[PRIMEUR] Prototype mobiele binnendraaier

Post hier alle foto's, informatie, etc. over Kobelco graafmachines

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bouwmachineforum.nl
Forumondersteuning
Berichten: 594
Lid geworden op: zo 11 dec, 2005 19:37
Locatie: Server
Contacteer:

[PRIMEUR] Prototype mobiele binnendraaier

Bericht door Bouwmachineforum.nl »

Van één van onze leden kregen we de volgende foto's toegezonden.

Het betreft een samenvoeging van 2 merken machines tw. de bovenwagen van een New Holland Kobelco E 135 SR en de onderwagen van een mobiele Hyundai, op deze wijze is er een mobiele binnendraaier ontstaan.
Deze machine is de eerste die Hyundai-dealer Evax uit Duizel heeft gemaakt, een 2e zou ook in productie zijn. We zijn eens benieuwd of we nog meer hiervan gaan horen, want ik denk dat dit concept wel toekomst heeft, want de werkplek word steeds krapper en je zult toch capaciteit moeten hebben.
Bijlagen
4.jpg
4.jpg (248.86 KiB) 9180 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (267.94 KiB) 9182 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (264.36 KiB) 9183 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (287.24 KiB) 9185 keer bekeken
Dit is een gezamelijk account voor het posten van officiële berichten. Team Bouwmachine FORUM.nl

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

meer, meer. en dan niet alleen foto's maar ook technische gegevens. breedte onderwagen, gewicht, hoeveelheid extra balast en hijstabellen.
en hoe werkt dat ding?
mobiele machines staan bekend om hun dans neiging en ik weet dat rupsbinnen draaiers ook makkelijk uit evenwicht worden gehaald. dus hoe zit het met zn mobiele binnen draaier?

het ziet er goed uit das zeker.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
zaxis-hitachi 135 us
Forumlid
Berichten: 1482
Lid geworden op: di 15 aug, 2006 9:40
Locatie: brugge

Bericht door zaxis-hitachi 135 us »

Dit is een zeer intressante machine ook omdat er denk ik maar 1 merk is die het heeft en het is New Holland volgens mij. (ch) Wat ook zeer goed is dat hij de bak boven te cabine kan en met dat het een binnendraaier is is is dit een perfecte machine. :Y
Breaking new ground: HITACHI

Gebruikersavatar
Alexxxxx
Forumlid
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 12:30
Locatie: Koarnjum, Fryslân
Contacteer:

Bericht door Alexxxxx »

Wat is dan de officiële merknaam van dit ding? "eigenbouw"?

Bas
Forumondersteuning
Berichten: 1424
Lid geworden op: wo 7 mar, 2007 21:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Bas »

ben benieuwd of er ook een artikel hierover komt in de BMB, zeker in vergelijking met een normale mobiele kraan...

wat ik wel raar vind is dat ze geen eigen onderstel hebben gebruikt van de new holland :o

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Bericht door Paul »

mischien omdat de onderwagen van hyundai korter en/of wendbaarder is, dit om er nog meer een binnendraaier van te maken
het is maar een gok

Hollender
Starter
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 6 apr, 2007 17:13
Locatie: Leuven

Bericht door Hollender »

Wow, ziet er goed uit!
Ben heel benieuwd naar de prestaties van de machine en de ervaringen van de machinisten!

Wat die onderwagen betreft denk ik dat de keuze eerder een budgetaire oorzaak heeft.
Voordelen zijn dat ze (waarschijnlijk) vrij goedkoop is, behoorlijk sterk op de wielen, zowel on- als offroad en redelijk licht.
Nadelen ervan vind ik de plaatsing van de draaikrans. Die staat te kort op de achteras waardoor je zeker met een binnendraaier niet echt stabiel bent. Tevens een verkeerde overbrenging voor zandgrond. De wielen beginnen direct te happen, zelfs met dikke banden. En het dozerblad is gewoon een regelrechte ramp... Veel te licht geconstrueerd. Daardoor vrij gevoelig voor zwaar werk en zeker niet als veel te gebruiken steunpunt aan te raden. Dan nog eens de slechte bescherming van de cilinders en de rare plaatsing van de slangen en leidingen...

Bovenwagen kan ik niks over zeggen, geen enkele ervaring met New Holland of Kobelco whatsoever. Qua zicht ziet het er heel goed uit...

Anyway, da's slechts mijn visie hierop.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

de bovenwagen is van kobelco dus gewoon en dikke plus.
de onderwagen is mij ook en vraagteken. veel smaller kan deze niet zijn want dan ligt de kraan binnen de kortse keren op zn kant.
ik ben gek maar niet achterlijk

Hollender
Starter
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 6 apr, 2007 17:13
Locatie: Leuven

Bericht door Hollender »

Ik denk dat de maten van de meeste onderwagens wel zo'n beetje overeenkomen.
Met standaard banden (10.00 X 20) zijn ze meestal 2,5 meter breed.
Leg je de brede er onder, zoals de Caliber of Agriband (315/80 R22,5) dan zit je 10 tot 15 centimeter breder schat ik.
De banden die ze hier gemonteerd hebben zijn Trelleborg achtige banden, die nog een stukje breder zijn. Dit zal de stabiliteit vast ten goede komen, evenals grip in zandgrond, maar je stuuruitslag word er enorm door beperkt.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

Volgrns mij komt de kont niet eens tot de pendelas aan toe. En dat is maar beter ook want als de banden zo schuin staan raken ze de bovenwagen. Wat staat ie dicht op de onderwagen!

Plaats reactie

Terug naar “Kobelco”