ALLU Zeefbak

Post hier alle bijzonderheden over aanbouwdelen aan bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
patrick-zaxis130W
Forumlid
Berichten: 3675
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 17:19
Locatie: oosthuizen
Contacteer:

ALLU Zeefbak

Bericht door patrick-zaxis130W »

Heeft er iemand ervaring met deze zeefbakken , zoja graag je mening over de bak. Waar ik werk zijn ze van plan er eentje aan te schaffen. Ze gaan der voornamelijk grond mee zeefen die nog aardig nat is , op gedroogde bagger. We hadden vandaag een demo , maar het onderste ging er zo doorheen maar de rest bleef plakken in de bak . We moesten met de kraan wat schudden om de rest door het zeef gedeelte te krijgen. Weet niet of er hier iemand is die wel is met de bak gewerkt heeft ?
Foto heb ik van www.entreeding.com
Gr Patrick
Bijlagen
art_28526800.jpg
art_28526800.jpg (31.16 KiB) 10684 keer bekeken

Gebruikersavatar
Geoff Hoving
Forumlid
Berichten: 1474
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:15
Locatie: Hepburn, Canada

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door Geoff Hoving »

ervaring met dit soort zeef bakken heb ik niet. maar wel met het zeven van grond/compost/bagger. wij hebben op het werk verschillende soorten zeven. trommel. strerren/schijven en schudzeven. het zeven van natte grond ( bagger ) is altijd lastig. maar met een sterren / schijven zeef zou ik afraden ! ik heb zelf met een Neuenhauser sterrenzeef bij een bagger depo gestaan. omdat de gedroogde bagger vaak vettig is zitten na een uur zeven de sterren/schijven pot dicht zitten waardoor je doorval niet goed is en je extreem veel zeefresidu krijgt en niks geen gezeefde bakker omdat het er niet door wil vallen.

ik zou adviseren voor het zeven van natte grond een trommel zeef. dopstadt, terra select, komtech enz. allemaal merken die trommelzeven maken. maar zeker niet zo'n bak. nogmaals ik heb nog nooit met een zeefbak aan een kraan/shovel gewerkt ( op een stentrommel na dan ) maar ik zou toch zeker voor een mobiele zeef instalatie gaan als voor een zeefbak. er zijn ook genoeg jonge gebruikte zeven te koop. kijk eens op de site van Pols bv ( doppstadt ), Van Bemmel ( terra slect, Backers en Neuenhauser ) of op de site van Powerscreen.

de afstelling van de machine is heel belangrijk ! snelheid van de toevoer/bunker, snelheid van de sterren/schijven, dit zijn 2 hele belangrijke factoren voor de zeefkwaliteit. en biede zijn ( volgens mij ) niet instelbaar bij deze ALLU zeefbak.

Gebruikersavatar
patrick-zaxis130W
Forumlid
Berichten: 3675
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 17:19
Locatie: oosthuizen
Contacteer:

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door patrick-zaxis130W »

Ze willen dit eerst is proberen of het gaat. Zo ja dan red je het met een mannetje op een kraan. Anders moet je er al gauw weer een shovel bij gaan zetten met een mobiele zeef. We waren al bezig geweest met een stenentrommel maar die ging ook dicht zitten. Normaal doen we de tuinaarde wel met de stenentrommel maar dat is bij lange na niet zo nat als de bagger die gezeefd moet worden. Ik zal het morgen jou argumenten is op noemen bij ons op de zaak. Bedankt in iedergeval.
Gr Patrick

Gebruikersavatar
Jan RvB
Starter
Berichten: 167
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:07
Locatie: Houten

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door Jan RvB »

Hallo patrick ,
Ik ben met een allu bak bezig geweest met klei,3wkn geleden,
maar dat viel tegen ,doordat ik een niet al te grote bak aan mijn mobiel kan hebben,
Deze woog al 1, ton en met zeven werkt als hooglepel het beste,waardoor hij niet te zwaar moet zijn.
Deze bak had twee rollen en was 150 breed.
de bak is trechtervormig waardoor de klei klemt.

Nu is mijn broer bezig met een 3rol 2mtr breed wat op zich beter gaat, maar idd veel bewegen om het er doorheen te krijgen,
Deze bak weegt 1650kg en heeft hem als dieplepel aan een kato 820 ,
daar heeft hij zijn handen vol aan,
maar het resultaat is voldoende en een partij is inmiddels gezeeft.
We hebben daar ook met een zeeftrommelmachine gestaan maar die liep helemaal vast.
DSC01778.JPG
DSC01778.JPG (90.43 KiB) 10505 keer bekeken
Have a break ,take a Volvo.

Gebruikersavatar
Jan RvB
Starter
Berichten: 167
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:07
Locatie: Houten

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door Jan RvB »

Hier nog een foto ,
een foto van de anderebak en de kato heb ik niet ,
daar ben ik niet bij geweest,maar ik ga mijn broer vragen wat foto's te maken, hij gaat donderdag weer zeven.

