Rijplatenklem
Moderator: Paul
Advertentie post before
Rijplatenklem
bij ons hebben ze weer wat uitgedacht, wat vinden jullie hiervan ??
- fabian 954
- Forumlid
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
- Locatie: zwartsluis
- Contacteer:
Re: rijplatenklem
Goed idee, en weer een stuk veiliger, je kan zo zelfs vanaf achter de platen op de kipper leggen
Als ik dit allemaal zie, en ik denk terug aan mijn jeugd jaren op de GMC, op de Delta werken, rijplaten waren 50cm breed en misschien 5mm dik.
Dan moest je daar met je GMC overheen rijden, en wee je gebeente als je er naast ging, dan werd je snel tot orde geroepen door de oudere garde.
En de platen laden, met de hand, achterklep helemaal doordraaien over de zijkleppen, en dan onder de klep door vanaf achter er onderdoor schuiven.
Het grootste probleem was dat je op rijplaten gemakkelijk inrijdingen in je banden kreeg van de "ezels oren" aan de platen, dus omgekrulde punten die werden door de rupsmachines er aan gereden, bij het oversteken van de platenbaan, dan moest je als ""chauffeur '' de platen even omkeren
Ik weet nog niet of ik een "goede oude tijd" heb gekend.
Het was hard werken, en met de GMC, belangrijk dat je avond haalde zonder stukken.
Veel suc6 hiermee Rinus
Als ik dit allemaal zie, en ik denk terug aan mijn jeugd jaren op de GMC, op de Delta werken, rijplaten waren 50cm breed en misschien 5mm dik.
Dan moest je daar met je GMC overheen rijden, en wee je gebeente als je er naast ging, dan werd je snel tot orde geroepen door de oudere garde.
En de platen laden, met de hand, achterklep helemaal doordraaien over de zijkleppen, en dan onder de klep door vanaf achter er onderdoor schuiven.
Het grootste probleem was dat je op rijplaten gemakkelijk inrijdingen in je banden kreeg van de "ezels oren" aan de platen, dus omgekrulde punten die werden door de rupsmachines er aan gereden, bij het oversteken van de platenbaan, dan moest je als ""chauffeur '' de platen even omkeren
Ik weet nog niet of ik een "goede oude tijd" heb gekend.
Het was hard werken, en met de GMC, belangrijk dat je avond haalde zonder stukken.
Veel suc6 hiermee Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Re: Rijplatenklem
het idee is goed maar mis nog een beveiliging dat je niet zomaar de klemmen kunt open in de vorm van een 2e knop die je in moet drukken op de andere joystick
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1830
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Rijplatenklem
Een beveiliging op een beveiliging...?
Lijkt me een beetje overdreven. Prachtig systeem zo.
Lijkt me een beetje overdreven. Prachtig systeem zo.
Veni Vidi Excavati
Re: Rijplatenklem
we weten nog niet of we dat willen, word er wel weer omslachtig van. je moet niet vergeten dat de platen normaal gesproken los liggen, maar zijn met een handleiding bezig ! wie weet ?jwvdst schreef:het idee is goed maar mis nog een beveiliging dat je niet zomaar de klemmen kunt open in de vorm van een 2e knop die je in moet drukken op de andere joystick
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Rijplatenklem
Een mooi systeem tegen ongewenst schuiven van de plaat over de lepels.
Je gebruikt de rotatie functie om het draaikantelstuk te draaien, de kantelfunctie om de vorken recht te zetten, zowel voor je als zijdelings. Je gebruikt de kantelfunctie om de lepels achterover te kantelen (plaat schuift tegen de staande zijde van de lepels) en zijdelings de plaat te leggen/lossen.
Wanneer de palletvorken in de juiste positie staan en de rijplaat eenmaal is opgepakt, schakelt de machinist om van kantelen naar klemmen. De rijplaat ligt dan vast en schakel je terug naar kantelen om de rijplaat in de juiste positie te houden bij rijden over oneffen terrein, om bij te stellen tijdens transport of wanneer je tijdens het lossen/leggen van de plaat, niet parallel aan de ondergrond ligt.
Daarna weer omschakelen naar de klemfunctie om de klem te lossen en de rijplaat te leggen.
Het beschrijven of vastleggen van de werkwijze/werkvolgorde is wel een goed punt.
Of het allemaal volgens de regels is, is vers 2. Van de andere kant bekeken, bij het werken met stenenlegklem of steenklem (waar ook een last uit de klem kan vallen, wanneer je deze per ongeluk bediend) wordt ook geen gebruik gemaakt van allerlei extra beveiligingen. Maar misschien is dat een kwestie van tijd, je weet maar nooit.
Het zit er in wezen al op.bvvoorst schreef:Een beveiliging op een beveiliging...?
Lijkt me een beetje overdreven. Prachtig systeem zo.
Je gebruikt de rotatie functie om het draaikantelstuk te draaien, de kantelfunctie om de vorken recht te zetten, zowel voor je als zijdelings. Je gebruikt de kantelfunctie om de lepels achterover te kantelen (plaat schuift tegen de staande zijde van de lepels) en zijdelings de plaat te leggen/lossen.
Wanneer de palletvorken in de juiste positie staan en de rijplaat eenmaal is opgepakt, schakelt de machinist om van kantelen naar klemmen. De rijplaat ligt dan vast en schakel je terug naar kantelen om de rijplaat in de juiste positie te houden bij rijden over oneffen terrein, om bij te stellen tijdens transport of wanneer je tijdens het lossen/leggen van de plaat, niet parallel aan de ondergrond ligt.
Daarna weer omschakelen naar de klemfunctie om de klem te lossen en de rijplaat te leggen.
Het beschrijven of vastleggen van de werkwijze/werkvolgorde is wel een goed punt.
Of het allemaal volgens de regels is, is vers 2. Van de andere kant bekeken, bij het werken met stenenlegklem of steenklem (waar ook een last uit de klem kan vallen, wanneer je deze per ongeluk bediend) wordt ook geen gebruik gemaakt van allerlei extra beveiligingen. Maar misschien is dat een kwestie van tijd, je weet maar nooit.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Rijplatenklem
Goed idee jongens , het enige irritante zou ik het slang wisselen vinden ,en als je er een goed afgestelde vasthoudklep tussen hebt zal dat eruit vallen wel meevallen
-
- Forumlid
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
- Locatie: rouveen
Re: Rijplatenklem
Tjonge je bent nog goed wakker Bart .
Ik zat wat te denken aan een schakelaar vasthouden omde klem te openen , schakelaar los klem dicht .
Maar is al niet meer nodig op jou manier
Ik zat wat te denken aan een schakelaar vasthouden omde klem te openen , schakelaar los klem dicht .
Maar is al niet meer nodig op jou manier
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .