Buizenlegger t.b.v. rioolbuizen

Post hier alle bijzonderheden over aanbouwdelen aan bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
chubbie
Forumlid
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 21:56
Locatie: N-Br

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door chubbie »

De tonnages in een hijstabel , zijn toch de gewichten die de machine mag tillen aan de hijshaak ?! Nu hangt dat gewicht een meter of 1,5 verder. Dus heb je aan die hijstabel niks, lijkt me. Hoe bepaal je dan wanneer je veilig bezig bent? Je bent wel niet aan het hijsen, maar als machinist zult toch kunnen moeten bewijzen dat je veilig bezig bent ?
Anders gezegd, als er iets gebeurd , moet de machinist zich kunnen verantwoorden dat hij veilig bezig was.
Laatst gewijzigd door chubbie op vr 18 feb, 2011 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkie draait door !!!

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door Paul »

Ow, op die manier. Je zal met dit aanbouwdeel bijna nooit met gestrekte giek werken dus je kan op de hijstabel er een X aantal meters (afhankelijk van de lengte) bijtellen.

Maar als we elke situatie op deze manier moeten gaan bekijken heb je ook een saai leven ;P . Er zit ook een stuk 'gevoel' bij en je staat toch in de lengte van de onderwagen te werken.
Bier, patat en Rock N Roll

chubbie
Forumlid
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 21:56
Locatie: N-Br

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door chubbie »

Ik heb het zelf meegemaakt met mijn lepels dat de bakcilinder door het dooie punt moest omdat ik 2 hoog iets weg wou zetten.Toen zakte die bakcilinder door de beveiliging ! Gelukkig geen schade maar als je dat meemaakt, kijk je tegen 4ton aan de bakcilinder toch nà©t even anders!!! Zeker als er dan nog grondwerkers onder in de sleuf staan die geen kant in kunnen.....

Ook al hoeft een riool buis niet 2 hoog worden weggelegd. Kzal het zelf maar zeggen :D
Henkie draait door !!!

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door André »

Je kantelpunt is exact het zelfde als met hijsen, last X arm. Alleen je zwaartepunt ligt in dit geval verder naar voren. Dus niet meer aan je hijshaak.

Maar de oplossing is vrij simpel, je pakt een buis op de Speedypipe en strekt hem helemaal net boven de grond. Dan weet je gauw genoeg wat je over hebt of te kort komt. (Y)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

chubbie
Forumlid
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 21:56
Locatie: N-Br

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door chubbie »

Als ie gestrekt goed blijft staan, moet het leggen geen probleem zijn (Y) Thx voor de info, André
Henkie draait door !!!

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door André »

swa schreef:Andre, als ik jou zo bezig zie,is dit wel de gedroomde lokatie om buizen te leggen. Niets in de weg,geringe diepte en een mooi overzicht,geen kabels of leidingen in de weg,geen huizen of bomen. Zo wil ik ze ook wel 20 dagen per maand leggen! maar ja, het zal altijd zo wel niet zijn zeker?
Het is inderdaad een ideaal project daar Swa, geen kabels, geen leidingen, we staan met de machine net boven bovenkant buis. Maar goed dit betekend wel dat er ook meters gemaakt moeten worden. Daarom is de Speedypipe ook wel een handig hulpmiddel. (Y)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Ernie
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 18:43

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door Ernie »

Heb het onderwerp al meerdere malen bekeken.Omdat ik de laatste tijd ook veel riool aan het leggen ben.En we op het werk erover gehad hebben.We werken nu me 2 knobbelhaken op de buis ,maar toch nog regelmatig de rioolketting moeten gebruiken ivm kabels leidingen etc.Zal denk ik wel werken bij een uitbeidingsplan maar niet in de rioolrenovatie.Buizen die ik leg zijn rond 1500 en wegen 6700kg.En de putten wegen gemideld 12 ton.Maar gaan het wel proberen als we op een lang recht stuk zitten. gebruikers ervaringen zullen volgen zal mijn vrouw eens aankijken voor een reportage ;E want computers en uk is een slechte relatie.mvg erwin

johndeere3040
Starter
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 12 aug, 2009 9:24
Locatie: doetinchem

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door johndeere3040 »

hoe zit het nou met leggen in bekisting kom je dan ook goed weg met de buis?
Gr Rowan

bacon
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 okt, 2011 19:40

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door bacon »

Heeft er ooit iemand over nagedacht dat 90 van de 100 kranen geen slangbreuk op de bakcilinder heeft!?
En als we het over veilig werken hebben en de slang van de bakcilinder klapt en je grondwerker staat onder in het gat !!
Wie is er dan fout bezig? Is die vraag al ooit aan de arbeidsinspectie gesteld?

gerretje
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:42
Locatie: gelderland

Re: VT Speedypipe rioolbuizen legger

Bericht door gerretje »

Daarom staat er als het goed is op elke hijstabel dat je tijdens hijswerkzaamheden de bakcilinder volledig uit moet sturen.
verander wat je niet kan accepteren, accepteer wat je niet kan veranderen.

Plaats reactie

Terug naar “Aanbouwdelen”