Vragen over Liebherr A 901 B

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door kleintje75 »

het filter van het opvoerpompje is uit te wassen, kijk wel de afdichting na, dat hij geen valse lucht zuigt.

als het goed is heeft de brandstoftank 2 aansluitingen, draai deze eens om, als het goed is, is 1 leiding korter dan de ander. anders, haal de tank leeg, en maak hem met de hogedrukspuit schoon, zit een mangat onderin. (heb het zelf bij een 900B gehad.

voor het ventielenblok, zitten alleen maar o-ringen, nb90 dacht ik( is de hardheid) voor maatvoering: losmaken.

hijdrauliekolie altijd door het filter heen dis filter zit er in, en dan de olie in het filter gooien, onderin is het toch dicht, daardoor wordt de olie gedwongen door het filter te gaan.

gr ALexander

Sanco
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: di 6 mei, 2014 11:17

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Sanco »

Leuk om even wat van je te horen Marc ! Tsja, tijd, tijd is vaak een probleem he, maar hoop wel dat je fysiek je inmiddels niet meer plaagt.
En ook de reactie van kleintje75 (Alexander), goede info!

Heb zelf een extra glasfilter voor de pomp, zit idd wat rommel in, maar kun je vlot schoonmaken met extra kraantje ertussen, maar idd, als er onderin de tank zoveel zit, dat de leidingen ook verstopt raken, dan werkt dat niet.

Ga vandaag of morgen eens kijken of ik de trommels van de wielremmen kan verwijderen en hoe het met de remschoenen en cilinders staat.
Ook nog een actie: kijken of ik de injectoren los kan krijgen voor een test om op die wijze wat minder "witte rook" te produceren.

Ik heb zelf inmiddels ook ca 4-5 liter motorolie uit het blok gehaald, en nog staat het boven de max. peilstreep. De vorige eigenaar heeft dus veel te veel olie in het carter gegooid....
Of zou de Deutz het verslinden als diesel en dat het alvast preventief er in gegooid was?? Ik hoop van niet, maar we zullen het zien.

Jij in elk geval succes Marc, met het afdichten van het ventielblok en evt. het schoonmaken van je brandstofsysteem.

Groet, Sanco

Gebruikersavatar
fh330
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: wo 8 feb, 2006 19:28
Locatie: enschede

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door fh330 »

[quote="Sanco"]Leuk om even wat van je te horen Marc ! Tsja, tijd, tijd is vaak een probleem he, maar hoop wel dat je fysiek je inmiddels niet meer plaagt.
En ook de reactie van kleintje75 (Alexander), goede info!

Heb zelf een extra glasfilter voor de pomp, zit idd wat rommel in, maar kun je vlot schoonmaken met extra kraantje ertussen, maar idd, als er onderin de tank zoveel zit, dat de leidingen ook verstopt raken, dan werkt dat niet.

Ga vandaag of morgen eens kijken of ik de trommels van de wielremmen kan verwijderen en hoe het met de remschoenen en cilinders staat.
Ook nog een actie: kijken of ik de injectoren los kan krijgen voor een test om op die wijze wat minder "witte rook" te produceren.

Ik heb zelf inmiddels ook ca 4-5 liter motorolie uit het blok gehaald, en nog staat het boven de max. peilstreep. De vorige eigenaar heeft dus veel te veel olie in het carter gegooid....
Of zou de Deutz het verslinden als diesel en dat het alvast preventief er in gegooid was?? Ik hoop van niet, maar we zullen het zien.

Het opvoerpompje kan ook lek zijn zodat er brandstof bij in het motorblok komt.

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door kleintje75 »

laat de moter een dag stil staan, en kijk/ruik aan de peilstok of er diesel aan zit, of houd er een aansteker bij. diesel wilt ook wel branden.

Sanco
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: di 6 mei, 2014 11:17

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Sanco »

Ok, ik zal dan eerst eens kijken of er diesel door de olie zit, hoewel ik niet die indruk heb. Maar alvast hart. dank voor jullie tips

Heb momenteel aan een zijde van de onderwagen de trommels van de wielnaven gehaald (beetje stoken en daarna middels 2 stuks M12 bout die je in de beide schroefgaten kunt draaien de trommels langzaam naar buiten gedraaid / getikt...

De remschoenen zien er nog vrij goed uit, alleen de remcilinder zit vast. Ik zie geen olie / lekkage aan de binnenzijde van de afdichtingen van de remzuigers..
maar nu... hoe haal ik de remschoenen het handigst weg... onderin zitten 2 pennen, met elk een bout ... bovenin de vrij sterke trekveer waar je niet echt lekker bij kunt... dat wordt nog een puzzeltje voor mij.

Vandaag ook nog maar eens kijken of ik de zwenkrem los kan krijgen, om te zien hoe die erbij ligt...

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Afgelopen vrijdag heb ik de machine opgestart om nog even een klusje te klaren.
Ik had daarvoor de knijper genomen. Omdat de parkeerrem onvoldoende werkt , is dit voor mij ook een mooie manier om met de machine te werken.
Echter tijdens het dichtknijpen van de bak , ontstond in inkeer een soort “mist” . Gezien de gesteldheid van de slangen, had ik dit al een keer verwacht. Olie lekkage in optima forma.
Ik heb direct de motor gestopt , de hendels dicht gedraaid die de olie naar de knijpbak stuurt.
Nader onderzoek doet mij nu twijfelen. Op de bak een knijpbak van de firma Bakker uit elst modelnummer HP/80 , lijkt een onderdeel weg te zijn. Ik weet niet wat dat daar gezeten heeft.

