TU Delft: faculteit Bouwkunde afgebrand, nu het sloopwerk...

Post hier de algemene zaken over sloopwerken en de sloopbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Hullie & Sullie
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 24 aug, 2007 20:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door Hullie & Sullie »

Wat een ontzettend mooi filmpje op You Tube. Laat heel goed zien dat het "gecontroleerd" slopen met een kogel eigenlijk niet echt kan. Je krijgt immers toch de situatie waarbij ongecontroleerd gebouwdelen naar benenden vallen. Ook heel duidelijk is te zien wat een enorme stofontwikkeling door het instorten ontstaat en het wegrennen van de mensen op de slooplocatie.

Het weer zit eigenlijk niet echt mee voor deze sloop. Een paar weken met flinke regen zou beter van pas komen.

Gebruikersavatar
duc1098
Nieuw forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 21:01
Locatie: zoetermeer

ze zijn begonnen

Bericht door duc1098 »

ze zijn begonnen met sloopen met een hitachi zaxis 870 :Y

ze hebben er de stickers op geplakt van oranje maar denk dat ie is ingehuurd bij euro demolition

je kan er niet echt in de buurt komen is helemaal afgezet

Hullie & Sullie
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 24 aug, 2007 20:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door Hullie & Sullie »

Weet bijna zeker wel dat het gehuurde kranen zijn. Oranje maakt vrijwel alleen gebruik van Liebherr kranen.

Hullie & Sullie
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 24 aug, 2007 20:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door Hullie & Sullie »

Laatste nieuws uit de Cobouw:

Arbouw: Sloop TU Delft ongezond
BINNENLAND | 27-05-2008 00:00 | Thomas van Belzen

Arbouw, kennisinstituut voor gezond en veilig werken, is geschokt na het zien van beelden van sloopwerkzaamheden van de TU-Delft. Gevreesd wordt voor blootstelling aan kwartsstof.


Op het filmpje ‘ Demolition of TU Delft Architecture’ op YouTube is te zien dat een gedeelte van het gebouw instort na het gebruik van een sloopkogel. Wat volgt is een stofwolk en mensen die wegrennen. Ton Spee, gezondheidsdeskundige bij Arbouw reageert onverbiddelijk. ‘‘Ik zie dat er een wolk betonstof vrijkomt. Een forse wolk waar kwartsstof in zit. Dat is slecht voor de gezondheid. Het longweefsel kan beschadigen en het kan kankerverwekkend zijn. Ja, ook bij eenmalig contact zijn er gevallen bekend waarin dit leidde tot acute silicose (longweefselbeschadiging).”
Volgens Spee is achteraf moeilijk vast te stellen hoe hoog de concentratie was. Maar dat deze te hoog was staat voor hem vast. ‘‘Ik weet niet wie er iets te verwijten valt, maar het eerste dat ik me afvroeg was; waarom wordt hier een sloopkogel gebruikt. Daar is van bekend dat er veel stof bij vrijkomt.”
Ook twee slopers schrikken bij het zien van de Internetbeelden. “Dit is belachelijk, dit gaat nergens over. Echt schandalig”, meent de één. Dat voor een sloopkogel is gekozen, begrijpt hij überhaubt niet, ook in verband met de aanwezige asbest. “Werken met een kraangiek gaat veel gecontroleerder.” Hij verwijst naar de sloop van een Rabobank-kantoor in Utrecht, niet zo lang geleden. “Daar stortte de boel te snel in.” Ook de andere sloper is ervan overtuigd dat de stofwolk alle grenzen overschrijdt.
Beide slopers willen liever anoniem blijven, omdat ze niet met het beschuldigende vingertje willen wijzen.

