Rijplatenklem

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door bvvoorst »

Dat was ook precies mijn gedachte Rinus. (Y)
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

Hé, hé, en dan nog wel een van onze jongere forumleden, dat doet mij goed (Y) .
Ik zie soms met lede ogen aan hoe alles overdreven word opgefokt, en voor gelogen, hierbij denk ik aan brandstof gebruik wat de auto merken aangeven, om maar iets te noemen.
Tuurlijk zijn er veel goede zaken en ontwikkelingen, maar geef de kans om het te ontwikkelen als de markt er rijp voor is komt het van zelf.
Ik ben eens op een congres geweest, en dat ging over koolzaad olie voor hydrauliek, dat was milieu vriendelijk, maar toen ik vroeg, hoever het milieu belast was voor dat ik het in mijn machine had, kreeg ik een rode kaart. :D
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door fendtboertje »

jwvdst schreef:
Bobcatspecialist schreef:Nee. Want een voorgestuurde terugslagklep op de cilinders functioneert als slangbreukventiel. Om deze te bedienen is er geen dubbele handeling nodig van de machinist nodig.
dan kun je altijd nog door het perongeluk aanraken van de knop/joystick de klem openen
Ben ik mij volledig van bewust, daarom zeg ik het juist! Ik was al weer een paar stappen verder en heb nog wél vertrouwen in onze vakbewame machinisten jongens... Ik ga er vanuit dat de machinist z'n machine onder controle heeft en sluit liever eerst de technische risico's uit! Als ik de slangen zo zie hangen ook zeker geen overbodige luxe lijkt mij....

Daarnaast ben ik het ook volledig met Rinus eens! Toch zou ik wel voor een vorm van slangbreuk beveiliging zijn, enkel omdat het iets nieuws is, machinisten moeten wennen en de slangen toch vrij kwetsbaar zitten. Anderzijds weet ik niet of alle krachten berekend zijn....? (vooral als het gaat om piekdrukken) Zo niet dan zou ik als machinist al persee slangbreuk willen! En ja, dan is een voorgestuurde terugslagklep een simpele en goedkope manier om (tegen piekdrukken) te beveiligen.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

Ik dacht dat het een het ander niet compenseert, een piekdruk moet toch opgevangen worden door een overdrukventiel, en een slangbreuk beveiliging zit toch direct aan de cilinder, en word toch aangestuurd door de tegenovergestelde handeling.

Maar hoe meer je er aanhangt, hoe kwetsbaarder het word.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door Bart »

jwvdst schreef:dan kun je altijd nog door het perongeluk aanraken van de knop/joystick de klem openen
Op de snelwisselaar na, is dit op alle machinebewegingen het geval.
cjsiku schreef:Ja, ik ben t niet vaak met je een Rinus, maar nu wel... Iedereen doet t al jaren los op de lepels, en nu moet er een beveiliging zitten óp het extra veiligheidssysteem .. ;E ;E
Beveiliging op beveiliging: zelfsluitende hijshaak met vergrendeling, om te voorkomen dat de haak open gaat, welke moet worden ingedrukt om de haak weer te openen.

Als je een beveiliging op de bediening van de rijplatenklem gaat maken, moet je je wel afvragen waar je dan blijft en in hoeverre iets nog werkbaar blijft.

Je gaat dan een beveiliging maken op een werktuig waaruit voorwerpen kunnen vallen, en we hebben nogal wat van dergelijke werktuigen. Grijpers, steenklemmen, stenenlegklemmen, bandentangen, moeten dan in principe worden voorzien van zo'n beveiliging. Moet dan de werking van de graafmachine of wiellader ook niet als zodanig worden beveiligd? Ook de graafmachine is voorzien van slangbreukventielen (wiellader doorgaans niet), maar volgens eerder genoemde stelling moeten deze dan ook nog eens extra beveiligd worden alvorens een functie wordt bediend.

In de spoorbouw gaat men met de nieuwe LMB' s al aardig die kant op, waardoor er situaties ontstaan die niet bepaald werkbaar meer zijn.

