Extra olie filters.
Moderator: Paul
Advertentie post before
- derk jan palm
- Starter
- Berichten: 792
- Lid geworden op: zo 19 aug, 2007 18:36
- Locatie: oene
Extra olie filters.
Hallo . In de jaren rond de eeuwwisseling ben ik (graafmachines) tegen gekomen die van die extra olie filters opgebouwd hadden gekregen.
Ik herken ze als van die blauwe potjes. Je kon met deze techniek een verversingsbeurt overslaan was toen het verhaal.
Nu vroeg ik me laatst zo eens af hoe is het met deze techniek afgelopen en wordt dit nog steeds toegepast?
Ik herken ze als van die blauwe potjes. Je kon met deze techniek een verversingsbeurt overslaan was toen het verhaal.
Nu vroeg ik me laatst zo eens af hoe is het met deze techniek afgelopen en wordt dit nog steeds toegepast?
we move mountains
-
- Starter
- Berichten: 512
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 11:03
- Locatie: Heerde
Re: Extra olie filters.
Bedoel je dan bypass filters op de motorolie of op de hydrauliekolie? Heb ze namelijk beide bij een van mijn vorige werkgevers opgebouwd. Die zweerde erbij. Motorolie ging er pas met 1500h af. En grote motorschades waren er eigenlijk nooit.
- derk jan palm
- Starter
- Berichten: 792
- Lid geworden op: zo 19 aug, 2007 18:36
- Locatie: oene
Re: Extra olie filters.
Ja ik bedoel die bypass filters voor motorolie . Ik vroeg me dus af hoe dat ging en of dat nog steeds in gebruik is met de huidige generatie motoren. Maar jou reactie lezende heeft dit nooit voor problemen gezorgd.
we move mountains
- kleintje75
- Forumlid
- Berichten: 1629
- Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
- Locatie: doorwerth
- Contacteer:
Re: Extra olie filters.
De nieuwste berichten zijn dat er 5w30 is,welke 2000 uur moet volhouden in de motor. Wel in een machine met
ad-blue.
ad-blue.
- derk jan palm
- Starter
- Berichten: 792
- Lid geworden op: zo 19 aug, 2007 18:36
- Locatie: oene
Re: Extra olie filters.
Kijk eens aan nieuwe tijd benieuwd hoe dat gaat werken in de praktijk.
we move mountains
Re: Extra olie filters.
Een By-Pass oliefilter verlengt de levensduur van de olie niet!!! Een By-Pass oliefilter zorgd er voor dat een kleine oliestroom door dit filter gaat en deze de olie fijner gaat filteren dan een normaal filter. Wanneer olieen worden gebruikt, verminderd de kwaliteit van de olie door slijtage van de olie gaan de doops welke in de olie zit, verloren. Deze doops zorgen voor, smering, vuilafvoer, warmteafvoer, geluiddemping en afdichten door gebruik van de olie verminderen en verouderen de doops. Een olie moet worden ververst wanneer de doops af of kapot zijn. Dit kun je niet voelen of zien, dit kan alleen in het labatorium worden vastgesteld. Bij gebruik van een By-Pass filter, raad ik dan ook aan om de kwaliteit van de olie sterk in de gaten te houden, doops kapot? Olie vervangen!!! De vloeistof Basisolie, smeert niet, heeft geen hechting aan de materialen, van basisolie worden allerlei samenstellingen gemaakt, Motorolie, hydraulische olie, transmissie olie, cardan olie, en vele andere olieen. De doops in de olie zorgen voor de kwaliteit van de olie, ook de levensduur!!! Wanneer je over je verversings termijn gaat, vervang dan altijd wel je motoroliefilter! Wanneer deze geheel vol it met verontreiniging, merk je er niets van. Hij kan zo verstopt raken dat de olie niet meer door het filterdoek gaat, dan gaat de olie via de overdruk over het filter, ongefilterd weer de motor in! Dus wanneer je over je verversing termijn de olie wil blijven vergroten, neem dan met regelmaat een olie monster jullie leverancier kan de olie ook analiseren!
Sytzecat
-
- Starter
- Berichten: 512
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 11:03
- Locatie: Heerde
Re: Extra olie filters.
Wij lieten ook regelmatig een oliemonster analyseren. Dat is zeker erg belangrijk. En de motorolie die er in ging was ook van een dusdanige hoge kwaliteit (vol synthetisch) en dit in combinatie met een triplex R filter dat het verversen 1 keer per jaar gedaan werd (1500h)
Re: Extra olie filters.
Wanneer je de olie regelmatig laat analiseren, dan is er ook niks mis mee, maar wanneer je dit niet doet, loop je de kans om toch schade aan de motor of hydr. Pomp of motor te krijgen!
Sytzecat