Sloopplan
De arbeidsinspectie heeft nog niet naar het filmpje kunnen kijken. “Maar onze inspecteur zit erbovenop. Samen met de provincie Zuid-Holland onderzoeken wij het sloopplan. Als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan, leggen wij het project stil”, aldus woordvoerder Henk Boon. Hij wijst er op dat de werknemers beschermende kleding dragen. “Ik vind dat dit stofwolkje een beetje wordt opgeblazen”, vindt Dinro Hobbel, directeur van sloopbedrijf Oranje Demontage dat in Delft de opdracht uitvoert. Dat aanvankelijk niet alles naar wens verliep, erkent hij wel. “Toen hadden we de waterhuishouding niet op orde. Nu gebruiken we een nevelkanon, er staat schuim op de verdieping en het dak staat onder water. Bij elkaar kostten die ingrepen een half miljoen euro, belachelijk veel geld.”
Geschrokken is Hobbel niet van het voorval. “Ongezond? Slopen is in zekere zin altijd ongezond.”

Stuk
Volgens Hobbel kon het bedrijf niet anders dan te kiezen voor de sloopkogel van Euro Demolition. “De enige kraan in Nederland die op deze hoogte kan werken is vaak stuk.” Vijf weken wachten op een sloopgiek van Euro Demolition, kon niet. “Het gebouw staat op instorten. Onder bestuursdwang van de gemeente Delft moesten we snel te werk.”

__________________________________________________

En dan nog een stukje van vandaag!

Arbeidsinspectie: onderzoek TU-sloop
BINNENLAND | 28-05-2008 00:00 | Thomas van Belzen

Op basis van een YouTube-filmpje onderzoekt de Arbeidsinspectie of de sloper van het TU-gebouw een strafbare overtreding heeft begaan. Ondanks intensieve inspectie moet de waakhond constateren dat de veiligheidsmaatregelen worden genegeerd.


Op het Internetfilmpje is een grote stofwolk te zien wanneer een deel van de bouwfaculteit instort nadat de sloopkogel een beslissende tik op een kolom uitdeelt. Vervolgens lopen mensen voor de wolk weg. Een deskundige van Arbouw reageerde gisteren in Cobouw geschokt bij het zien van de beelden. Hij vreest dat de weglopende mensen bloot hebben gestaan aan het kankerverwekkende kwartsstof.

Nevelkanonnen
Ook de Arbeidsinspectie oordeelt dat uit het filmpje blijkt dat de situatie op de desbetreffende dag – 21 mei – ‘duidelijk niet in orde was.’ Een dag eerder waren de arbeidsomstandigheden wel in orde bevonden. “Er werd gewerkt met nevelkanonnen en waterstralen vanuit een kraangiek. Werknemers droegen beschermende kleding. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat achter de rug van de Arbeidsinspectie om die veiligheidsmaatregelen achterwegen blijven .” Wat dat betreft is de overheidsdienst blij met derden die filmpjes maken. “Het is goed dat zoiets via een internetsite snel kan worden geconstateerd.” Fout
Sloopbedrijf Oranje Demontage heeft tegenover de arbeidsinspecteur erkent dat het fout zat. De overheidsdienst onderzoekt momenteel of er sprake is van een strafrechtelijke overtreding door de sloper.
Over dit lopende onderzoek kan de dienst geen nadere mededelingen doen. Van meet af aan houdt de Arbeidsinspectie een oogje in het zeil. “Het sloopplan is onderzocht en tijdens de sloop zijn we ook op locatie aanwezig”, aldus woordvoerder Henk Boon.
Boon benadrukt dat de Arbeidsinspectie zich volledig bewust is van mogelijke gezondheidsrisico’s bij een sloop zoals bij de TU-faculteit in Delft. “Daarom moet er absoluut veilig worden gewerkt. Daar ziet de Arbeidsinspectie streng op toe.”




DUS....... :Y (po) (C) (ch)


Het citaat van Oranje uit het eerste artikel: “De enige kraan in Nederland die op deze hoogte kan werken is vaak stuk.”

Dat is echte onzin, die kraan is beschikbaar en werkt gewoon prima.

Nielsje
Starter
Berichten: 495
Lid geworden op: di 7 mar, 2006 23:02

Bericht door Nielsje »

Oei, dat is niet best..
Ik zal even de artikelen doormailen naar een vriend van me, die woont in een flat recht er tegenover.

