Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Mijn laatste twee foto's van de American 5299 van Vroom Erik, ik kan je gelijk niet meer verder helpen met afbeeldingen van dit type American. Lokatie & periode kunnen jullie denk ik wel oa raden.
- Bijlagen
-
- IMG_7554.JPG (434.16 KiB) 3521 keer bekeken
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Met Richard "him self" voor de kraan...... Eigenlijk nog best grote kranen, als ik ook een oproep mag doen voor één van mijn favorieten onder de American kranen. Dit was voor mij de 295 of is het nou 299, één keer gezien verder nooit.
- Bijlagen
-
- IMG_7553.JPG (383.59 KiB) 3520 keer bekeken
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Even een vraag binnen dit boeiende topic: waren de American rupskranen toendertijd redelijk vaak aanwezig bij funderingsbedrijven of lijkt dat zo?
Gr
Martin
Gr
Martin
- eef7260
- Starter
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
- Locatie: Mooie stad achter de duinen
- Contacteer:
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
ze waren behoorlijk stevig vertegenwoordigd in de funderings-wereld maar of dit topic een goede afspiegeling is van die verhouding durf ik niet te zeggen.waren de American rupskranen toentertijd redelijk vaak aanwezig bij funderingsbedrijven of lijkt dat zo?
Als ik voor mijzelf spreek , ik ben een behoorlijke American liefhebber dus als ik wat post is het meestal wel een American.
Maar als je bijvoorbeeld naar het kleine segment kijkt ( schuur palen en kassen bouw ) daar zag je weer heel veel P&H kraantjes.
Hitachi heeft een hele sterke plek veroverd , oa ten koste van American die zich niet door ontwikkelde.
Denk dat in de 70er jaren American wel flink de overhand had maar er waren zeker ander merken.
Ga je bv de grens over naar Duitsland , daar zag je zelden een American stelling maar vooral Duitse kranen.
Maar ben ook wel benieuwd naar meer input hier over , dus kom maar op.
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
ik deel jouw mening Eef7260 en ik denk dat bijv Hitachi zo sterk werd omdat zij doorhadden wat gevraagd werd in de markt. De grote hoeveelheid Americans in dit topic zou inderdaad een vertekend beeld kunnen geven, maar misschien klopt het ook wel (was Doornbos niet de importeur van American en die als zodanig goed aan de weg timmerde en inspeelde op de wensen in de funderingswereld?))
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
American was in de jaren 70 idd erg populair omdat ze dat het 40 en 50 tons gebied prima konden invullen.
Andere merken waren toen nog niet goed vertegenwoordigd in deze klasse of in mindere mate een speler.
Ze onwikkelden toen snel, de 700 serie,de 900,en de 1100 serie.
En zoals Eef al schreef hebben ze bij American uiteindelijk niet tijdig doorontwikkeld naar modernere kranen en blijkbaar gedacht dat ze een tijdloos product hadden en gingen ze de boot missen.
Toen kwamen de jappen met hun goedkopere en destijds al gedeeltelijke hydraulische machines,denk aan de toen al bestaande GLS stellingen en begon het beeld toch wel te veranderen. De jappen speelden prima in op de wensen van de klanten ,ontwikkelden snel en
waren een geduchte tegenspeler aan het worden.
Eigenlijk is het zo dat de jappen in jaren gezien langer meedraaien dan American ooit heeft gedaan.
American had veel interne problemen,financieel,directie wisselingen en geen geld voor dure ontwikkelingen.
Toen iedereen al hydraulische kranen bouwde kwamen ze nog steeds met mechanische kranen uit,niks mis mee,wel volledig achterhaald!
Ze hebben nog kort een nieuwe HC lijn geproduceerd maar dat is niet veel geworden en uiteindelijk zijn ze ingelijfd bij de Terex groep en
bestaat de naam American als zodanig niet meer, Echter de Duitsers hebben het superlift concept voor 100% van American af gekeken.
Denk maar aan de skyhorse machines echt een American ontwikkeling,in de jaren 70 waren ze er al in de vorm van de guy derrick kraan.
Daarna de skyhorse met backmast en een rijdende ballast wagen,Prachtig!! Zodoende hebben ze wel de basis gelegd voor de dikke kranen
van vandaag de dag en dus is dit een blijvende herinnering aan deze prachtige machines!
Erik.
.
Andere merken waren toen nog niet goed vertegenwoordigd in deze klasse of in mindere mate een speler.
Ze onwikkelden toen snel, de 700 serie,de 900,en de 1100 serie.
En zoals Eef al schreef hebben ze bij American uiteindelijk niet tijdig doorontwikkeld naar modernere kranen en blijkbaar gedacht dat ze een tijdloos product hadden en gingen ze de boot missen.
Toen kwamen de jappen met hun goedkopere en destijds al gedeeltelijke hydraulische machines,denk aan de toen al bestaande GLS stellingen en begon het beeld toch wel te veranderen. De jappen speelden prima in op de wensen van de klanten ,ontwikkelden snel en
waren een geduchte tegenspeler aan het worden.
Eigenlijk is het zo dat de jappen in jaren gezien langer meedraaien dan American ooit heeft gedaan.
American had veel interne problemen,financieel,directie wisselingen en geen geld voor dure ontwikkelingen.
Toen iedereen al hydraulische kranen bouwde kwamen ze nog steeds met mechanische kranen uit,niks mis mee,wel volledig achterhaald!
Ze hebben nog kort een nieuwe HC lijn geproduceerd maar dat is niet veel geworden en uiteindelijk zijn ze ingelijfd bij de Terex groep en
bestaat de naam American als zodanig niet meer, Echter de Duitsers hebben het superlift concept voor 100% van American af gekeken.
Denk maar aan de skyhorse machines echt een American ontwikkeling,in de jaren 70 waren ze er al in de vorm van de guy derrick kraan.
Daarna de skyhorse met backmast en een rijdende ballast wagen,Prachtig!! Zodoende hebben ze wel de basis gelegd voor de dikke kranen
van vandaag de dag en dus is dit een blijvende herinnering aan deze prachtige machines!
Erik.
.
Doe mij maar een jankende AMERICAN met een D30!
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Dank Erik voor je uitgebreidde uitleg.
Gr
Martin
Gr
Martin
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Nog maar een 5299 dan.Uit de tijd dat de helm nog niet verplicht was.
- Bijlagen
-
- American Voorbij.jpg (377.66 KiB) 3256 keer bekeken
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
P&H van Jan van Schie, hobbelde altijd lekker door de achtertuinen in het Wateringse Veld Den Haag ('98).
Ook één van mijn eerste kraantjes waar het allemaal mee begon.
Ook één van mijn eerste kraantjes waar het allemaal mee begon.
- Bijlagen
-
- IMG_0751.JPG (438.74 KiB) 3098 keer bekeken