Vragen over Liebherr A 901 B

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Ik zal hem morgen eens los draaien , maar het lijkt mij onwaarschijnlijm omdat het onderdeel met "wat heeft daargezeten" , eigenlijk maar twee plastic aansluitingen heeft , die een onderdeel van het luchtcircuit vormen lijkt mij. Ik kan in de cabine ook niet iets vinden wat ik kan opendraaien om vet in te doen

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Erwin »

Marc,

De vetpot waar ik het over heb zit niet in jou cabine. Die moet in de buurt van de bonkelaar zitten. Ik denk misschien dat ding die jij op de laatste foto hebt staan, waarvan jij denkt dat het een drukverdeler is. Daar zit ook een grote dop op zie ik op de foto. Draai die eens open en kijk wat er in zit.
In de cabine moet dan een soort drukschakelaar zitten op de vloer. Bij mij zat hij net voor de stoel waar ik met mijn hak van de voet op kon drukken. Als ik dan jou foto bekijk waar op staat 'wat heeft hier gezeten' lijkt het net of die op dezelfde plaats uitkomt in de cabine.
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Hoi Erwin,
Ik heb hem nog niet open kunnen draaien , maar een ding weet ik zeker het is in ieder geval geen luchtverdeler. Na het verwijderen van de stop ,stond ook hier geen druk op.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Een verder update.
Vandaag verder met de zwenkrem. Ik ben begonnen vanaf de derde luchtketen de leidingen te gaan testen. Direct na de ketel zit een luchtdrukverdeler/ begrenzer, het viel mij op dat deze weinig druk doorliet. Ik heb hem gedemonteerd , helemaal schoongemaakt, en de druk ietsjes verhoogd. Vervolgens nog een ventiel schoongemaakt. Om het geheel te kunnen testen had ik een nippel met slang gemaakt waarvan ik het uiteinde mee kon nemen in de cabine, zodat wanneer ik op een pedaal of hendel zou drukken , direct de luchtdruk kon voelen.
Nu voelde ik wel druk bij het indrukken van het pedaal op de uitgaande leiding. Ook het hendeltje linkt boven het luchtdrukmetertje geeft nu druk door zodra deze wordt omgezet. Beiden werken dus op uitgaande leiding die naar de zwenkrembooster gaan. Ik heb de zwenrem op zich niet uit elkaar gehaald, maar alleen de leiding opnieuw aangesloten.

Het resultaat : De zwenkrem werkt weer. Zowel op het pedaal als op het hendeltje om hem even te fixeren.

Mijn volgende stap zal nu zijn om de booster uit elkaar te halen te reinigen en proberen er weer een origineel oliepotje op te krijgen. Vervolgens de remcilinders en de schoenen even nakijken.

mvg marc

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Beginneling »

Dat is mooi (Y)
Het valt mij dan nog mee, dat het betrekkelijk eenvoudig viel op te lossen
"Ken niet" bestaat niet.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Ik ben zaterdag nog even aan het werk geweest. Ik heb, zoals Erwin schreef, de moer op het kastje opengedraaid en het klopte precies zoals Erwin geschreven had , er zit vet in. (zie foto).
Afbeelding

Ik ben nog een keer opzoek gegaan in de cabine naar een knop zoals Erwin die beschreef en ik vond hem toch onder de rubbermat, die ik bij een eerder onderzoek als een verroeste moer had beschouwd. Alles zat natuurlijk vast en werkte niet meer.
Afbeelding
Ik heb hem met veel moeite gedemonteerd en vanmorgen met kruipolie en veel geduld weer gangbaar gemaakt. Hij springt nadat ik de knop heb ingedrukt , direct weer in de ruststand terug. Ik heb hem vervolgens even getest met een compressor en in ruststand dicht hij alles netjes af.
Afbeelding
Ik denk dat ik nu dat ook weet wat er gezeten heeft op het plekje waar ik eerder na vroeg in een voorgaande foto. Zou het kunnen dat hier een smeernippel heeft gezeten, om de knop gangbaar te houden ?

Ik heb hem nog niet weer gemonteerd, omdat de luchtslang was afgebroken en ik nog geen nieuwe onderdelen had. Aankomend weekend zal ik deze gaan vervangen.

Even een vraag naar de werking van dit onderdeel klopt het als ik stel dat door te drukken op de knop luchtdruk naar de vetpot gaat en dat deze vervolgens vet door de andere leiding (die ik als luchtleiding) beschouwde naar de bonkelaar voert ?

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Erwin »

marc99 schreef: Even een vraag naar de werking van dit onderdeel klopt het als ik stel dat door te drukken op de knop luchtdruk naar de vetpot gaat en dat deze vervolgens vet door de andere leiding (die ik als luchtleiding) beschouwde naar de bonkelaar voert ?
Zit er aan de onderkant van die vetpot geen aansluiting of dergelijke dat naar de bonkelaar gaat? Het gaat erom dat er vet op het tandwiel komt en daarna ook de tandkrans.
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Hallo Erwin,

Ik zie zo op het oog maar 2 aansluitingen. 1 die het dichts bij de kabine ligt is de invoer van lucht, dit is de lijn die van het ventiel afkomt met de drukschakelaar. De 2e aansluiting ( de meest linkse) gaat met een soortgelijkige slang naar een wartel die rechtop het chasis staat ter hoogt van de krans.

Jammer dat het donker is anders had ik een foto laten zien.

Kan het zijn dat door de luchtdruk er vet wordt meegenomen , door de leiding wordt geperst naar de krans ?

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Erwin »

Dat is goed mogelijk Marc. Ik zou zeggen probeer het uit.. (Y)
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Gisteren de nieuwe leiding aangesloten. Ennn inderdaad de luchtdruk gaat naar “het kastje” en drukt vervolgens “vloeibaar” vet door de leiding naar de krans. (Zie foto)
Afbeelding

Vandaag heb ik de machine winter klaar gemaakt.

Luchtdrukketels afgetapt.
De blootliggende pistons ingesmeerd met olie
De accu afgekoppeld. Deze staat nu aan een druppelaar in de schuur.
Vervolgens zal ik hem een “jasje” geven, aangezien de voorruit defect is en er vocht naar binnen kan komen.

Zijn er nog meer zaken waar ik rekening moet houden cq aftappen ?

Een ding viel mij vanmorgen wel op. De kraan reageerde heel traag. Ik heb er voor twee maanden geleden nieuwe olie opgedaan , speciaal voor oude kranen. Hydraulische olie

STABIL OIL HYDRA ISO VG 68

Was dat een verkeerde keus ? Is de olie te dik voor dit weer, of deze machine ?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”