Vragen over Liebherr A 901 B

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door service man »

Of dat de verkeerde olie is weet ik niet . zijn hier mensen genoeg die dat weten .
ook de tank volgedaan ???
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

de bolle
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 14:45
Locatie: alphen aan den rijn

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door de bolle »

De hydraulische olie die je hebt gebruikt is niet de juiste en sowieso aan de dikke kant; in de meeste hydraulische graafmachines gaat HLP 46 en wordt HLP 68 gebruikt in extreem warme landen.
Liebherr is eigenlijk een uitzondering, want daar hoort 20 W 20 motorolie in. Bij de nieuwere types weet ik het niet, omdat wij geen Liebherr meer hebben.
Vandaar dat de machine niet fijn draait zolang de olie niet warm is.
En wat verder nogal kan schelen is het servo- filter vervangen.

M. Vr. Gr. de Bolle
Hitachi = Caterkiller

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door kleintje75 »

De olie die je er nu in hebt zitten is waarschijnlijk ook synthetische olie. Liebherr werkt met minerale olie. En dat is meestal 20w20. Om bijvullen kan er 15w40 motorolie gebruikt worden als je geen andere olie hebt.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Dus de verkeerde olie. :cry: en dat spul was niet goedkoop.!!!


Ik hoef, als ik het goed begrijp , de handel niet af te tappen , maar kan deze gewoon bijvullen met 20W20 ? Dat is toch de gewone olie, die ook op auto's wordt gebruikt. Dit verwondert mij zeer

Ik zal voorlopig wel geen vragen meer hebben. Niet dat ik deze niet meer heb, maar omdat het weer slechter begint te worden,en het "licht" vroeg uitgaat.

Ik wil mij bij iedereen bedanken, die mij wegwijs heeft gemaakt op deze liebherr. zodra ik er weer aan begin zal ik het draatje weer oppakken.

Ik blijf natuurlijk alles volgen op de site.

Bedankt

Marc

Lexy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar, 2014 20:39
Locatie: oost groningen

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Lexy »

Overzicht bediening vóór de bestuurder. De functie van het luchthendeltje onder links weet ik nog niet.
Overzicht bediening vóór de bestuurder. De functie van het luchthendeltje onder links weet ik nog niet.
IMG_6873_1.JPG (181.66 KiB) 4883 keer bekeken
Wat een prachtig verhaal, Marc99 en alle andere bijdragers!
Sinds vanmiddag heb ik ook een 901B, zonder zwenkrem; met jullie onderzoek weet ik nu waar ik moet zoeken.
Het hendeltje bij de blauwe sticker is dus om de de zwenkrem vast te zetten.

De bedrijfsrem is niet compleet en werkt ook niet. Na wat op en neer bewegen van de remstang werkt de booster op de lucht vanaf het rempedaal. Het hydraulisch gedeelte ga ik helemaal nalopen; de remcilinder op de booster ontbreekt en een remslang ging met een rukje doormidden. Morgen maar eens kijken of de remcilinder van de zwenkrem wel aanwezig is.

Groet van Alex in Oost-Groningen

Lexy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar, 2014 20:39
Locatie: oost groningen

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Lexy »

Zo, de zwenkrem helemaal uit elkaar gehaald. De remschoenen zaten vastgeroest op het scharnierpunt. Het remolie-potje zat vol met zwarte harde massa, die moeilijk te verwijderen was. Ook het gaatje naar de cilinder zat daarmee dicht; dat heb ik moeten uitboren, dat spul is keihard. Gelukkig waren de cilindertjes en zuigertjes nog te gebruiken.
Alleen kwam er nog geen luchtdruk (slang van de booster even in de cabine gehangen). Na bewegen van alle mogelijke hendels was er ineens wel druk; blijkbaar zat er ergens iets te lekken en is dat nu (even?) opgelost. Nu werkt de zwenkrem weer, evenals het vaststel-hendeltje naast de zwenkpook.
booster met cilindertje voor bediening van de zwenkrem; het postje is éen geheel met de cilinder
booster met cilindertje voor bediening van de zwenkrem; het postje is éen geheel met de cilinder
IMG_6878_1.JPG (111.05 KiB) 4542 keer bekeken
Het zelfde hendeltje op het zuiltje links is inderdaad voor om de stempels van de pendelas vast te zetten. Blijkbaar zit daar een soort omschakelaar achter, want ik heb de indruk, dat de lucht alleen schakelt en de afstempeling vervolgens in die positie blijft, ook als de luchtdruk weg is.

