Adblue gebruik

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door fendtboertje »

Sjanzo schreef:
fendtboertje schreef:Ik ken een voorbeeld van een atlas 160w bietenkraan die in 1 campagne + 1000 uur met nu dus zo'n 4000 uurtjes op de klok al 3 complete roetfilters heeft versleten! Ja oké, Atlas heeft veel problemen met de emissie meuk maar je maakt mij niet wijs dat er merken zijn waar de motoren door alle gedoe bedrijfszekerder zijn geworden.
Waarschijnlijk Deutz TIER 3B motor met DPF en burner ?? Tegenwoordig nu er SCR bij aan hangt, hebben ze ook een ander roetfilter dat al vanaf 250 graden uitlaatgastemperatuur regenereert en haast nooit meer "actief" hoeft te regenereren.

De markt is ontzettend in beweging geweest, John Deere motoren begin jaren 90 waren bijna de zuinigste, terwijl de TIER 2 bekend stond als ontzettende zuipers, dat was voor het EGR tijdperk dus zette men het inspuitmoment heel laat, zodat de zuiger al over zijn maximale compressie heen was waardoor je een lagere verbrandingstemperatuur kreeg. Helaas was ook alle efficientie eruit en zopen ze als ketters.
Deutz heeft ook enorme problemen met roetfilters gehad, maar ook de ontwikkeling van roetfilters gaat door.

Oke, begrijp ik.

Maar wat zeg je hier van dan:

In de theorie was het vroeger al raar als je je machine liet draaien, nu met die emissie ellende is het in de praktijk ook raar. Toch moet ik zo'n mooi tier4i final emissie blabla plastic kapwerk machientje nog eens op z'n sokken de 25.000 uurtjes zien halen, motorisch heb ik er helemaal niks geen vertrouwen in dat dat goed kan komen! Toch durf ik heel zeker te zeggen dat er ook andere manieren van uitstoot terugdringen zijn. Hybride is de toekomst maar om gelijk met elektra te gaan spelen gaat niet werken. Er is technisch veel meer uit een machine te halen dan we door hebben!

Ik ben wel heel benieuwd hoe m'n collega monteurs daar over denken!

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door service man »

Waarom zou je je machine moeten laten draaien?
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door fendtboertje »

service man schreef:Waarom zou je je machine moeten laten draaien?
De machine kan beter maar op bedrijfstemperatuur blijven dit is zeker bij kranen voor alles beter, als de motor op een redelijk continue temperatuur blijft is er minder slijtage, het hydraulisch systeem werkt ook het beste met lekker warme olie... Ik ben ook voorstander van een standkachel om lekker alles voor te verwarmen en warm te starten, je zou er je machine in de pauze ook warm mee moeten kunnen houden, het scheelt brandstof en slijtage.

Toch klopt mijn verhaal niet in combinatie met de emissie meuk machines, nogmaals, ik moet een motor nog 25.000 uurtjes zien pruttelen met dat spul er op en aan! Ik denk niet dat het kan en ik denk ook dat men over het algemeen ook niet zuinig genoeg is op zijn eigen machines om er lang mee te doen. Er zijn nogal wat Benno de Beuker types die bij de 5000 uurtjes al lekker wat speling op de giek hebben ontwikkeld, dat gooit lekker met de grond hoor je dan.... Ja goed, de theorie is vaak niet de manier maar de praktijk bij velen ook niet!

En inderdaad, ook ik werk lang niet altijd volgens de juiste wijze, toch streef ik er in alles naar om het net beter te doen dan ik doe, enkel dan kweek je inzicht, leer je van je fouten en kan je het op dat moment niet beter doen dan je het doet! Dit doe ik overigens in alles, in m'n werk, in communicatie, in m'n privé leven, eigenlijk echt altijd!

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door freesmachinist »

Beste man ,die moderne systemen werken het beste bij een belaste motor dus stationair draaien is niet meer van deze tijd slecht voor de techniek en voor de portemonnee (brandstof) ,als je de machine start rustig met geringe belasting het werk beginnen

je zult zien dat de machine snel op bedrijfstemperatuur is ,ook de hydrauliek bij stationeer draaien blijft de hydrauliek koud wordt niet gebruikt
wirtgen w 150

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door bvvoorst »

service man schreef:Waarom zou je je machine moeten laten draaien?
Inderdaad Gerrit; de motor gewoon uitzetten en uit laten!
Mooi rustig tijdens het werk... al die herrie... :D
Veni Vidi Excavati

