Zwenk giek

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Zwenk giek

Bericht door Vetpot »

Ruston, bedankt voor jou bijdrage aan deze discussie, ik heb jou verhaal meerdere keren moeten lezen om mij in te leven, goed bedacht vind ik.
Als ik jou goed begrijp stel jij eigenlijk, breng alles op de onderwagen, met een vaste-centrale ballast en laat alleen de mast met cabine draaien.
Daarbij zou je kunnen spelen met rups breedte en verbreding, waarom niet we zijn toch een nieuwe graafmachine aan het ontwikkelen (C)
En de schoonheid van het geheel (ch) ach we hangen er gewoon een paar kunststof schermen aan, maar op deze manier kan je wel het cycles-gewicht behoorlijk naar beneden brengen.
Je zou zelfs de machine geheel of gedeeltelijk op zijn buik kunnen zetten, met in hoogte te verstellen rupsen, net als bij een sonderingswagen, zou de stabiliteit wellicht ten goede kunnen komen.
Met een uitschuifbare powerunit, zou het gemakkelijk zijn voor onderhoud.
Ook jou plan houden we in gedachten Ruston.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
terexharmen
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 okt, 2013 20:07

Re: Zwenk giek

Bericht door terexharmen »

Wat dat betreft werkt dat bij de ponsse scorpion wel mooi:

http://www.alihankinta.fi/liitetiedosto ... i/3984.jpg

gaat de giek om de cabine heen om het zo maar te zeggen en de motor en alles heb je op de onderwagen. alleen dan word de onderwagen weer zo groot.

Gebruikersavatar
KeesdeHoop
Starter
Berichten: 201
Lid geworden op: di 4 aug, 2015 11:57

Re: Zwenk giek

Bericht door KeesdeHoop »

Altijd leuk als mensen met een hernieuwde blik tegen bestaande zaken durven aankijken, Rinus!
Vetpot schreef:Vandaar mijn idee, waarom gaan we niet alleen de giek verdraaien tot de
grens die mogelijk is,b.v. 40 of 45 graden, en eventueel aansluitend met de gehele bovenwagen.
Mijn idee, zwenk wat je nodig hebt, eerst de giek of mast, d.m.v. een sensor kan je altijd de gehele machine laten volgen, met een back-up systeem.
maar in de praktijk zal al snel een opstelling worden gekozen die het
zwenken tot het minimale beperkt.
Kun je iets meer van de achtergrond van je idee vertellen? Ben je hier vanuit de praktijk op gekomen omdat je in de praktijk tegen zaken opliep die beter kunnen?
Vetpot schreef:waarom word bij een
graafmachine steeds de gehele bovenwagen gedraaid bij het zwenken?
Het huidig, toegepaste principe is geboren en steeds meer in dezelfde richting verfijnd om bepaalde redenen.

Ik noem er een paar:
- uitzicht van de machinist. Doordat de positie van de machinist ten opzichte van de giek altijd dezelfde is, geeft dat een goede, gevoelsmatige oriëntatie op het werk.
- balans van de machine (bovenwagen). Ondanks het huidige principe van die 'zware' bovenwagen die steeds meedraait, is dit een gevolg van de uitgekiende balans om met zo min mogelijk ballast(-gewicht) een zo hoog mogelijk rendement (bereik, hefvermogen, bakinhoud) te verkrijgen.
- zwenken - stabiliteit. Door het gekozen principe van de (mee-)zwenkende bovenwagen is het effect dat de ballast altijd op dezelfde positie ten opzicht van de giek zit. Dit zorgt voor stabiliteit en evenwicht, vrijwel ongeacht de hoek waarmee de bovenwagen op de onderwagen staat.
- voorspelbaar gedrag bij zwenken. Eigenlijk een logisch gevolg op vorige punt, omdat je ballast altijd gelijk blijft zodra je zwenkt.


Je noemt de Ford trekker met Atlas kraantje. Vroeger heb ook wel ik met zo'n 512 achterop gedraaid, inclusief piepend en schommelend draaistoeltje als 'cockpit' om de ventielen te bedienen. En mèt pijnlijke nek- en rugspieren, omdat je altijd om de staande draaikolom heen zat te loeren als je 'recht' op de sleuf stond.

