Diorama onderdelen

Post hier alles over modelbouwdiorama' s in diverse schalen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Diorama onderdelen

Bericht door Remko »

Als lading, en gewoon om dat het leuk is wil ik een stel heipalen gaan maken. Voor het gemak heb ik de grootste maat genomen die voorhanden is: 50 cm doorsnede (vierkant) bij een lengte van 30 meter. In schaal 1:50 worden deze palen dus 1 cm dik bij 60 cm lang. Bij dit soort afmetingen heb je al gauw dat hout gaat buigen, gewoon omdat het hout is. Zijn er misschien nog andere materialen die te gebruiken zijn? Metaal of zo? Of gewoon stijf hout? Ik kan ze natuurlijk ook van echt beton maken, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren. Gips is misschien een andere optie, omdat je dit (net als beton) kunt voorzien van RVS / messing voor het spannen. Dit is echter wel behoorlijk arbeidsintensief, en waarschijnlijk wat moeilijker om in een middagje ff voor elkaar te krijgen.

Remko

Gebruikersavatar
peter365bl
Forumlid
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo 15 dec, 2004 13:32
Locatie: heist-op-den-berg

Bericht door peter365bl »

volgens mij moet dat wel gaan in hout hoor, als je niet te zwaar hout neem, den, grenen of van dat modelbouwhout. anders mss proberen uit PVC of plexi.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik heb nog even gekeken, want ik heb een tijdje geleden bij een modelbouwwinkel in Utrecht wat van dat modelbouwhout meegenomen. Lengte is 1000 mm bij een dikte van 12 mm. Het is ook behoorlijk stijf hout, dus het zal niet zo snel buigen.

Nadeel is de prijs. Bijna € 3 euro per meter... Aangezien ik de Nooteboom 3XL Teletrailers van Conrad wil gebruiken voor het transport kan ik een maximale lengte van 700 mm nemen per paal. Bij een latlengte van 1000 mm houd ik dus nog 300 mm over. Nou ja, misschien weer ergens anders voor te gebruiken. Andere oplossing (goedkoper) is palen van 25 meter maken, 500 mm dus. Haal je er precies twee uit een lat. Van de week maar even bij de Gamma of zo langs of ze daar iets handigers / goekopers hebben. Een lat van 1400 mm zou natuurlijk perfect zijn.

Heeft iemand een beetje goede foto's van een Heipaal? Is het gewoon een lange paal in het vierkant of zit er nog een punt onder? Heb ik eigenlijk nooit opgelet... :D :?

Remko

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Bericht door eric »

Gewoon net als de bovenkant ;) gewoon balken dus.
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

eric schreef:Gewoon net als de bovenkant ;) gewoon balken dus.
Oke, bedankt. Ik zag op de pagina van Voorbij Funderingstechnieken dat de palen wel hijsogen op een zijde hebben. Is dat normaal, of ligt dat net aan de paal? Weet iemand trouwens de massa van zo'n paal? Of het volume van beton (kg/m3)? Dat kan ik nergens vinden, ook niet in m'n tabellen boekjes. Ik zal nog wel even verder gaan "Googlen", maar als iemand hier alvast een link heeft...

EDIT: gevonden via deze link: http://www.betonson.com/FilesShared/fu_ ... eaflet.pdf

Volumieke massa van beton: ca. 2450 kg/m3. Het hout dat ik heb liggen is 12 mm dik, dus 60 cm in het echt. Bij een lengte van 35 meter (70 cm) komt de massa per paal dus op: (0,6 x 0,6 x 35) x 2.450 = 30.870 kg. Bij een paal van 36 meter (72 cm) komt het gewicht zelfs op (0,6 x 0,6 x 36) x 2.450 = 31.752 kg.

Remko

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Bericht door eric »

hijsoogjes hebben ze niet altijd, meestal hijsen ze de pale gewoon op met een grommertje.
"If at first you don't succeed, try again"

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Bericht door Randy »

Remko,

Je zou Martijn Smits eens kunnen vragen hoe "makkelijk" het is om een 1:50 voorgespannen ligger te maken.

Hij heeft er ervaring mee, maar ik kan je vertellen dat het behoorlijk arbeidsintensief is en prutswerk. Sowieso om de wapening IN het beton te krijgen, dus met gebruik van afstandshoudertjes tot de bekisting.
Verder zorgen dat er geen luchtbellen ontstaan (in 1:50 behoorlijk lastig) en ontkisten met de koevoet is er in 1:50 niet bij.

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Randy schreef:Remko,

Je zou Martijn Smits eens kunnen vragen hoe "makkelijk" het is om een 1:50 voorgespannen ligger te maken.

Hij heeft er ervaring mee, maar ik kan je vertellen dat het behoorlijk arbeidsintensief is en prutswerk. Sowieso om de wapening IN het beton te krijgen, dus met gebruik van afstandshoudertjes tot de bekisting.
Verder zorgen dat er geen luchtbellen ontstaan (in 1:50 behoorlijk lastig) en ontkisten met de koevoet is er in 1:50 niet bij.

Randy
Dat dacht ik al, ik weet dat sommige verzamelaars dit wel doen, maar ik begin gewoon met hout en verf. Echt beton kan altijd nog. Ik zit alleen nog even te kijken of het mogelijk is om holle heipalen te maken.

http://www.jansenzeewoldebv.com/?heipalen

Remko

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Bericht door eric »

Gewoon masieve palen maken joh! Veel mooier en 't scheelt enorm veel prutswerk. Trouwens, waarom zou je het niet maken van een houtlat en die grijs schilderen ipv te gaan prutsen...
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Ron »

Je kunt eventueel ook nog Evergreen profielen gebruiken. Keuze zat. Mocht je toch kiezen voor hout, neem dan bij voorkeur grenen. Dit geeft het minste aftekening na het schilderen.
Laat het resultaat binnenkort maar eens zien.

O ja, tegenwoordig zijn ook heipalen voorzien van een produktiesticker met barcode:
Bijlagen
11 (Small).JPG
11 (Small).JPG (50.35 KiB) 9261 keer bekeken
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Plaats reactie

Terug naar “Modelbouwdiorama' s”