Afbeelding

https://homedrive.ziggo.nl/mvelthofopen ... rMaker.jpg

Er lekt dus nu ook olie aan de onderkant , van het kastje , waar het onderdeel weg is. Lijkt mij een keerring. Ik kan er echter geen beweging in krijgen. Kan mij iemand vertellen hoe dat dit werkt, hoe te demonteren , of welke onderdelen ik nu mis.?


Op foto ''s kunnen jullie zien dat de banden op de achteras niet de originele zijn. Ik heb hier velgen liggen ( dubbel lucht). Ik zou hier nu dezelfde banden op willen zetten. Dit hoeven geen nieuwe te zijn. Als ik het goed afgelezen heb staat er als bandmodel Amstrong military 9.00 – 20.
Weet iemand waar ik een paar goed gebruikte banden kan vinden ?

Lexy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar, 2014 20:39
Locatie: oost groningen

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Lexy »

Hallo allemaal,

Het is even stil geweest rond mijn machine. Nadat ik vorig jaar mijn brandweerwagen vastgereden had, pakte ik de 901 om hem er uit te tillen. Net toen ik er goed voorstond, schreeuwde de buurman dat hij olie spoot. Inderdaad, dus vlug terug naar een parkeerplaats, want zonder olie kan die niets en dan staan er twee voertuigen vast. Twee speciekuipen vol olie kwamen er nog uit.
Later de boel eens bekeken: twee 15mm leidingen komen onder de cabine uit en gaan naar een T-blok; ze komen van het stuur. Een daarvan had de haakse aansluiting doorgerot (die lag in de modder). Dat was makkelijk op te lossen, maar er was nog een lekkage. Die zat op het stuurblok achter de cabine. Niet te zien was, of dit ook een rotte leiding was, dus eerst schoonmaken. Dan een 30mm sleutel maken, zodat ik tussen de andere wartels kon komen, want het was natuurlijk een middelste. Het lukte de wartel nog circa een halve slag aan te draaien. Daarna was die lekkage ook opgeheven, maar het lekte ergens anders in het verborgene ook nog...

En dat kwam erg ongelegen qua tijd. Afgelopen week weer eens wat aandacht aan de 901 gegeven: veel schoonkrabben en droog maken gaf resultaat: de andere 15mm leiding van het stuur bleek precies boven de balk onder de vloer doorgeschuurd. In zijn geheel loshalen ging niet, dus die heb ik doorgeflext naast het vastzetblok in het midden van de machine. De smid heeft de leiding gelast en met een knelfitting kon de hele boel weer gemonteerd worden. Nu lekken er nog een paar druppels uit verschillende plaatsen, maar niets om me druk om te maken. Ik heb nu wel weer zin, om er verder aan te werken. Als ik jullie verhalen lees, toch maar eerst de vastzetrem nazien.

Heeft iemand misschien een hydraulisch schema van de machine voor me?

groet van Lex

Sanco
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: di 6 mei, 2014 11:17

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Sanco »

Hoi Lex,
Leuk weer even iets te horen. Mooi dat je de lekkages weer de baas bent. Maar dit zijn wel de dingetjes waar ik ook met enige regelmaat tegenaan loopt. Spul is al oud he. Gelukkig is de techniek relatief eenvoudig, en... Eigenlijk kwalitatief best goed.
Aan een schema kan ik je helaas niet helpen. Wellicht heeft iemand hier nog wat liggen, maar gewoon volgen van de leidingen geeft soms ook al antwoord :-) ik heb door het gesleutel en door de nodige tips hier al een beetje zicht op t machientje gekregen.
Er zijn volgens mij 3 verschillende circuits op de mijne.

Wellicht zijn er op het www nog handboeken te vinden. Ben al wel eens wat tegengekomen, alleen weet je vaak niet of hetgeen je zoekt daar wel in staat. Voor de motor (deutz) heb ik al wel wat nuttige info gevonden, zoals klepspeling etc.
In elk geval succes maar weer. Ik hoop dezer dagen ook nog even weer te genieten van het gemak van mijn kraantje. Zaterdagmiddag heeft ie zich al flink nuttig gemaakt, en dat vergoedt al weer veel van al het gesleutel van de laatste weken. Hoop dat jij dat ook zo ervaart.
Groet. :-)

Lexy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar, 2014 20:39
Locatie: oost groningen

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Lexy »

Hoi Sanco,

Mooi dat jouw machien'tje' zich al nuttig maakt.

Jazeker, een beetje geknoei hoort bij oude machines en is ook deel van de hobbie. Het volgen van de leidingen geeft inzicht. Maar sommige leidingen komen via een drieweg-aansluiting bij elkaar, waar (zo te zien) mogelijk wat in te stellen is. Dan is het interessant om na te kunnen kijken, of het bijvoorbeeld een drukregeling, veiligheid of voorrangsregeling is.
Al is de boel wat ouder, hier en daar is wel nog een nummerschildje te herkennen, waarmee de plek op een schema te bepalen is.

Overigens heb ik nog een vraag: Ik wil proberen de achtertrommel met naaf los te nemen, door de steekas te verwijderen en dan (hopelijk) een naafmoer aan te treffen die ik los kan halen. Dan kan ik in ieder geval de vastzetrem gangbaar maken en op m'n gemak bekijken, of ik de trommel van de naaf krijg. Bij gebrek aan kennis weet ik niet of dit zo kan. Zo iemand het wel weet, verneem ik het graag.

Groet van Lex

Lexy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar, 2014 20:39
Locatie: oost groningen

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Lexy »

Het driewegblokje zit onderin en het (mogelijke) insteldeel is enorm roestig, terwijl ik er niet goed bij kan. Op het plaatje staat 0.533-103-026 en eronder 52. Wie weet wat het is?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”