Zoiets, maar dan wat ouder en met vast dubbellucht gemonteerd. Geen Sekura-cabine zoals op de foto, maar een eigen bouwsel met wat meer, kleinere raampjes, ook in het dak om naar boven te kunnen kijken als je ergens onder bomen of bovenleiding stond te draaien. Meer raampjes brachten tegelijkertijd natuurlijk ook meer raamstijlen met zich mee, dus ook groter de kans dat je er precies tegen eentje aan zat te loeren, die recht in je gezichtsveld zat. Wel een aanhangertje erbij met een paar verschillende bakken.

Afbeelding
(afbeelding via Google)

Die dingen hadden nu precies alles niet, van hetgeen ik hierboven als verworvenheden van het huidige principe van een meedraaiende bovenwagen opsomde. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Zwenk giek

Bericht door Vetpot »

Ik wil een simpel voorbeeld geven van ontwikkeling, Ik dacht meneer Dunlop, die als dierenarts en autoliefhebber de eerste lucht gevulde band maakte, een binnenband van een schapendarm, en nu? Tubeless dus geen schapendarm of rubber binnenband, dit is allemaal achterhaald.
Vandaar dacht ik, kom laten we dit zware ballastblok wat we steeds in beweging moeten brengen, eens ter discussie stellen. :?
Ja en de bedieningsplaats, och kom ik zet er wel een losse cabine naast, waar ik graag wil zitten met afstandsbediening, ja juist een soort Dixi :D
Maar je mag van mij ook de cabine aan de giek vast maken, en lekker mee draaien.
Gekheid jongens, ik fantaseer gewoon een beetje verder, maar ik niet alleen gezien de reacties en het aantal keren bekeken.
Maar als je alles op een rijtje zet is het best mogelijk om met minder bewegende delen te werken, ik vind die bomen oogst machine eigenlijk wel een mooie voorbeeld van het begin, van onze ombouw (Y)
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Zwenk giek

Bericht door Bart »

Het ballastblok zal in beweging moeten worden gebracht. Lange hefboom voor je, vergt nu eenmaal iets dat de zaak stabiel moet houden. Maar.., vergeet staal eens en ga kijken naar het toepassen van andere materialen ter gewichtbesparing in wellicht een andere constructievorm.

Kijk eens in de richting die 'mover of men and mountains' Robert G. LeTourneau in de vorige eeuw toepaste.
images.jpeg
images.jpeg (7.84 KiB) 3598 keer bekeken
Een deel van het door hem toegepaste techniek is al relatief gangbaar geworden: diesel-electrische aandrijving.

Toekomstvisie' s m.b.t. graafmachines uit mijn eigen parochie-prekerij:

Volvo Sfinx, 2009:



Volvo Gaiax, 2014:



Andere merken zullen ook hun toekomst visie wel ergens op het internet hebben staan.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Zwenk giek

Bericht door Vetpot »

Jongens het word wel erg stil rond de Zwenkgiek, ik heb bewust mij in stilte gehuld om dat het ongeval in Alphen a/d Rijn alle aandacht trok en kreeg, heel begrijpelijk, ook de vakantie heeft parten gespeeld.
Maar intussen hebben we wel gezien dat ook Volvo aan het dromen is, Bart bedankt voor jou mooie bijdrage, je ziet maar dat wij niet alleen aan het denken zijn, ook de grote jongens houden niet op met het uitdenken van nieuwe ontwikkelingen en zo moet het ook, steeds maar veranderen in grote of kleine stappen.
Wat nu ook wel heel dicht bij gaat komen is de zelfrijdende vrachtauto, met een chauffeur die gezellig meerijd en niets doet, hij komt er aan jongens, de verwachting is binnen 5 jaar dat het werkelijkheid is.
Dus waarom zou de graafmachine niet mee ontwikkelen, of misschien ook wel automatisch, zodat je er alleen nog maar even met de tankwagen langs hoeft om hem af te tanken, wie weet.
Word de operator van de toekomst een IT deskundige, die alleen nog maar een controlerende functie heeft?
Als ik op het forum lees hoe nauwkeurig je al kan graven met het GPS systeem.
Dat zou betekenen dat er geen machinist meer in de cabine zit, misschien wel geen cabine, geen airco, geen kachel, geen filter systeem, en geen verlichting, gewoon 24 uur per dag draaien, en jij zit thuis even te kijken of hij nog doet wat hij hoort te doen, waarom niet.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Zwenk giek

