Diorama onderdelen
Moderator: Jorn
Advertentie post before
Re: Diorama onderdelen
Als je zoiets zelf wilt maken Remco maar er dan ook meteen een mooi stroom profiel in dan is het op de hijsogen na helemaal mooi.Remko schreef:Afgelopen zaterdag op de Modelshow Ede deze rioolput van Zapf meegenomen. Zoals altijd weer prachtig vakwerk. En ik heb 'm al goed bestudeerd. Volgens mij goed zelf te maken van Evergreen of balsahout. De wanden zijn totaal 4 mm dik, maar bestaan uit twee platen op elkaar, dus materiaaldikte is 2 mm. Van het weekend maar eens even voor gaan zitten om de basis delen uit te tekenen.
Overige maten (afgerond):
Lengte: 100 mm
Breedte: 80 mm
Hoogte: 65 mm
- Zwaailampje
- Starter
- Berichten: 291
- Lid geworden op: wo 20 jul, 2011 21:34
- Locatie: Almen
- Contacteer:
Re: Diorama onderdelen
trianon schreef:Met al m'n Mammoet kranen wil ikgraag een diorama bouwen over de aanleg van een grote brug, het moet lang zijn (2.5m) maar niet breed (0.5m) dus vond ik een spoorwegbrug beter passend dan een autobrug.
Er komt een Liebherr A900C ZW van NZG bij te staan waarvoor ik een stukje spoor wil aanleggen (1m) en nog wat lossen stukken gestapeld opzij (3x15cm ?).
Ik heb zowel de rails als de slapers nodig, eventueel zelfbouw met messing profiel voor de rails, liever geen houten slapers maar van die betonnen versies.
Voor de rails kun je ook wel poly gebruiken, H balken zijn er in verschillende soorten van Evergreen, de bielzen zijn ook wel zelf te maken, en om af te werken kun je verschillende soorten split krijgen
't is altied maar effe..
Re: Diorama onderdelen
Stukken spoor zijn ook te koop bij een beetje modelspoorzaak, een meter Spoor 0 rails kost rond de 20€ uit mijn hoofd. Heb het zelf ook liggen voor m'n spoorkraantjes.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
- W.de Groot
- Starter
- Berichten: 564
- Lid geworden op: wo 21 apr, 2010 16:44
- Locatie: OUDKARSPEL
Re: Diorama onderdelen
LED werklampen voor de modelbouwer
Groeten uit Oudkarspel
https://www.flickr.com/photos/71540315@ ... 8331825657
https://www.flickr.com/photos/71540315@ ... 8331825657
- W.de Groot
- Starter
- Berichten: 564
- Lid geworden op: wo 21 apr, 2010 16:44
- Locatie: OUDKARSPEL
Re: Diorama onderdelen
Groeten uit Oudkarspel
https://www.flickr.com/photos/71540315@ ... 8331825657
https://www.flickr.com/photos/71540315@ ... 8331825657
Re: Diorama onderdelen
Op de website van Mombarg beton http://www.prefab-kelders.nl staan een paar mooie voorbeelden van ondergrondse kelders, waaronder hun MEGA Prefab kelder, met een maximum lengte van 18 meter, max breedte van 5,5 meter en hoogte van 2,5 meter. Gewicht gaat tot ongeveer 100 ton. Wat voor kraan heb je nodig om dat te kunnen pakken, en dan bij ideale omstandigheden (korte vlucht, en minimaal hijsen vanaf de dieplader tot in de ontgraving)? Kan dat met een 350 tonner, of heb je toch wel iets zwaarders nodig? Bij grotere vlucht zal een LTM 11200-9.1 wel nodig zijn denk ik?
Dergelijke grote kelders zijn namelijk mooie ladingen voor de grote semi-diepladers zoals de 8-asser van Nooteboom, en de 10 asser van Goldhofer, maar je moet het ook wel kunnen wegpakken natuurlijk.
Dergelijke grote kelders zijn namelijk mooie ladingen voor de grote semi-diepladers zoals de 8-asser van Nooteboom, en de 10 asser van Goldhofer, maar je moet het ook wel kunnen wegpakken natuurlijk.
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Diorama onderdelen
Uitgaande van de meest simpele situatie; de kraan staat naast het gat waar de kelder in moet en het gat is gegraven zonder damwand kuip zodat met een natuurlijk talud (45 graden) rekening gehouden word.
Dan heb je als sprei voor de kraan:
-de halve kelderbreedte= 2,75 mtr
-45 graden talud van de ontgraving, in dit geval; voor ons gemak ligt de rand van de ontgraving bij een kelderdiepte van 2,5 mtr dus ook 2,5 mtr van de kelderrand.
-de regelgeving dat de zijkant van het stempelschot minimaal de diepte van de ontgraving van de rand af moet liggen, dus ook 2,5 mtr
-de halve breedte van het stempelschot, bij een grotekraan dus 1/2x 2,5 mtr. = 1,25 mtr.
- de halve stempelbreedte van de kraan, in geval van een LTM 1350 dus 4,25 mtr.
Alles bij elkaar maakt dus: 2,75+2,5+2,5+1,25+4,25=13,25 mtr.
De LTM 1350 doet op 13,5 mtr vlucht 69,4 ton, zonder span, op deze vlucht en met deze gewichten heeft de span nog geen voordeel.
