Bakmes wiellader

Post hier alle bijzonderheden over aanbouwdelen aan bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bakmes wiellader

Bericht door kapteinron »

vraagje.
aan de bak van en wiellader zit en mes met en afschuining. normaal in de gww zit het mes zo dat de afschuining naar boven wijst zo dat de bak vlak op de ondergrond rust.

volgens mij zit in de over slag het mes net anders om zo dat en klein vlak van het mes over de ondergrond schuurt. dit vooral om slijtage te beperken.
ik weet ook dat ipc groene ruimte hier zelfs en speciale cursus voor heeft.

klopt dit???
voor de zekerheid even schetjes gekribelt.
Bijlagen
bakmes wiellader.JPG
bakmes wiellader.JPG (13.52 KiB) 8575 keer bekeken
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Bericht door André »

Zal wel komen omdat in de overslag vaker met het mes over beton/asfalt vloeren word geschraapt. (vermoed ik hoor)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Bas
Forumondersteuning
Berichten: 1424
Lid geworden op: wo 7 mar, 2007 21:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Bas »

ik zit in de grondverzet/bestrating en hoe vlakker het mes des te beter kan je de straat eruit scheppen, die schuiner het mes des te minder fijn de bak schept maar voor de overslag maakt dit weinig uit omdat je daar toch meestal in de grote hopen kan scheppen

Catman uut Dalfsen
Forumlid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 31 mar, 2007 17:55
Locatie: dalfsen
Contacteer:

Bericht door Catman uut Dalfsen »

Vaak kun je een overslagmes van 2 kanten gebruiken/slijten,maare.. zit ie er niet toevalig op de kop aan?.
Want volgens mij is een overslag mes ook vlak van onderen. (ch)
Only a cat understand my!

Gebruikersavatar
D-190
Forumlid
Berichten: 2166
Lid geworden op: za 10 dec, 2005 21:27
Locatie: Heemskerk

Bericht door D-190 »

Je kunt ze allebei van 2 kanten gebruiken. Mischien is het in het overslag beter om zo je bak mes te hebben, voor betere bak vulling (ch) anders weet ik het ook niet.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Je kunt er een onderschroefmes onder plaatsen en vlak met het mes over de grond schuiven zodat het mes over het gehele oppervlak egaal afslijt. Zonodig kun je het onderschroefmes vervangen of omkeren. Heb je nog geen goed 'gevoel' te pakken met het vlak schuiven met een mes, stel dan de bakafslag dusdanig af dat het gehele mes vlak op de grond ligt.

Als je altijd 'stekend' gaat scheppen dan komt de snijkant door slijtage dus tegengesteld te staan. Het mes moet aan de onderkant vlak zijn en de schuinekant (snijkant) moet dus boven zitten. Is dit niet het geval dan werkt het tegen i.p.v. mee. Werk dus met het mes vlak op de grond voor een egaal slijtbeeld, dit kan behoorlijk schelen in de kosten. Als ik mij niet vergis wordt dit je op de Soma aangeleerd.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

yep zo gaat dat in het grondverzet.
maar in de overslag en bv bij en betoncentrale past de onderste vorm beter is mij eens verteld.
dit komt om dat het mes dan alleen met het snijvlak over het oppervlak schuift en zo gelijkmatig afslijt zonder dat dit ten koste van de dikte of de bak gaat.

als je de hele dag met je bak over en harde ondergrond schuift word je mes dunner en uiteindelijk ook je bak bodem.
zo is ook de cursus op gezet om dat machinisten de bak vlak op de ondergrond zette en de bak niet vol kregen door dat het mes anders om zit.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Zo kan dat ook gaan in de overslag Ron, niet alleen in grondverzet.

Iedere bak heeft zijn eigen toepassing en niet iedere bak is geschikt voor iedere machine. Als ik de dichte bak van Volvo neem, staat het mes een fractie lager dan de sloffen achter aan de bak. Dit komt omdat de bodem achter het mes iets oploopt. Zodoende moet je dan op het mes schuiven, dus met het mes vlak over de grond. Wanneer met deze bak dus alleen op het mes geschoven wordt, slijt alleen het mes, niet de gehele onderzijde, omdat de bodem oploopt. Deze bak bewijst zich niet alleen in het grondverzet, maar ook op harde oppervlakte's zoals bij asfaltcentrale's en brekerijen.

Leer ook op het mes te schuiven, de automatische bakafslag zit er niet voor niets op, dit is een goed hulpmiddel daarvoor!
Bijlagen
De rode lijn van onderkant mes ligt duidelijk lager dan de slof van de bak (groene lijn).
De rode lijn van onderkant mes ligt duidelijk lager dan de slof van de bak (groene lijn).
Bak.jpg (28.46 KiB) 8464 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
D-190
Forumlid
Berichten: 2166
Lid geworden op: za 10 dec, 2005 21:27
Locatie: Heemskerk

Bericht door D-190 »

Bart schreef:Je kunt er een onderschroefmes onder plaatsen en vlak met het mes over de grond schuiven zodat het mes over het gehele oppervlak egaal afslijt. Zonodig kun je het onderschroefmes vervangen of omkeren. Heb je nog geen goed 'gevoel' te pakken met het vlak schuiven met een mes, stel dan de bakafslag dusdanig af dat het gehele mes vlak op de grond ligt.

Als je altijd 'stekend' gaat scheppen dan komt de snijkant door slijtage dus tegengesteld te staan. Het mes moet aan de onderkant vlak zijn en de schuinekant (snijkant) moet dus boven zitten. Is dit niet het geval dan werkt het tegen i.p.v. mee. Werk dus met het mes vlak op de grond voor een egaal slijtbeeld, dit kan behoorlijk schelen in de kosten. Als ik mij niet vergis wordt dit je op de Soma aangeleerd.

Bart, je hebt helemaal gelijk hoor :Y

Maar als je het mes stekend heb staan en je automatische vlakstand staan niet goed. dan kan je je bakmes toch omdraaien?(nadat hij een stuk is versleten) of is dit juist niet goed?

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ja dan zou ik het mes omdraaien en de bakvlakstand juist afstellen zodat je dus op het mes schuift. :Y

Een té ver afgesleten mes werkt tegen het heil in, kost brandsstof en scheelt productie. Het mes moet scherp zijn, net zoals bij een graafmachine. Als je daarmee wel eens met een té ver afgesleten mes gewerkt hebt, ook in harde/vaste materialen zoals bijv. rode grond of klei, dan merk je heel rap het verschil. En zo werkt dat bij een laadschop precies het zelfde.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Aanbouwdelen”