Lexy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar, 2014 20:39
Locatie: oost groningen

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Lexy »

Nog even een footootje van de zwenkrem, onder de remtrommel. De remschoenen zijn er net uit gehaald om bij de zuigertjes te komen van het cilindertje. Een van die zuigertjes was beschadigd, omdat de remschoen niet netjes in de gleuf was gemonteerd, waardoor de buitenkant uiteen geperst is. Ook ontbrak een terugtrekveer.
IMG_6877_1.JPG
IMG_6877_1.JPG (121.46 KiB) 4542 keer bekeken

Lexy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar, 2014 20:39
Locatie: oost groningen

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Lexy »

Met de rij-rem ben ik ook bezig. Een passende hoofdremcilinder heb ik (van een Magirus uit 1952), alleen de aansluitingen bij elkaar zoeken is wat moeizaam. Een T-stuk M12x1 kan ik hier nergens krijgen, dus ben ik wat aan het jongleren met andere aansluitingen.
De booster heb ik schoongemaakt en uitgeschuurd (veel roest) en met vet weer in elkaar gezet.
De remslang rechtsvoor zat achter een bout gevlochten en helemaal in het vet. Hij was volkomen verteerd. Ik weet niet of die origineel ook achter die bout langs heeft gelopen (lijkt me niet, vanwege de scherpe bocht), of dat dat is gedaan omdat toevallig alleen een veel te lange slang voorhanden was.
In ieder geval werkt de booster, zowel op de rechter pedaal als op het middelste hendeltje rechts naast de stoel.

Van drie wielen heb ik de remtrommels proberen los te halen, om de boel daarachter te controleren. Helaas zitten de trommels zo vastgeroest op de naven, dat ik ze niet los krijg. Dat is de eerste keer dit me dat overkomt. Het 4e wiel probeer ik niet eens meer. Dus het wordt een gokje. Met geluk doen de remmen het straks, met pech slaan ze vast en heb ik een groter probleem. Wel heb ik alle ontluchtingsnippels los gekregen, wat wel goed voelt.

De rem op de achterwielen wordt aangetrokken door een zware veer in de booster. Als er voldoende lucht is, drukt die de zuiger met de veer terug en lost de remmen. Blijkbaar werkte het geheel niet meer en heeft een voorganger het buiten gebruik gesteld. Ik kan geen hendel vinden die lucht naar die booster stuurt.
Is de voorste hendel rechts naast de stoel voor deze rem?
IMG_6875_1.JPG
IMG_6875_1.JPG (191.25 KiB) 4539 keer bekeken
Het mechanisme achter de booster zit zodanig bomvast, dat de remmen mooi vrij blijven. De booster heb ik uitgebouwd; die lekt zoveel, dat de luchtdruk de veer niet kan bewegen. Ik wilde het ding uit elkaar halen, maar toen de moetjes nog maar een paar gangen op de schroefdraad zaten, was er nog steeds een enorme druk van de veer voelbaar. Dus met een stevige lijmklem er op maar voorzichtig verder gegaan. Helaas had ik te weinig vrije slag om de veer geheel te ontspannen, dus voorlopig de boel maar weer vast gezet, met behulp van een spanband.

Sanco
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: di 6 mei, 2014 11:17

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Sanco »

Hallo allen hier.

Heb met plezier bovenstaand topic gelezen. Ik hoop dat de tips en trics ook bij mij een oplossing kunnen bieden voor soortgelijke problemen.

Ik heb sinds enige tijd ook een Liebherr 900 wielkraan uit ca. 1985 in mijn bezit. Uren: ca. 15.000. De reden voor aanschaf is dat ik wel iets heb met machines, en er om het huis nog veel klusjes liggen, waaronder het wat uitvlakken van terrein en weiland, omzetten paardenbak enz. Dingen die je met een voorlader op een traktor, of met een shoveltje toch niet echt goed voor elkaar kunt krijgen. Het is dus hobby werk, zonder echte tijdsdruk.

Moet er wel bijzeggen, dat ik tot het moment van aankoop nog nooit eerder zelf met een graafmachine had gewerkt. Ondanks vele waarschuwingen van mensen om me heen om dus met een boog om een oudere machine heen te lopen, toch wellicht nog wat snel besloten om tot aankoop over te gaan, omdat het zo op het oog nog een redelijk machine was, en de prijs mij aanstond, lees: er was wel wat ruimte om een gokje te wagen voor dat bedrag tov een even oude maar geteste dealer machine. De machine startte op moment van aankoop vlot en deed alles netjes wat ik wilde, incl. zichzelf opdrukken, en stond in de buurt en er was nog een gegadigde, dus..... de koop vlot gesloten. Omdat ik als onervaren machinist niet direct met een onbekende machine over de weg wilde, een firma in de buurt gevraagd het mirakel op te halen.

Bij afleveren / afrijden merkte de dieplader chauffeur op dat de remmen vrijwel alle dienst weigerden, en inderdaad ik moet het er op dit moment zonder doen. Ik meen me te herinneren dat tijdens het proefdraaien bij de koop nog wel sprake was van remwerking, maar ik heb wellicht onvoldoende goed getest of de rij remmen en zwenk rem nog echt goed, en ook bij herhaling werkten. Stom natuurlijk, want een ervaren machinist had dat ongetwijfeld wel opgemerkt....



