3D GPS systemen voor graafmachines en wielladers

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
william brooymans
Forumlid
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
Locatie: Nieuw-vossemeer

3D GPS systemen voor graafmachines en wielladers

Bericht door william brooymans »

kan iemand eens uitleggen hoe dat allemaal werkt met 3D aansturingen via sattelieten die je nog al eens ziet in bijv. bouwmachines en bouwmaterieel ik zag zonet in de cat topics er iets over voorbij komen ik denk ik maak maar ff een aparte topic om on topic te blijven
't komt goed

www.nelen-bv.nl

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Als je goed kijkt zie je drie ronde blinkende kastjes.1 op de mono.1 op de steel. 1op het drukstuk maar hier zit een beschermkap overheen i.v.m stenen end.dit zijn hoekmeters ze meten de stand van de giek.Bij de centrale doorvoer zit een soort waterpas dat meet hoe scheef de machine staat en in welke richting.OP het ballast staan 2 schotels die ontvangen signalen van de satelietenMin 5 max 9 stuks.Op de cabine staat een kastje, de radio ontvanger.Deze ontvangt een signaal van een vaste schotel zoals op het ballast die staat vaak op de keet en is het vaste punt waarop de machine zich orieenteert.Achter het deurtje waar 3 opstaat zit een kast die al deze signalen ontvangt en doorstuurt naar een pc die achter de stoel staat.Dit is een windows xp computer. Hier steekt het pcx programma in die de hele zooi op het scherm brengt.Ok zit hier een kaartlezer voor memory kaarten als in je fotocamera.Hier zetten ze de profielen van werk in en kun je zo in de computer laden.Zo heb je een tekening van het werk waar je in real time kunt zien waar je staat wat je doet en wat je gedaan hebt.Ze geven ee nauwkeurigheid op van 3cm.
Bijlagen
IMG_7873.JPG
IMG_7873.JPG (62.13 KiB) 10265 keer bekeken

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

En het scherm
Bijlagen
IMG_7882.JPG
IMG_7882.JPG (53.96 KiB) 10264 keer bekeken

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Duidelijk of zal ik het nog een keer vertellen??? :D :shock:

Gebruikersavatar
william brooymans
Forumlid
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
Locatie: Nieuw-vossemeer

Bericht door william brooymans »

ok bedankt voor de uitleg zo kun je het nie vinden bij de leveranciers. maar met dit programma zit er een uitvoerder of zo tekeningen en hoogtes in te voeren in een programma die jij dan weer krijgt of zie ik dat verkeerd
't komt goed

www.nelen-bv.nl

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Aaaah, vertel nog maar een keer.

Geintje, het ziet er bijzonder duidelijk uit. Je kunt op het scherm in 3D in 3 verschillende posities zien wat voor werk je maakt. Mooie techniek!
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

in de basis is het net als met je auto pda met gps ontvanger

redelijk nieuw is 4d
dan pak je er ook de laser bij
vooral met bulldozers word dat veel gebruikt
dan heb je het zelfde verhaal als met 3d alleen komt er dan de hoogte ook nog eens bij

als je daar dan in je cabine en pc op aansluit kun je zelfs zonder piketen werken

het enige wat je dan hebt is en situatie schets de rest staat in de pc
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

@ William. Dat zie jij helemaal goed.

@ kapteinron.4D nog nooit van gehoord.Met dit systeem staat het hele werk 3 dimensionaal in de computer.Gewoon een digitale tekening.Lasers zijn overbodig,je hebt helemaal niks verder nodig dan het systeem.Ik heb zelfs nog piketten aan het zetten geweest voor andere kranen.Gewoon met het mes vd bak.Buldorzers met gps werken ook zo.Wij hebben een hele haffel van die dingen. Zijn werken heel vaak als maatgever voor een graafmachine om bijv taluds of koffers te maken.

@bart je kunt zelfs nog een vierde aan zicht bijzetten maar je kunt er ook twee of een pakken of je kunt de aanzichten op het scherm van plaats wisselen.

Gebruikersavatar
william brooymans
Forumlid
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
Locatie: Nieuw-vossemeer

Bericht door william brooymans »

@EX455
heb je foto's van de complete opbouw op je kraan en zo te zien werk dat geweldig mooi
't komt goed

www.nelen-bv.nl

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Dit systeem hebben we niet meer.Het was op proef maar de mannen van spectra snapten zelf niet eens hoe het werkte.Werkelijk alles moest per gsm bij de fabriek gedaan worden.Toen het immers goed marsjeerde viel het signaal van de linkse schotel wel eens weg en daarmee registreert hij of je zwenkt en hoe je staat.Als dit nu wegvalt staat hij op het scherm in een positie hoeveel je ook zwenkt en dit kregen ze niet gemaakt.Toen ik in verlof was hebben ze nog wat aan de schotels liggen rommelen waardoor de hele maatvoering weer overhoop lag.Toen heeft onze baas gezegt,neem maar weer mee.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”