Groeten Jan RvB.
Bijlagen
DSC01779.JPG
DSC01779.JPG (103.65 KiB) 10490 keer bekeken
Have a break ,take a Volvo.

Gebruikersavatar
patrick-zaxis130W
Forumlid
Berichten: 3675
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 17:19
Locatie: oosthuizen
Contacteer:

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door patrick-zaxis130W »

Ze willen bij ons een bak met 4 rollen aanschaffen en die komt aan een Hitachi EX255 en/of een shovel L70 C,D,E of F te hangen. Op het baggerdepot waar gezeefd moet worden ligt alles al op rugge. Het buitenste ging er als een speer door heen , alleen midden in de hoop wat nog aardig vet is ging wat moeizaam. Als het depot gezeefd is gaan we de bak gebruiken om tuingrond te zeven op de werf. Wat maar heel af en toe gedaan wordt , dus om nou een mobielezeef aan te schaffen wordt dan ook weer een duure investering.
Ik zal jullie op de hoogte houden als we een ALLU bak aanschaffen en of het werkt op het baggerdepot.

Gebruikersavatar
Geoff Hoving
Forumlid
Berichten: 1474
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:15
Locatie: Hepburn, Canada

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door Geoff Hoving »

voor het zeven van één bagger depot kan het inderdaad niet uit om daar een mobiele zeef voor te kopen. wat jij zegt over het vastlopen van een trommel zeef ligt puur aan de instellingen van de trommelsnelheid en de toevoer snelheid. ik werk zelf af en toe met een doppstadt trommel zeef ( binnen kort voor vast ) met doppstadt kun je alles heel fijn instellen wat vollopen bijna uitsluit. en natuurlijk altijd de borstel op de trommel houden. dat is ook erg belangrijk ! je hoeft niet persee een zeef te kopen. er zijn ook een aantal bedrijven in nederland die een mobiele zeef verhuurd ( www.zeefhuren.nl )

wat je zegt over een extra man & machine bij de zeef hoeft niet persee nodig te zijn. je kunt ook alleen gaan zeven met een shovel aangezien het rillen ligt. ik weet alleen niet of je met een shovel ook bij de rillen kunt komen. maar als je er met een shovel niet kunt komen lukt het met een mobiele zeef ook niet, als hij geen rupsstel heeft althans. wij zeven 9 van de 10x met een shovel + mobiele zeef. met een product wat heel goed wil zeven en waarmee een hoge capacteit te behalen is laden we met de kraan en we het eronder weg met een shovel. aangezien het bagger is verwacht ik dat de capaciteit niet al te hoog zal liggen. maar mocht het toch nodig zijn er met een kraan & shovel bij te gaan staan heeft dat ook zo z'n voordelen. want ik weet wel zeker dat je met een mobiele zeefinstalatie aanzienlijk meer capiciteit haald als met een een zeefbak aan een kraan. maar dan moeten beide machines wel vrij zijn.

Gebruikersavatar
Jan RvB
Starter
Berichten: 167
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:07
Locatie: Houten

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door Jan RvB »

Wij waren met de trommelzeef klei aan het zeven, maar doordat het als hetware bleef plakken vielen er grote hompen naar beneden
waardoor dit de trommel stil zette deze kreeg hem niet meer rond, we hebben hem toen leeg gedraaid met kraan en ketting
iedere keer aan haken en stukje draaien.
en als het materiaal goed zeeft ligt je capaciteit wel hoger, maar de kost prijs per ton,
die ligt met zeefbak aan kraan veel lager en zeker als het in ruggen ligt,
want dan ligt de capaciteit door de cyclussnelheid met kraan ook hoog.
En dan de bak als hoog lepel want dan kun je het materiaal van je af houden,
Nadeel van een allubak is dat hij steen puin enigsinds breekt als het wat langer duurt eerdat het door de bak is.
Have a break ,take a Volvo.

Gebruikersavatar
Jan RvB
Starter
Berichten: 167
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:07
Locatie: Houten

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door Jan RvB »

Hier heb ik wat foto's van de kato met 3-20 allu bak .

Groeten Jan.
Bijlagen
IMGP1100.jpg
IMGP1100.jpg (65.8 KiB) 9959 keer bekeken
Have a break ,take a Volvo.

Gebruikersavatar
Jan RvB
Starter
Berichten: 167
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:07
Locatie: Houten

Re: ALLU Zeefbak

Bericht door Jan RvB »

Nog een van wat resultaat.
Bijlagen
IMGP1101.jpg
IMGP1101.jpg (105.46 KiB) 9942 keer bekeken
Have a break ,take a Volvo.

Plaats reactie

Terug naar “Aanbouwdelen”