Gelukkig vond ik bovenstaande topic en dat geeft mij een richting om te zoeken. 'k Ga aan de hand van deze tips en trucs binnenkort dan ook maar eens aan de slag om te kijken of ik het oude beestje weer een beetje aan de lijn kan krijgen. Moet ik hoop koesteren uit het feit dat ik meteen na het starten nog niet weg kan rijden, omdat er eerst "lucht moet worden gedraaid", alvorens de machine van zijn plek wil ? Met andere woorden, dat in elk geval de rijremmen nog wel werken, maar dat de aansturing door het pedaal defect is? of zijn dat 2 aparte circuits?

Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van de verder ontwikkelingen. Ik zal daarbij wellicht ook nog wel eens een beroep gaan doen op de enorme (technische) kennis die hier aanwezig is.

In elk geval al heel veel dank voor het verhaal en de duidelijke plaatjes.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Hallo forumleden,

Vanmiddag kreeg ik een bericht van Sanco met de vraag hoe gaat het met het project.

Ik moet eerlijk zijn dat ik ontzettend druk ben geweest. Bijna nergens tijd voor. Daarnaast hield mijn fysieke gesteldheid mij aan de kant. Dan komt natuurlijk de vraag is er dan helemaal niets gebeurd. Jazeker. Ik heb rond eind april de “helse machine” weer opgestart. Het starten was geen enkel probleem. Een paar keer ronddraaien en lopen.
Ik had ter ophoging van een perceel grond een kleine 100 m3 zwarte grond aan laten leveren. Dit heb ik netjes met de 901 uit elkaar gegooid.
Waren er dan helemaal geen problemen ,?
Ik ben gedurende de werkzaamheden tegen een paar problemen aangelopen. Sommige heb ik direct kunnen verhelpen , andere wachten nog op een oplossing.
Zo heb ik problemen met het graven met de grote bak. Ik wordt als het ware met de graafmachine en al richting het te graven gat getrokken. Oorzaak de remmen , incl. de blokkeer rem werkt onvoldoende. Dit is een van de eerste zaken die ik moet gaan repareren. Ik heb het intussen opgelost, door eerst een soort zandheuveltje op te werpen voor de machine.
Het tweede probleem is dat erop de mast een soort 2 wegkraan zit die een beetje lekt. De lekkage is niet groot, maar toch. Kan ik, als ik de druk van de hydrauliek afhaal, deze gewoon demonteren ? Moet ik rekening houden met veel olie die vrijkomt ?

Een ander probleem dat ik tegen kwam was het volgende. De motor liep in eerste instantie goed, maar ging steeds moeilijker lopen. Motor wilde niet meer op toeren komen, en sloeg voortdurend af. Als je de motor een paar uur liet bijkomen , startte hij weer perfect, om naar een paar minuten er weer mee op te houden. Als de gashendel slechts een beetje geopend werd , kon het zijn dat de machine stationeer bleef draaien.
Na wat rond gevraagd te hebben, kreeg is de volgende oplossingen aangedragen. Er blijft een ventiel hangen, tot kijk de brandstoffilter eens na.
Nu kon ik het brandstoffilter er niet afkrijgen, dus eerst de nummers genoteerd en vervolgens naar een vrachtwagendealer gestapt met de vraag of hij een filter voor mij had. Na veel gespeur een brandstoffilter gevonden. Voor de prijs was het niet te laten 4 euro 55.
Vervolgens het brandstoffilter met een priem doorboord en losgedraaid. Het eerste wat mij opviel was een bruine massa dat direct op het filter zat. Vervolgens filter gemonteerd en machine weer opgestart. Ook nu weer problemen. Ik ben vervolgens de brandstofleiding gaan volgen en kwam bij het zgn oppomphendeltje boven op dit een blauwe kap die je met sleuteltje 10 kunt losdraaien.
Afbeelding



Wat ik toen zag : Een filter die helemaal verzadigd was met een bruine drap.
Ik heb het filter schoongemaakt. Een kennis van mij vertelde dat dit een voorkomend probleem zou zijn omdat de tank uit metaal bestaat en vervolgens wil gaan roesten. Je zou het probleem kunnen voorkomen door een stukje pijp op de brandstoftank kunnen zetten zodat je niet het onderste uit de tank aanzuigt. Ik heb dit nog niet gedaan , maar ook dit staat op mijn verlanglijstje.

Nu heb ik een vraag met betrekking tot het ventielblok. Ik zie dat het ventielblok zweet, of liever gezegd hard zweet. Is er een revisie setje om alle onderdelen te vervangen in het blok , en kan dit zonder al te veel speciaal gereedschap worden gedaan

Ik heb nog een vraag : ik heb het filter dat ervoor zorgt dat de hydrauliekolie schoon blijft ook vervangen. Mag ik daar de hydrauliekolie ook bijvullen ?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”