Je kunt ook maar 1 plaat per keer oppakken en geen stapel, want bij meerdere platen kunnen tussenliggende platen er tussen uit schuiven.
Voor ons is dat logisch, maar er zullen altijd machinisten zijn die de grens op zoeken en het toch gaan doen. Dus dit zal v.d. Flier in de instructie van de klem mee moeten nemen, i.v.m. aansprakelijkheid.

Als, als, als... Als alle machinisten een bak of aanbouwdeel wisselden zoals het hoorde, beschikten we nu over een eenvoudige bediening voor de snelwissel. Als iedereen elkaar goed in de gaten hield, draaiden de talloze machines bij Google in de Eemshaven niet met een aparte zender en hadden de grondwerkers geen trilapparaat in hun helm om te worden gewaarschuwd als een machine hen naderde. Als wij niet van een bovenwagen vielen hoefden we geen handrails van 110 cm. hoog op de machine. Als slangen niet konden barsten en een last niet kon vallen, hadden we nu geen slangbreukventielen nodig. Als er met een hijskraan werd gewerkt zoals het hoort, waren de regels rond een LMB en het dataloggen nu niet zo extreem.

Grootste factor welke het verschil maakt: de mens.
De mens die volgens velen dit zelf in de gaten moet houden en dat blijft overigens wél een eerste vereiste. Als de mens de kop er niet bij heeft, gebeuren er dingen waarvan wij vaak achteraf zeggen 'maar dat kon je toch nagaan, da' s toch logisch?'. Maar het overkwam de mens wel en als dat te vaak gebeurt, grijpt de wetgever in en heeft men het te volgen. We zien het nu bij de bediening van snelwisselaars.

De mens in de rol van machinist op het werk en zijn werk (het bedienen van de machine) en collega' s in de gaten moet houden. Hij die de wetgeving dient te kennen. Hij die nog zoveel meer kan en moet en ook maar even de rol als voorman en uitvoerder op zich neemt, van alles organiseert, uitzet en regelt en vaak met meer bezig is dan zijn eigenlijke werk.

Van der Flier heeft een beveiliging het rijwerk van enkele rupsgravers moeten laten bouwen die bij de NAM draaien, waarbij je niet per ongeluk de rijpedalen/hendels kunt bedienen. Deze beveiliging dient eerst te worden uit geschakeld, alvorens er met de machine wordt gereden. Want stel dat je het bediend en per ongeluk iets raakt of voorover het gat in duikt.
Mogen we dan blij zijn met de voorgestelde optie, als er geen verkeerde bedieningen worden gedaan blijft de plaat mooi vast geklemd op de vorken liggen.
Mogen wij daar blij mee zijn?
Mart-Smeets-NieuweMediaBlog.jpg
Mart-Smeets-NieuweMediaBlog.jpg (36.48 KiB) 3444 keer bekeken
Ja dat mogen wij. :)
En als er mee wordt gewerkt zoals het hoort (verantwoording van de machinist), dan doet die klem zijn werk goed.

Ik ben benieuwd hoe de aankomend veiligheidsdeskundige Henk Wijnholds dit ziet.
Wellicht is dit topic voer voor een onderwerp in zijn proefschrift t.b.v. veiligheidskunde. :)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door Henk Wijnholds »

Ik ben benieuwd hoe de aankomend veiligheidsdeskundige Henk Wijnholds dit ziet.
Wellicht is dit topic voer voor een onderwerp in zijn proefschrift t.b.v. veiligheidskunde. :)
Dit onderwerp maakt inderdaad onderdeel uit van m’n scriptie. Ik moet het echter wel door verschillende brillen bekijken. Als machinist zie je direct nieuwe mogelijkheden en als veiligheidskundige zoek je de spreekwoordelijke beren op de weg..

Eerst m'n reactie als machinist: Waarom heb ik dit zelf niet bedacht? Ideaal ding. Platen glijden niet meer van de vork af en bij het afdammen van een sloot kun je makkelijk een rijplaat in de kant zetten. Hydraulische snelwissel erop en gaan met die banaan. Ik zou er trouwens wel een vasthoudventiel in zetten want dan weet je zeker dat hij niet loslaat wanneer je de plaat verticaal houdt.

Als veiligheidskundige ligt dit wat genuanceerder. Ik ben nog in opleiding dus aan deze reactie kunnen geen rechten worden ontleend en het is nu ook nog gratis :D :D

We moeten ons houden aan de wet. Deze klem wordt beschouwd als een machine en moet voldoen aan de machinerichtlijn. Er moet een gebruikshandleiding bij en een CE-keur.
In de wet is ook bepaald dat een last niet ongewild mag vallen of glijden. Hoe je hier invulling aan geeft zal de wetgever een zorg zijn als je het maar doet! Je moet deze klem dus zien als een hulpmiddel om op eenvoudige wijze aan je verplichtingen te voldoen. Een druk op de knop in de cabine is immers efficiënter dan de rijplaat met spankettingen fixeren. (Je ziet ook regelmatig dat machinisten hiermee bezig zijn.) ;) ;) ;)

Voor je iets aan de klem hebt moet hij nog op de palletvork gemonteerd worden, dit is ook een machine. Wanneer 2 machines samengevoegd worden moet worden beoordeeld of bestaande risico’s groter worden en of er nieuwe risico’s ontstaan. Eventuele aanvullende gebruiksvoorschriften en een verklaring van overeenstemming moeten worden opgesteld.

In het filmpje is te zien dat de rijplaat rechtop wordt gehouden. Als het de bedoeling is om de klem op deze manier te gebruiken zal uit de risicobeoordeling blijken dat er nadere maatregelen moeten worden getroffen om valgevaar te voorkomen. Denk dan aan een vasthoudventiel en slangbreukbeveiliging. Misschien moet er ook wel een tweehandenbediening op. Of iets anders.

Wanneer echter in de gebruiksvoorschriften vermeld wordt dat gebruik alleen is toegestaan bij horizontale stand van de vorken of een aantal graden hoger zal blijken dat het risico veel kleiner wordt. Mocht de klem dan onbedoeld loslaten of er breekt een slang leidt dat niet onmiddellijk tot vallen.

En wat dan als we hem met die beperking alsnog gebruiken om platen rechtop te zetten? Dan houd je je niet aan de gebruiksvoorschriften en daartoe ben je verplicht!

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

Wat een verhaal jongens, kijk eens naar mijn verhaal, gewoon een oude scheepsplaat, met gaten aan het uiteinde, met mankracht en een zogenaamde platenhaak.
Geen risico geen gezeur en harstikke safe, met het handje laden, en bij het lossen de kipper iets achterover en de platenhaak in het gaatje houden zodat de plaat er zo afglijd.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door fendtboertje »

Ik vind dit een heel mooi gesprek, wat Bart en Henk zeggen ben ik het ook volledig mee eens. Op het spoor zijn al machines waar amper meer mee te draaien valt door de beveiligingen, hydraulisch zijn ze amper meer af te stellen! Toch zijn er nog bedrijven waar men toch nog ff het sleuteltje achter de stoel omzet en dan toch ff snel dat net te zware lastje oppakt. Ja, nu de vraag... Gaan we dan aan meer beveiliging denken of aan andere maatregelen? Het is vaak niet de machinist die mee kan en mag praten over de beslissing of hij iets wel of niet doet toch? Hij is verantwoordelijk maar de opdrachtgever zegt ja, dat doe jij wel ff, doe je het niet dan is het je eigen baas die zegt joh, jij doet niks meer voor mij! Ga maar met je speelgoedkraantjes spelen thuis! Vanuit mijn perspectief blijft het probleem nu bestaan maar proberen we de gevolgen te genezen, waarom kijken we niet meer naar het probleem?

Zou het niet beter zijn om zaken als ongelukken, bijna ongelukken en technische mankementen (vooral achterstallig onderhoud) in een algemene database te registreren die ook openbaar inzichtelijk is (of enkel voor opdrachtgevers en conculega's)? Dit zou dan standaard in aanbestedingen moeten worden meegenomen. Ik ben er niet helemaal in thuis maar ik hoop toch dat dat laatste al gebeurd...? Dan moet je dus veilig werken om werk te blijven houden... Dan geloof ik er zelfs wel in dat er op den duur wel weer (overtollige) beveiligingen van de machine's af kunnen...