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door Sjanzo »

fendtboertje schreef:Toch durf ik heel zeker te zeggen dat er ook andere manieren van uitstoot terugdringen zijn. Hybride is de toekomst maar om gelijk met elektra te gaan spelen gaat niet werken. Er is technisch veel meer uit een machine te halen dan we door hebben!
Ik zou zeggen: kom eens met een voorstel. Fabrikanten investeren noodgedwongen miljarden in de ontwikkeling van emissie techniek waar zowel fabrikant dealer en klant niet op zitten te wachten, er wordt leergeld betaald met als gevolg boze klanten die gaan shoppen bij een ander merk, alles staat op zn kop. Als jij weet hoe ze dit voorkomen kunnen, zijn ze vast geïnteresseerd !

Het gaat er niet om wat technisch mogelijk is, maar wat de klant betalen wil. Priussen worden voornamelijk gekocht om de subsidie, ZF kan een hybride wiellader transmissiesysteem leveren maar voordat je m terugverdiend hebt is de batterij verrot, maar ZF doet mee aan de hype omdat je tegenwoordig gewoonweg niet achterblijven kunt.

Waar de klant in geïnteresseerd is is TCO. Daarvan is brandstof een belangrijk deel, maar evenzo reparatie onderhoud afschrijving en financieringskosten. Je kunt van alles doen om brandstofkosten te beperken maar dat verlies je zo weer aan de andere kosten...

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door fendtboertje »

Sjanzo schreef:
fendtboertje schreef:Toch durf ik heel zeker te zeggen dat er ook andere manieren van uitstoot terugdringen zijn. Hybride is de toekomst maar om gelijk met elektra te gaan spelen gaat niet werken. Er is technisch veel meer uit een machine te halen dan we door hebben!
Ik zou zeggen: kom eens met een voorstel. Fabrikanten investeren noodgedwongen miljarden in de ontwikkeling van emissie techniek waar zowel fabrikant dealer en klant niet op zitten te wachten, er wordt leergeld betaald met als gevolg boze klanten die gaan shoppen bij een ander merk, alles staat op zn kop. Als jij weet hoe ze dit voorkomen kunnen, zijn ze vast geïnteresseerd !

Het gaat er niet om wat technisch mogelijk is, maar wat de klant betalen wil. Priussen worden voornamelijk gekocht om de subsidie, ZF kan een hybride wiellader transmissiesysteem leveren maar voordat je m terugverdiend hebt is de batterij verrot, maar ZF doet mee aan de hype omdat je tegenwoordig gewoonweg niet achterblijven kunt.

Waar de klant in geïnteresseerd is is TCO. Daarvan is brandstof een belangrijk deel, maar evenzo reparatie onderhoud afschrijving en financieringskosten. Je kunt van alles doen om brandstofkosten te beperken maar dat verlies je zo weer aan de andere kosten...
Mijn ervaring is dat de klant de machine moet ontwikkelen en de fabriek enkel wat toevoegingen moet doen. Heb jij al eens geleerde van de ontwikkelingsafdeling van Atlas, Liebherr, Cat, Volvo en zo verder op de bouwplaats gehad om te vragen wat die machinist wil en vervolgens in gesprek met je werkgever om te kijken wat hij wil? Ooit zal het vast gebeurd zijn, toch zou dit de standaard moeten zijn!

Meer natuurkunde toepassen zou een goed begin zijn om minder energie in de machine te hoeven stoppen, toch vraagt dat al snel een totaal ander concept natuurlijk. Maar waarom iets op een tekentafel ontwikkelen als je ook de klanten kan laten spreken? Die klant moet dat ding afnemen! Je kan 1000 ideeën bedenken en 10.000 dingen willen bouwen, die klant moet ze wel alle 10.000 willen hebben anders kan je je geld maar beter door de wc spoelen, dat kost veel minder moeite...

In het grondverzet zouden ze qua manier van denken en ontwikkelen veel meer naar de landbouw moeten kijken, vooral naar de zelfrijder fabrikanten. Als je het over prijzen hebt mogen ze in het grondwerk enkel blij zijn dat ze het nog altijd beter (kunnen) hebben dan in het echte loonwerk. De machines waar die mensen mee moeten werken zijn stukke duurder maar je hebt dan ook veel meer voor je geld dan een machine van 20 jaar terug en je kan er ook duidelijk meer mee als een goedkope machine. Dit vraagt een andere denkwijze van de fabrikanten en ja, ook van de klanten inderdaad.

