Maaikorven

Post hier alle bijzonderheden over aanbouwdelen aan bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Kalisvaart
Starter
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 3 jan, 2010 20:25
Locatie: Bleiswijk

Maaikorven

Bericht door Kalisvaart »

Ik heb eens even gezocht op het forum maar een onderwerp over maaikorven is nog niet gestart dus bij deze.

Tevens gelijk een vraag welke maaikorf kan je het beste aanschaffen?

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorven

Bericht door johan de volvo man »

Nou ik ga morgen weer aan het maaikorven , voor de eerste maaironde , dan kan ik weleens een paar foto,s maken . Welk type maaikorf , ja , da ligt er maar net aan , wat voor werk , grote sloten of kleine prutslootjes en wat voor soort kraan knoop je er aan mini , midi ,rups of mobiel . Ik werk nu en jaar of 5 met een Hobelman maaikorf van 5 meter breed aan een mobiele Volvo EW140B , met Hobelman verlenggiek reik ik ongeveer 10,50 meter en dat bevalt mij best . Hiervoor een 4 meter Herder maaikorf gehad deed het niks beter ook kwalitatief niet , ik vind dat de Hobelman wat strakker knipt en hij is aanmerkelijk lichter dan een 5 meter Herder , maar toch maai ik er al 5 jaar probleemloos mee .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
william brooymans
Forumlid
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
Locatie: Nieuw-vossemeer

Re: Maaikorven

Bericht door william brooymans »

de Hobelman maaikorven zijn toch op basis van een herder korf of zit ik mis.

Bij ons hebben wel een herder van 4.3m aan de kraan en een 4.3m herder korf aan de herder.

over de 4.3 aan de kraan hebben we niets te klagen al moet er de laatste jaren nog wel eens wat aan gelast worden (de korf gaat al weer een heel aantal jaren mee).

de korf aan de herder is lichter uitgevoerd omdat een herder minder kracht ontwikkeld in de arm als een graafmachine. veel ervaring hebben we er niet mee want hij heeft nog maar 1 keer aan de herder gehangen.

hier de breedste van het moment een 8.6m korf van Hack harvest uit Kruisland. alleen geschikt voor rechte sloten !!
't komt goed

www.nelen-bv.nl

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorven

Bericht door johan de volvo man »

Een Hobelman maaikorf heeft dezelfde mesaandrijving als de oude Herder maaikorven , dus niet het MX type , ook de vingers en het mes zijn hetzelfde als de oude Herder maaikorven , maar de onderdelen zijn bij verschillende leveranciers te krijgen . Voor de rest is de Hobelman maaikorf door de Firma Hobelman Halle zelf ontwikkeld mede door jarenlange ervaring in de praktijk , het principe is wel hetzelfde als van Herder maar in details verschilt hij nog wel wat . En zoals ik al zei ,hij is lichter dan de Herder 5 meter maar op de één of andere manier is hij taaier , aan die van mij is in de 5 jaar dat ik er mee werk nog niet noemenswaardig gelast , in elk geval niet meer dan aan een vergelijkbare Herder .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorven

Bericht door johan de volvo man »

Nou ik heb een paar foto,s gemaakt van de Volvo met maaikorf .
Bijlagen
9-06-2011 017.jpg
9-06-2011 017.jpg (132.21 KiB) 8534 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorven

Bericht door johan de volvo man »

Hier bij een veehouder in het land , die wilde het graag binnen de afrastering hebben zodat hij het met de voorlader makkelijk op kon ruimen .
Ik zal morgen nog wat foto,s maken van de maaikorf op zich en van de maaikorf in transportstand.
Bijlagen
9-06-2011 020.jpg
9-06-2011 020.jpg (95.01 KiB) 8531 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Re: Maaikorven

Bericht door Paul »

Zelf heb ik een Herder MXZ aan de kraan hangen en deze doet het gewoon goed. Zelf heb ik nog nooit van Hobelman maar als ik enkele foto's bekijk lijkt mij de opbouwhoogte lager, wat dus een pluspunt is.
Bier, patat en Rock N Roll

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorven

Bericht door johan de volvo man »

De Hobelman korf heeft inderdaad een mooie korte slag wat in kleine slootjes een groot voordeel is , daarnnaast is de bolling van de korf iets anders dan die van een Herder waardoor je de korf in kleine slootjes makkelijker kan draaien , wel is volgens sommigen de inhoud wat kleiner , maar dat is mij nog niet echt opgevallen .
Enkele details van een Hobelman , eerst de zijhekjes hier zijn de spijlen onder een lichte hoek ingezet zodat , je ze , bijna , niet krom drukt . Is natuurlijk geen zaak van leven of dood maar zomaar een detail ;) .
Bijlagen
10-6-2011 004.jpg
10-6-2011 004.jpg (136.76 KiB) 8439 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johan de volvo man op vr 10 jun, 2011 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorven

Bericht door johan de volvo man »

Achter de aandrijving van het mes zijn de spijlen weggelaten zodat er geen maaisel achter de mesaandrijving ophoopt . Ook hier zijn de spijlen van de zijhekjes weer onder een lichte hoek ten opzichte van elkaar geplaatst .
Bijlagen
10-6-2011 005.jpg
10-6-2011 005.jpg (127.92 KiB) 8437 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorven

Bericht door johan de volvo man »

De opzethekjes zijn hydraulisch opklapbaar gemaakt , dit i.v.m transsport .
Bijlagen
10-6-2011 006.jpg
10-6-2011 006.jpg (127.82 KiB) 8437 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Plaats reactie

Terug naar “Aanbouwdelen”