Aan de andere kant begrijp ik dat aannemers en machinebouwers mee mogen en kunnen denken over de te hanteren regels, zouden dat niet enkel de ervaren machinisten en machinebouwers moeten zijn...? Dus enkel mensen zonder direct financieel belang bij het beleid.

Wat is jullie idee hiervan? Misschien rede voor een nieuw topic ook?



Nog even over die slangbreuk middels een voorbestuurde terugslagklep, het gaat mij om de piekdruk in de cilinder en dus niet in de slang/aan de kraanzeide. De bodemzijde staat druk op als de klem klemt, zo lang de klem moet klemmen is met een voorbestuurde terugslagklep de verbinding tussen de bodemzijde van de cilinder en de slang 100% gesloten, pas als je gaat bedienden gaat die open. Hoe meer druk hoe harder de klep zichzelf dicht duwt, heel veilig dus!

Waarom zie ik dit eigenlijk al als noodzaak:
Als je met de plaat ergens achter blijft hangen of net ergens tegen tikt aan het einde dan kan over de afstand naar de klem er een behoorlijke kracht ontstaan! De cilinder zelf kan zo'n klap normaal wel hebben, pas als dit een aanhoudende kracht is zal de buis kunnen uitzetten, de slangen daarin tegen kunnen zo'n klap vaak niet hebben. Als de slang klapt terwijl het vorkenbord horizontaal hangt zal de plaat nog niet eens gelijk vallen, wel zit dan alles onder de olie. Nou, we kennen het verhaal allemaal, het is slecht voor het milieu, hoop kosten en ellende en ga zo maar door.

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door Henk Wijnholds »

Vetpot schreef:Wat een verhaal jongens, kijk eens naar mijn verhaal, gewoon een oude scheepsplaat, met gaten aan het uiteinde, met mankracht en een zogenaamde platenhaak.
Geen risico geen gezeur en harstikke safe, met het handje laden, en bij het lossen de kipper iets achterover en de platenhaak in het gaatje houden zodat de plaat er zo afglijd.
Groetjes Rinus
Ja Rinus, vroeger was alles beter maar het is nu 2015! Ik twijfel er niet aan dat je altijd hard gewerkt hebt maar toen was er waarschijnlijk nog geen arbowet en de platen wogen ook geen 800kg. Als jij morgen wordt betrapt terwijl je in de laadbak van je vrachtwagen met een haak aan rijplaten staat te scheuren wordt je afgeschoten. (po) Arbeidsomstandigheden, fysieke belastng,valgevaar, RI&E, TRA, LMRA, noem maar op. Voor het boetebedrag dat je werkgever krijgt kan hij gemakkelijk een palletvork met zo'n klem aanschaffen. Misschien nog wel een gebruikt kraantje erbij.

Maar inderdaad het is een heel verhaal. Ik heb het nog zo beperkt mogelijk gehouden, als je een rapport van 20 pagina's over deze klem wilt hebben, geen probleem..

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

Ho, Ho, als jij terug kijkt heb ik op 28 feb, geschreven, ik twijfel of ik een goede oude tijd heb gekend.
Maar omdat ik ook die tijd heb gekend, verbaasd het mij dat er nu in mijn ogen alles zo overdreven word.
We begonnen met een vorkenbord om platen te laden, (Y) toen gingen we er een klem opzetten uit veiligheid (Y)
Maar nu moet er ineens een heel circus op de klem omdat anders de klem niet veilig is (I) dan zeg ik, lekker zonder klem, toen was iedereen happy, en betaalbaar.
De machinist maakte waarschijnlijk geen fouten, maar met een klem er op, is hij ineens onbetrouwbaar. :o
En dan krijg ik nog een verhaal aangeboden van 20 bladzijde, dank u wel :D
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”