog even de precieze maten opgenomen, en kom uit op een totaal volume van 14,5 m3
De uitsparingen moeten hier nog van afgetrokken worden, maar op basis van eerdere berekening (en 2500 kg/m3) zal het gaan om een gewicht van 36.250 kg.
De uitsparingen zijn als volgt (maten in schaal 1:1):
- Rond gat diameter 1,5 meter: 0,35 m3
- Rond gat diameter 0,75 meter: 0,09 m3
- Rond gat diameter 0,4 meter: 0,025 m3
- Rechthoek 1,9 meter breed en hoog: 0,722 m3
Totaal: 1,187 m3 x 2500kg/m3 = 2.967,5 kg
Gewicht put is dus 36.250 kg - 2.967,5 kg = 33.282,5 kg
Ik heb ook even een deksel berekend: 3,95 x 4,95 x 0,2 meter = 3,9105 m3 met een gewicht van 9.776,25 kg.
Hierbij ben ik van een volledig vlakke deksel zonder uitsparingen uit gegaan.
Re: Diorama onderdelen
Weet iemand waar ik treinsporen kan vinden in 1:50 schaal of zou je dit zelf kunnen nabouwen met profielen in de handel ?
-
- Forumlid
- Berichten: 3359
- Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Diorama onderdelen
je kunt in de treinenzaak vragen om spoor 0 (1:45)
Re: Diorama onderdelen
Ik weet niet waar je het voor wil gebruiken. Maar als je de ATLAS 1604ZW krol er op wil zetten dan zou je even op de spoorwijdte moeten letten. Deze is jammer genoeg niet op schaal. Opmeten en kijken welke standaard schaal er het beste bij past. zie de volgende pagina van wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... oorschalentrianon schreef:Weet iemand waar ik treinsporen kan vinden in 1:50 schaal of zou je dit zelf kunnen nabouwen met profielen in de handel ?
Verder zijn er ook modelbouwmerken (voor de echte die-hards) waarbij je zelf je spoor in elkaar kan spijkeren (alleen de grotere schalen). Met die onderdelen zou je ook je eigen grote (spoorwijdte) kunnen maken, maar daar zit wel een prijs aan.
(zie http://www.floodland.nl/aim/blust_bouwverslag_1.htm voor een voorbeeld van iemand die zijn eigen spoor in elkaar spijkert)
Groet,
Hein
Re: Diorama onderdelen
Ik heb ooit eens bij Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht een stuk rail gekocht van ca. 90 cm lang. Kost slechts € 10 euro.
De rail zit geklemd op de dwarsliggers, maar kan er gemakkelijk vanaf gehaald worden, zodat deze op de gewenste breedte gelegd kan worden voor bijvoorbeeld de Atlas of Liebherr ZW. Ik zal straks even kijken of er een merk op staat.
De rail zit geklemd op de dwarsliggers, maar kan er gemakkelijk vanaf gehaald worden, zodat deze op de gewenste breedte gelegd kan worden voor bijvoorbeeld de Atlas of Liebherr ZW. Ik zal straks even kijken of er een merk op staat.
Re: Diorama onderdelen
Met al m'n Mammoet kranen wil ikgraag een diorama bouwen over de aanleg van een grote brug, het moet lang zijn (2.5m) maar niet breed (0.5m) dus vond ik een spoorwegbrug beter passend dan een autobrug.
Er komt een Liebherr A900C ZW van NZG bij te staan waarvoor ik een stukje spoor wil aanleggen (1m) en nog wat lossen stukken gestapeld opzij (3x15cm ?).
Ik heb zowel de rails als de slapers nodig, eventueel zelfbouw met messing profiel voor de rails, liever geen houten slapers maar van die betonnen versies.
Er komt een Liebherr A900C ZW van NZG bij te staan waarvoor ik een stukje spoor wil aanleggen (1m) en nog wat lossen stukken gestapeld opzij (3x15cm ?).
Ik heb zowel de rails als de slapers nodig, eventueel zelfbouw met messing profiel voor de rails, liever geen houten slapers maar van die betonnen versies.