Die kan het dus niet.
Natuurlijk is het bovenstaande puur theoretisch, en zeker de afstand tot de rand van het talud zal door sommigen met liefde bediscusieerd worden omdat we er toch vaak vanuit gaan dat de stempelkrachten ook in ongeveer 45 graden wegvloeien in de grond en dus evenwijdig aan het natuurlijk talud en we dus dichterbij kunnen staan, maar bovenstaande is zoals theoretisch de regelgeving is.
Maar....nu staren we ons blind op het plaatsen, wat als de kelder niet naast de kraan kan komen om te lossen?
Als de kelder dan achter de kraan staat en er tegen aan, dan hebben we als vlucht al:
-de halve kelder lengte: 9 mtr
-de afstand van het hart van de kraan tot de achterzijde van de 1350: 4,39 mtr.
Dan word de vlucht dus 9+4,39= 13,39.
Nog gerekend zonder kist aan de kraan en de kelder echt achterop de trailer.
Ook dan kan een LTM 1350 de kelder niet van de auto halen.
Voor een dergelijke kelder komen 2 kranen in aanmerking of voor de boven omschreven situatie een AC 500-2, met of zonder span maakt niet uit, die pakt ong. 100 ton op 15 meter, dat komt ook beter uit omdat de kraan wat breder stempelt.
We hebben het dan nog niet eens gehad over de benodigde mastlengte, toegestane gronddruk etc.
En 100 ton op een achtasser dat ga je in NL. niet redden met de toegestane aslasten bij 80 km/h........
Hans
Dan heb je als sprei voor de kraan:
-de halve kelderbreedte= 2,75 mtr
-45 graden talud van de ontgraving, in dit geval; voor ons gemak ligt de rand van de ontgraving bij een kelderdiepte van 2,5 mtr dus ook 2,5 mtr van de kelderrand.
-de regelgeving dat de zijkant van het stempelschot minimaal de diepte van de ontgraving van de rand af moet liggen, dus ook 2,5 mtr
-de halve breedte van het stempelschot, bij een grotekraan dus 1/2x 2,5 mtr. = 1,25 mtr.
- de halve stempelbreedte van de kraan, in geval van een LTM 1350 dus 4,25 mtr.
Alles bij elkaar maakt dus: 2,75+2,5+2,5+1,25+4,25=13,25 mtr.
De LTM 1350 doet op 13,5 mtr vlucht 69,4 ton, zonder span, op deze vlucht en met deze gewichten heeft de span nog geen voordeel.
Die kan het dus niet.
Natuurlijk is het bovenstaande puur theoretisch, en zeker de afstand tot de rand van het talud zal door sommigen met liefde bediscusieerd worden omdat we er toch vaak vanuit gaan dat de stempelkrachten ook in ongeveer 45 graden wegvloeien in de grond en dus evenwijdig aan het natuurlijk talud en we dus dichterbij kunnen staan, maar bovenstaande is zoals theoretisch de regelgeving is.
Maar....nu staren we ons blind op het plaatsen, wat als de kelder niet naast de kraan kan komen om te lossen?
Als de kelder dan achter de kraan staat en er tegen aan, dan hebben we als vlucht al:
-de halve kelder lengte: 9 mtr
-de afstand van het hart van de kraan tot de achterzijde van de 1350: 4,39 mtr.
Dan word de vlucht dus 9+4,39= 13,39.
Nog gerekend zonder kist aan de kraan en de kelder echt achterop de trailer.
Ook dan kan een LTM 1350 de kelder niet van de auto halen.
Voor een dergelijke kelder komen 2 kranen in aanmerking of voor de boven omschreven situatie een AC 500-2, met of zonder span maakt niet uit, die pakt ong. 100 ton op 15 meter, dat komt ook beter uit omdat de kraan wat breder stempelt.
We hebben het dan nog niet eens gehad over de benodigde mastlengte, toegestane gronddruk etc.
En 100 ton op een achtasser dat ga je in NL. niet redden met de toegestane aslasten bij 80 km/h........
Hans
Re: Diorama onderdelen
Bedankt voor de duidelijke uitleg Hans! Dat wordt dus wachten op de nieuwe Faun voor een tandemhijs, of een LTM 1750.
Nee, maar de kelder komt ook op de Goldhofer 10 asser (goed voor max. 106 ton lading), en/of de nog in aanbouw zijnde Broshuis 3+8 SL trailer (120 tonner).Medium Demag schreef:En 100 ton op een achtasser dat ga je in NL. niet redden met de toegestane aslasten bij 80 km/h.
Laatst gewijzigd door Remko op di 23 jul, 2013 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Diorama onderdelen
De Faun alleen kan het ook niet want die doet 82 ton op 13,5 mtr.
Dus een tandemhijs met die twee machines levert ws. wel leuke plaatjes op........
Hans
Dus een tandemhijs met die twee machines levert ws. wel leuke plaatjes op........
Hans
- hitachi210-5
- Starter
- Berichten: 681
- Lid geworden op: do 14 jun, 2012 18:55
Re: Diorama onderdelen
Even een simpele diorama
- Bijlagen
-
- image.jpg (178.8 KiB) 4461 keer bekeken
hoe doede ge da hoe doede ge da hoe hedde ge da gedoan