Bericht door daf3600 »

Op zich is de zwenkgiek niet zo'n gek idee. Als ik uit mijn ervaringen met een autolaadkraan kijk dan kun je snel en nauwkeurig werken met een kraangiek die zwenkt zonder dat de 6x6 meedraait als contragewicht. Nu is het wel zo dat wat er onderzit al 19 ton aan gewicht had.
Met een 700 liter zand in de bak op 9 meter vanuit het hart van de kraan merkte je niet eens dat je geen meezwenkend contragewicht had.
Dat in mijn achterhoofd is het idee van Rinus nog niet zo gek

En als je de bomenlaadkranen met cabine neemt, die krijgen ook heel wat voor hun kiezen, en daar blijf je goed zicht houden op de bak.

Tegenwoordig zijn er op het forum een aantal rekenkundigen die van getallen en formule's houden. Die kunnen vast wel de brandstof en gewichtsbesparing uitrekenen... (Geintje kom op hé!!)

Gebruikersavatar
J.B235
Forumlid
Berichten: 2597
Lid geworden op: za 16 jul, 2005 19:20
Locatie: @Home in de kop van N-H

Re: Zwenk giek

Bericht door J.B235 »

Of zoiets ????
Alleen heeft deze een heeele zware onderwagen...
Motor/Hydrauliek (powerpack) zit onderdek in het ponton...
Bijlagen
Backacter.jpg
Backacter.jpg (8.03 KiB) 3122 keer bekeken
Verbaas U niet,Verwonder U slechts!!!

Caterpillar 966Mxe

Gebruikersavatar
Hoddelsjong
Starter
Berichten: 30
Lid geworden op: di 5 apr, 2005 21:42
Locatie: Brunssum

Re: Zwenk giek

Bericht door Hoddelsjong »

Bekijk als voorbeeld de Liebherr A309.
Heel onstabiel kraantje.
Een dag niet gedraaid is een dag niets geleerd.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Zwenk giek

Bericht door Bart »

Jongens het word wel erg stil rond de Zwenkgiek, ik heb bewust mij in stilte gehuld om dat het ongeval in Alphen a/d Rijn alle aandacht trok en kreeg, heel begrijpelijk, ook de vakantie heeft parten gespeeld.
Bescheiden als je bent had je dat niet hoeven doen, want jouw toekomstvisie heeft niets te maken met het ongeval in Alphen aan den Rijn. :)
Een andere reden is omdat het mijnsziens niet goed haalbaar is. Je moet de besparing van het in beweging zetten van gewicht in het in het totaal zoeken en dat al helemaal in het voorbeeld zoals je in het begin stelde: de 25-tons rupskraan in het rioleringswerk.
Maar intussen hebben we wel gezien dat ook Volvo aan het dromen is, Bart bedankt voor jou mooie bijdrage, je ziet maar dat wij niet alleen aan het denken zijn, ook de grote jongens houden niet op met het uitdenken van nieuwe ontwikkelingen en zo moet het ook, steeds maar veranderen in grote of kleine stappen.
De fabrikanten zijn al jaren aan het dromen, nadenken en testen. Alles op een rijtje gezet naderen de ideeen wel aardig en kun je e.e.a. goed aan elkaar rijmen.

