Diepwandgrijper(s)

Post hier alle bijzonderheden over aanbouwdelen aan bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
gijsbertus
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:55
Locatie: Kesteren

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door gijsbertus »

Hier één aan een Bauer MC 64 in Belgie.
Bijlagen
Bauer MC 64 (A).jpg
Bauer MC 64 (A).jpg (184.42 KiB) 3312 keer bekeken

Gebruikersavatar
Rosukiro
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 25 apr, 2010 15:58

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door Rosukiro »

Ik heb deze grijpers regelmatigmatig aan het werk gezien, zowel in Lanaye als in Maastricht.
Wat ik nog niet heb kunnen bekijken is: hoe wordt de positie van de grijper gestuurd t.o.v. zijn vertikale as?
Door zijn ophanging in de staalkabels kan de grijper immers verdraaien t.o.v. de mast.
Ik neem aan dat dit met de hand door een 2e man gebeurt.
Er lijken geen voorzieningen voor op de grijper getroffen te zijn.
Bijlagen
P1100099-1.JPG
P1100099-1.JPG (162.35 KiB) 3264 keer bekeken

Gebruikersavatar
Rosukiro
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 25 apr, 2010 15:58

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door Rosukiro »

ingezoomd:
Bijlagen
P1100101-1.JPG
P1100101-1.JPG (195.68 KiB) 3264 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door marcel.koenen »

Rosukiro schreef:Ik heb deze grijpers regelmatigmatig aan het werk gezien, zowel in Lanaye als in Maastricht.
Wat ik nog niet heb kunnen bekijken is: hoe wordt de positie van de grijper gestuurd t.o.v. zijn vertikale as?
Door zijn ophanging in de staalkabels kan de grijper immers verdraaien t.o.v. de mast.
Ik neem aan dat dit met de hand door een 2e man gebeurt.
Er lijken geen voorzieningen voor op de grijper getroffen te zijn.
Goeie vraag, ik vroeg me vandaag hetzelfde af en ben na werktijd nog even gaan kijken langs de A2.
Wat ik zo kon zien hing dit af van de zwenksnelheid. Langzaam zwenken en de grijper bleef redelijk parallel aan de giek. Maar, als de vrachtwagen in de lengterichting onder de grijper stond geparkeerd, viel het me op dat de machinist korte zwenkbewegingen achterelkaar maakte. Op die manier draaide de grijper t.o.v. de stand van de giek. Daarna was het een kwestie van op 't juiste moment te openen en bij het terugzwenken de grijper precies op 't juiste moment boven de sleuf te laten zakken.
Bijgaand nog een grijper met nieuwe baktanden, de rest vd foto's plaats ik in het A2-onderwerp.
Bijlagen
A2 18.JPG
A2 18.JPG (197.87 KiB) 3182 keer bekeken

Gebruikersavatar
Kruitje
Starter
Berichten: 267
Lid geworden op: di 26 aug, 2008 11:47
Locatie: Opijnen

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door Kruitje »

Bij de kraan die Marcel heeft geplaatst klopt precies zoals marcel vertelt korte zwenkbewegingen om de grijper enigzins te draaien, tijdens het graven word de grijper gestuurd door prefab betonwanden. Als de grijper uit de sleuf omhoog komt om in de vrachtwagen te lossen blijf de grijper redelijk parallel aan de machine.

Groeten Kruitje (maatvoerder A2 Maastricht)
Vertrouwen is goed, controle is beter

Gebruikersavatar
ERIC TB
Forumlid
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 11:46
Locatie: Afferden (Gld.)
Contacteer:

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door ERIC TB »

Nog even een aanvulling hierop.

Waar de diepwandgrijper moet graven worden vooraf geleidewanden gemaakt waar tussen de diepwandgrijper past, dit is op bovenstaande foto's lastig te zien.
De wanden worden van beton in het werk gemaakt. Als je zo'n één zo'n geleidewand in een doorsnede zou kunnen zien is het net een vorm van een keerwand.

Gebruikersavatar
Kruitje
Starter
Berichten: 267
Lid geworden op: di 26 aug, 2008 11:47
Locatie: Opijnen

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door Kruitje »

De prefab geleidewanden lijken inderdaad op keerwanden en er worden ook on het werk gestorte geleide wanden toegepast.

Groeten Kruitje
Vertrouwen is goed, controle is beter

vidw81
Nieuw forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 7 dec, 2008 14:38

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door vidw81 »

De diepwandgriiper draait door de links en rechtsgeslagen draden de hijs is bv linksgeslagen en de sluit rechtsgeslagen.
Daardoor draait een dichte grijper de ene kant op en een open grijper de andere kant op.
De kunst is op ongeveer dezelfde spanning in de hijs en de sluit te hebben hierdoor hangt de grijper nagenoeg stil

eric11
Starter
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 aug, 2007 15:16
Locatie: rotterdam

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door eric11 »

vidw81 schreef:De diepwandgriiper draait door de links en rechtsgeslagen draden de hijs is bv linksgeslagen en de sluit rechtsgeslagen.
Daardoor draait een dichte grijper de ene kant op en een open grijper de andere kant op.
De kunst is op ongeveer dezelfde spanning in de hijs en de sluit te hebben hierdoor hangt de grijper nagenoeg stil
Dit is de juiste uitleg , en de keerwanden in het werk gestort , de tussen afstand tussen de wanden is 5 cm groter dan de maximale maat van de grijper .

Het is een heel interessant onderwerp om daar wat dieper op in te gaan als men daar interesse in heeft

Eric

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Re: Diepwandgrijper(s)

Bericht door buddie »

eric11 schreef:
vidw81 schreef:De diepwandgriiper draait door de links en rechtsgeslagen draden de hijs is bv linksgeslagen en de sluit rechtsgeslagen.
Daardoor draait een dichte grijper de ene kant op en een open grijper de andere kant op.
De kunst is op ongeveer dezelfde spanning in de hijs en de sluit te hebben hierdoor hangt de grijper nagenoeg stil
Dit is de juiste uitleg , en de keerwanden in het werk gestort , de tussen afstand tussen de wanden is 5 cm groter dan de maximale maat van de grijper .

Het is een heel interessant onderwerp om daar wat dieper op in te gaan als men daar interesse in heeft

Eric
Graag zelfs! Ik heb er in Delft menig poosje naar staan kijken, maar vindt 't bijzondere aanbouwdelen die voor de hedendaagse bouwprojecten eigenlijk onmisbaar zijn. Foto's/video's zijn altijd welkom! :)

Plaats reactie

Terug naar “Aanbouwdelen”