Klein voorbeeld, neem de Holland Loader, neem een Grimme Tectron 415 aardappelrooier en een oude Visser (op)schepmachine in gedachte, kijk eens goed naar de werkwijze en wees eens creatief. Die Grimme neemt een rug grond van +/- 25cm dik en 3m breed voor z'n wielen mee naar binnen, de Holland Loader niet veel meer toch? De Grimme is er op gebaseerd om de grond uit te zeven, die schepmachine niet, kijk daar is naar.... Die Grimme heeft een aantal korte zeefkettingen en een ruime bunker, die Holland loader en de schepmachine 1 lange band, wat kost dat aan kracht zo'n lange lengte? Maar die Grimme doet alles echt op z'n gemakje met 490pk, die Holland loader, wat ligt daar alles bij elkaar in?
Die schepmachine is gemaakt om zo een hoop in de rijden en dan weg te voeren wat er op z'n bandje valt, die Grimme om voor z'n voeten alles al weg te hebben omdat hij dan minder moeite met zeven heeft, je kan ze allebij zo een hoop in duwen maar die Holland loader zal dat toch niet gaan lukken... Zo heeft die opschepmachine er ook ooit een soort kraan armpje op gehad om vast product naar binnen te trekken, dat werkte niet omdat dat veel te traag was maja, dat is op die Grimme ook wel te maken op een vlotte manier... Maar oke, ga maar eens rekenen naar de kuubs, die Grimme haalt niet veel minder naar binnen dan de Deme gigant, er blijft veel minder over in de bunker natuurlijk. Maar die Grimme kan zonder moeite zelf de weg op en is naar mijn idee veel makkelijker rendabel te maken omdat je hem zo een hoop in kan rijden.

Doe 3 concepten in een doosje, flink schudden en er kan wel eens 1 nieuw ding uit komen dacht ik zo... Om de bietenmuis nog maar even buiten beschouwing te laten dan....


Hier de gegevens van de Grimme Tectron 415:
Afmetingen
Lengte 12200 mm
Breedte 3300 mm
Hoogte 4000 mm

Gewicht
Leeggewicht 28000 kg

Opname
Rijafstand 75 - 90 cm

Zeefbanden
2970 mm
1e zeefband breedte 2790 mm
2e zeefband breedte 2790 mm
Steek zeefband (keuze) 28 / 32 / 35 / 40 / 45 / 50 mm
1e zeefband steek (keuze) 28 / 32 / 35 / 40 / 45 / 50 mm
2e zeefband steek (keuze) 28 / 32 / 35 / 40 / 45 / 50 mm

Transporteur
Breedte steilelevator 2000 mm
Bunker / opbouw
Inhoud 15000 kg
Breedte losband 2000 mm
Banden
Banden 600/75 R26
Rups rijwerk voor (B x L) 900 x 2990 mm x mm

Stuuruitslag
achter 70 °

Rijwerk en motor
Motorvermogen 360 / 490 kW/PS
Inhoud brandstoftank 920 l
Rijaandrijving Hydrostatisch

(Bron: http://www.grimme.com/de/products/selbs ... ectron-415)

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door Sjanzo »

We hadden het over emissienormen, niet over aardappelrooiers... ;)

En p.s. ik ben als *kuch* geleerde *kuch* van Werklust genoeg onder de klanten geweest. Probleem is echter dat ze allemaal wat anders willen, ze willen allemaal een klantspecifieke maatoplossing, maar de prijs voor een massaprodukt betalen. En verder heeft een groot deel van de machinisten geen flauw benul van technische (on)mogelijkheden, en wat bepaalde, in hun ogen kleine zaken, produktietechnisch zouden kosten.... :mrgreen:

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door cjsiku »

Ben benieuwd of die Grimme die hierboven beschreven word ook een Volvo A40 trailercombinatie vol weet te laden binnen een minuut tijd
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door Paul »

Heren,

Dit topic gaat over de systemen m.b.t. het verminderen van de uitstoot van een motor. Al zou je iets bedenken wat met minder energie kan - dus met een lichtere motor - dan moet je nog voldoen aan de emissienormen. Jullie discussie gaat nu dus over het brandstofverbruik.

Jullie mogen uiteraard verder discussiëren over dit onderwerp maar maak daar dan a.u.b. een nieuw topic voor aan :)
Bier, patat en Rock N Roll

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”