Voorbeeld: Åkerman testte eind jaren 70 electronische bediening op een 10-20 tal machines. In de jaren '80 werd electronica steeds meer toegepast, door o.a. Liebherr in de bediening van de 991/992. Volvo liet de computer automatisch de transmissie schakelen in de 4000-serie als optie. O&K ging met PMS aan de bak om motor en hydrauliek beter samen te laten werken en met de RH Futura (jaren '80), TT2000 wiellader en MH Futura (jaren 2000) werden toekomstvisie' s gepresenteerd. De Aziatische concurrenten zaten ook niet bepaald stil en begonnen ook zaken automatisch te regelen/beheren. Cat kwam bij de 300-serie met het Maestro-controle systeem, Komatsu met PEMC op rupsgraafmachines, Liebherr start eerst vanaf de 952 met Litroinic en bij hijskranen met Liccon (vooruitstrevend), bij Volvo leest men al 20 jaar de machinecomputers uit op gebruik, misbruik, verbruik etc., etc.

De toekomst is allang begonnen. Men ging van mechanisch, via pneumatisch, naar hydraulisch met electronica als hulpmiddel en elektrisch wordt steeds meer het volgende item.

Electronica, eerst als hulpmiddel, indicatie. Vervolgens wordt het stap voor stap verder geïntegreerd in de machine, computers gaan samenwerken. Pompen worden electronisch geregeld, ventielen kunnen electronisch worden bediend, maatvoering gaat via GPS. Wat overblijft is de verbinding tussen pomp, ventiel en GPS. Komatsu koppelde het aan elkaar op de PC210LCi graafmachine, een prima voorbeeld.

Hobelman heeft dit op de Hooby waterschapsmachine geintroduceerd en nu op GT85. Men heeft daarbij een 8,5-tons Takeuchi aangepast om grotendeels geautomatiseerd te werkeren, incl. Faunatronic waarbij bewegingen automatisch gerepeteerd kunnen worden, mits watergang en schouwpad op dezelfde hoogte blijven.
Wat nu ook wel heel dicht bij gaat komen is de zelfrijdende vrachtauto, met een chauffeur die gezellig meerijd en niets doet, hij komt er aan jongens, de verwachting is binnen 5 jaar dat het werkelijkheid is.
Dus waarom zou de graafmachine niet mee ontwikkelen, of misschien ook wel automatisch, zodat je er alleen nog maar even met de tankwagen langs hoeft om hem af te tanken, wie weet.
Ik vind het een vreemde veronderstelling waarom een bouwmachine hierin niet mee zou ontwikkelen. Als je 'De Machinist' leest, mag je tegenwoordig wel een stofkap opzetten. Verhalen uit de oude doos, keer op keer uit lang vervlogen tijden. Je trekt hier toch ook geen nieuw jong publiek mee? Vooruit kijken! Wat dat betreft komt Rinus met zijn 73 levensjaren nog mooi mee door hier mee bezig te zijn. (Y)
Word de operator van de toekomst een IT deskundige, die alleen nog maar een controlerende functie heeft?
Als ik op het forum lees hoe nauwkeurig je al kan graven met het GPS systeem.
Dat zou betekenen dat er geen machinist meer in de cabine zit, misschien wel geen cabine, geen airco, geen kachel, geen filter systeem, en geen verlichting, gewoon 24 uur per dag draaien, en jij zit thuis even te kijken of hij nog doet wat hij hoort te doen, waarom niet.
Het vakmanschap van de machinist blijft heus wel aanwezig. Hij zit op het werk, weet hoe de ondergrond en te verwerken materialen zich gedragen, kan vaak beter vooruit kijken dan menig computer. Daar waar de computer zou stoppen wanneer deondergrond te dol wordt bij verdichten, haalt de machinist nog een bak droog zand, strooit dit erover, laat de grondwerker trilplaat er overheen lopen tot het niet meer wil en stopt. De volgende dag niet teveel beroeren en laten rusten. Daags erna rijdt hij erover heen. De machinist heeft meer feeling met materieel en materiaal dan de computer.

De rol van de uitvoerder is veranderd, die heeft andere verantwoordingen af te leggen (en dan hebben we het maar niet over al het juridische wat erbij komt kijken). Machinist en voorman hebben wel ervaring met de praktijk, daar moet de uitvoerder naar luisteren en op kunnen bouwen.

De machinist wordt geen IT-deskundige, maar wel kundiger met IT. Je kunt software en electronische aansturing gewoon meer doen (laten doen) dan een vastgegeven als een regelstang en tandheugel, servodruk en een stuurschuif.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”