Op deze site staan webcams, de 2e webcam is van zijn flat
http://bktoi.bk.tudelft.nl/bkcam/demolition/

ik heb overigens wel gezien dat ze alleen het bovenste gedeelte beulen, daar waar de hitachi niet bij kan. Maar ja, dat is natuurlijk geen goedpraatertje.

bedankt voor de artikelen!

Sylvester
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 23 feb, 2005 9:47
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door Sylvester »

Hullie & Sullie schreef:Wat een ontzettend mooi filmpje op You Tube. Laat heel goed zien dat het "gecontroleerd" slopen met een kogel eigenlijk niet echt kan. Je krijgt immers toch de situatie waarbij ongecontroleerd gebouwdelen naar benenden vallen. Ook heel duidelijk is te zien wat een enorme stofontwikkeling door het instorten ontstaat en het wegrennen van de mensen op de slooplocatie.

Het weer zit eigenlijk niet echt mee voor deze sloop. Een paar weken met flinke regen zou beter van pas komen.
Ik ken een sloop, (avans Tilburg) waar met knijper is gesloopt, maar ook dan kun je ontzettend veel stof creeeren!!

Daarnaast meldt Oranje sloop ook continue dat men Eurodemolition heeft ingehuurd, en waarom er voor de kogel gekozen is: andere machines waren niet voorradig en staan schijnbaar vaak met stukken.

Iemand was me voor, had de COBouw ook gelezen 8)
www.bouwkunde.tk Het forum voor bouwkundigen.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

Leuke filmpjes, er staat er ook ergens een tussen waarop te zien is hoe ze met zo en microhelicopertje het gebouw binnen gaan.

Ik vind dat dit de enige juiste manier is om de sloop te doen. Wel zitten er en paar schoonheidsfoutjes.
Het asbest verhaal gaat volgens mij niet helemaal op. Van de kit weet ik het niet maar asbest platen knappen bij brand en het heeft volgens mij lang genoeg gebrand om de meeste asbest door het volledige gebouw te verspreinden dus slopen met en uhd had het asbest probleem echt niet vermindert.

Iets anders is het stof. Zo ik zei de techniek is de enige juiste alleen de stofbeperking verdient geen schoonheidsprijs. Echter denk ik dat er te veel naar het stof gekeken wordt. De wolk duurt hooguit 40 seconden. Het lijkt veel maar als je en hele week met en uhd staat te knippen ontstaan en vergelijkbare hoeveelheden stof wand stof hou je toch. Alleen door dat het wordt verspreid over de week valt het minder op.

En wat de arbeids in spectie betreft. Leuk en aardig maar vraag ze maar eens hoe het wel moet. Dan staan ze ook met de mond vol tanden.
ik ben gek maar niet achterlijk

Ernie
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 18:43

Bericht door Ernie »

Ze weten het allemaal weer beter. Maar er is niemand bij die eens eens een gebouw met brandschade gesloopt heeft.Yzer en alles heet geweest dus onverspelbare reacties.En de beste stuurlui staan altyd aan de wal.En de sloper die 100% volgens de regels werkt moet ik nog tegenkomen. B.v asbest in een schoorsteen enz.Moraal van dit stukje ,jongens niemand is heilig.En zeveren doen we in de kroeg.,

Gebruikersavatar
bleiblei
Starter
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 26 feb, 2007 11:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door bleiblei »

Wat ik me dan afvraag is, welke kraan die erbij kan is dan elke keer kapot? De 385 TUHD van Beelen? Want die zou er wel bij moeten kunnen toch?

Gebruikersavatar
Niels_cat_375
Forumlid
Berichten: 2867
Lid geworden op: wo 20 dec, 2006 18:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door Niels_cat_375 »

bleiblei schreef:Wat ik me dan afvraag is, welke kraan die erbij kan is dan elke keer kapot? De 385 TUHD van Beelen? Want die zou er wel bij moeten kunnen toch?
De Hitachi 870 hrd van Euro Demolution heeft er bij gestaan :Y

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”