Kobelco sk75sr of sk85sr?

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Plaats reactie
Advertentie post before
Brian/cranes
Forumlid
Berichten: 2018
Lid geworden op: vr 4 sep, 2015 6:37
Locatie: Almere
Contacteer:

Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door Brian/cranes »

Beste forum leden,

Voor school volg ik een cursus ondernemerschap. Hiervoor is het de bedoeling dat we al een plan gaan maken voor een eigen onderneming om er zo achter te komen wat er allemaal bij komt kijken. Tijdens deze opdracht kwam bij een vraag naar voren waar ik maar moeilijk antwoord op kan krijgen.
Mijn vraag voor jullie is dan ook: Waarom zou ik voor een kobelco sk75sr gaan of waarom zou ik voor een sk85sr gaan?
Om mijn vraag wat te verduidelijken, bij de ene kraan zit de giek naast de cabine en bij de andere kraan zit er een off-set giek op. Beide kranen hebben ongeveer een zelfde tonnage (Hitachi heeft dit met de zx85usb). Wat is precies het verschil tussen beide kranen waardoor je voor een sk75sr zou gaan of juist een sk85sr.

Ik hoop dat de vraag duidelijk genoeg is. ;N

Mvg, Brian
Opgeven is geen optie

pascal312liebherr
Forumlid
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
Locatie: t' zand (nh)

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door pascal312liebherr »

Het ligt eraan wat voor werk je ermee gaat doen.. bijvoorbeeld in het leidingwerk dus tussen en onder de kabels graven is een off-set giek ideaal voor perfect zicht op je bak en graafwerk. Je kunt zonder je te verzetten aan beide kanten van een leiding recht graven.. Als je begrijp wat ik bedoel. En als je de giek helemaal over zij doet ben weer wat compacter in kleine ruimte. Maar met veel sloot onderhoud is een giek naast cabine handiger voor stabiliteit en minder punten van slijtage.. en dan kijk je weer niet de hele tijd tegen de giek aan..
..

Brian/cranes
Forumlid
Berichten: 2018
Lid geworden op: vr 4 sep, 2015 6:37
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door Brian/cranes »

Dat was het antwoord waar ik naar opzoek was (Y) Bedankt Pascal, ik had al wat vermoedens maar het geeft toch weer zekerheid om het van een ervaren persoon te horen :D

Mvg, Brian
Opgeven is geen optie

pascal312liebherr
Forumlid
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
Locatie: t' zand (nh)

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door pascal312liebherr »

(Y)
..

Gebruikersavatar
hannes
Forumlid
Berichten: 3260
Lid geworden op: wo 26 aug, 2009 18:14
Locatie: sluiskil
Contacteer:

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door hannes »

Als het in combinatie met draai kantel stuk is zou ik voor de giek naast de cabine gaan. Je gebruikt de off-set dan toch veel minder. En je machine is veel compacter in smalle ruimtes. De offsetgiek kun je wel draaien maar hij blijft altijd voor de machine uitsteken als je draait. Als je de giek naast de cabine hebt kun je de bak boven de cabine houden waardoor je bijna binnen het rupswerk blijft met draaien. Daar komt bij dat het zicht gewoon vele malen beter is. Het mooiste is nog met een stelgiek maar de meeste fabrikanten leveren dit helaas alleen op machines met offset giek.. Maar goed, dat is mijn mening maar anderen hebben er weer andere ervaringen mee of een andere kijk op natuurlijk..

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door cjsiku »

Toevallig weet ik dat Hitachi inmiddels wel een stelgiek levert op de 8 tonner met een giek naast de cabine. Is inderdaad een mooie oplossing.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Brian/cranes
Forumlid
Berichten: 2018
Lid geworden op: vr 4 sep, 2015 6:37
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door Brian/cranes »

Bedankt voor de heldere uitleg (Y)
Opgeven is geen optie

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door Sleaze »

cjsiku schreef: za 25 mei, 2019 19:32 Toevallig weet ik dat Hitachi inmiddels wel een stelgiek levert op de 8 tonner met een giek naast de cabine. Is inderdaad een mooie oplossing.
Een ZX85US-5 met stelgiek? Is deze standaard van Hitachi?

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Kobelco sk75sr of sk85sr?

Bericht door cjsiku »

Sleaze schreef: di 28 mei, 2019 20:27
cjsiku schreef: za 25 mei, 2019 19:32 Toevallig weet ik dat Hitachi inmiddels wel een stelgiek levert op de 8 tonner met een giek naast de cabine. Is inderdaad een mooie oplossing.
Een ZX85US-5 met stelgiek? Is deze standaard van Hitachi?
Geen idee of het standaard is, maar bij V.D. Vlist hebben ze er sowieso één geleverd op deze manier.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”