Legklemmen en machinaal (her)straten

Post hier alle bijzonderheden over aanbouwdelen aan bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
lukasbelarus
Starter
Berichten: 55
Lid geworden op: di 30 aug, 2016 21:09

Legklemmen en machinaal (her)straten

Bericht door lukasbelarus »

Ik werk bij een grondverzet en stratenmakers bedrijf, maar qua straat werk leggen wij zelden grote oppervlaktes.
nu heb ik gezien dat dit vaak met een legklem gebeurd.

maar nu zat ik eigenlijk met de volgende vraag, waarom zijn die klemmen toch zo klein?
natuurlijk, er ligt maar een meter op de pallet. maar deze zou je tegen elkaar kunnen zetten.
(1)maar waarom worden er (volgens mij) zelden dubbele klemmen gebruikt? want qua gewicht moet dit makkelijk te doen zijn lijkt me.
(2)en waarom geen 4 - dubbele klemmen aan mobiele kranen? liggen de stenen dan niet strak genoeg, of kan de aanvoer van nieuwe pakken niet dicht bij genoeg waardoor er met een (te zware voor nieuw straatwerk) mobiele kraan op en eer gereden moet worden?
(3) en wat zijn jullie ervaringen met machinaal herstraten, doen jullie dit en is machinaal straten met nieuwe stenen niet goedkoper (met een legklem moeten de stenen natuurlijk gepalleteerd worden)

graag jullie ervaringen en meningen, lijkt me een interessant onderwerp dit omdat er van alles aan gedaan wordt om de stratenmakers van knieen te krijgen.
lang nadat de prijs vergeten is wordt kwaliteit nog herinnerd.

iveco 35c17
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 18 jun, 2011 20:09

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door iveco 35c17 »

Als we met een 4 dubbele klem gaan werken, ga ik op de kraan en jij mag de rijen richten en opslaan. plus de nodige klinkers erbij inleggen. Maar pas op he, wel klaar zijn als ik met de tweede volle klem in de baan kom.

lukasbelarus
Starter
Berichten: 55
Lid geworden op: di 30 aug, 2016 21:09

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door lukasbelarus »

daar was ik al bang voor, ligt dus niet strak genoeg. maar een dubbele dan? en met 2 man erbij die aanslaan ipv 1
met zon 4 dubbele is wel gigantisch meters maken natuurlijk
lang nadat de prijs vergeten is wordt kwaliteit nog herinnerd.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door cjsiku »

Om even op je vraag terug te komen Lukas;

1. Je kan lang niet overal terecht met een dubbele klem. Denk ook aan de breedte van je straatwerk. Bovendien geeft het zeker geen dubbele productie. Die word vaak al beperkt door wat ligt er klaar aan onderbaan / hoeveel bestratingsmateriaal is er geleverd of staat er klaar / zijn er genoeg banden gesteld, etc

2. Gewicht van de kraan word dan inderdaad te hoog. Bovendien zijn pakken nooit zo gestapeld dat je ze klem tegen elkaar weg kan zetten. Dan moet je al gaan schuiven op de laag en dat geeft rommel in je pakken.

3. Als je het eerlijk zou vragen aan een stratenmaker geven ze vrijwel allemaal de voorkeur aan nieuwe bestratingsmateriaal. Maar dat gaat niet overal vanwege de kosten (bijvoorbeeld bij gebakken materiaal of straatwerk dat er relatief kort in zit, zoals je wel eens ziet op tijdelijke bouwwegen). Ook kan het een eis zijn van de gemeente in het kader van de duurzaamheid..
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

lukasbelarus
Starter
Berichten: 55
Lid geworden op: di 30 aug, 2016 21:09

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door lukasbelarus »

twee pakken tegen elkaar zetten kan toch wel, en dan de slag van die cilinders aan de zijkant iets groter maakt zodat hij de afstanden die de pakken uit elkaar staan evt kan overbruggen.
kwa productie, bedoel dit vooral bij grote oppervlaktes, parkeerplaatsen opslag terreinen etc.

nieuwe stenen straten zeker fijner, schone stenen dus makkelijker strak straatwerk.
dit bedoel ik ook met over gebruikt materiaal nou goedkoper is, de aanschaf is wel de helft van een nieuwe steen, maar ze moeten wel schoongemaakt worden en opgestapeld worden als ze machinaal gelegd worden.
voordeel van gebruikte stenen is dat ze harder zijn en dus langer meegaan en lomper bijgereden kunnen worden. oude betonklinkers kun je ook nog gerust een paar keer uitrieken en opnieuw straten, betonklinkers van nu hoef je niet uit te rieken en in een vrachtwagen te kiepen..
lang nadat de prijs vergeten is wordt kwaliteit nog herinnerd.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door cjsiku »

Probeer maar eens 2 pakken tegen elkaar te zetten, zonder dat ze gaan schuiven op de laag. Heel simpel voorbeeld; een normaal pak machinale tegels. 4-3-4 verband. In de lengte tegen elkaar zetten kan, maar dan schuift de middelste laag op als je hem pakt of je krijgt een klem met in de midden ook vingers (moet je dat willen qua onderhoud? Nog meer schuivende delen die bovendien sneller kunnen beschadigen).

En dwars tegen elkaar zetten kan alleen met palletvorken. Dat gaat met bepaalde bestratingsmaterialen al niet, zoals banden. Dus nog meer wisselen. En met de knijperwagen uitrijden gaat alleen met een pallethaak (en daar kan je dus ook weer geen banden mee uitrijden).

Dus echt praktisch is het niet..
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

lukasbelarus
Starter
Berichten: 55
Lid geworden op: di 30 aug, 2016 21:09

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door lukasbelarus »

volg je even niet,
gaat me om beton klinkers.
twee pakken tegen mekaar aanzetten kan toch gewoon met een stenenklem.
pallet haak gaat alleen als er een pallet onder zit.
en banden hoef je niet te kunnen pakken.
en knijperwagen hebben wij op de zaak vrijwel altijd een stenenklem aanhangen..

denk dat het klaarzetten het minste probleem is maar meer het aankloppen en richten.
lang nadat de prijs vergeten is wordt kwaliteit nog herinnerd.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door cjsiku »

Als je nou eens probeert 2 pakken klinkers tegen elkaar te zetten, dan zitten er toch openingen tussen? Hoe wil je dat gaan voorkomen ?
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door rick123 »

Inderdaad wat Cornelis zegt, die middelste rijen staan niet tegen elkaar als je de pallets naast elkaar plaatst, waardoor die middelste rij zo uit die klem valt.

Ik denk dat je ook helemaal niet zoveel tijd wint. Om eerst al twee of vier pallets klinkers naast elkaar te plaatsen, precies zodat de klem past, kost al even tijd en vooral veel ruimte langs de zandbaan (dat heb je vaak niet bij herinrichtingen etc.). Daarbij speelt het gewicht ook een rol. Als je alles gaat straten met een grote mobiele kraan (14-tonner ofzo) dan zal het best gaan (al krijg je wel vaak insporing) , maar tot op heden zie ik voornamelijk mobiele 6 tot 10 tonners in het straatwerk. Ik weet niet of die het zo leuk vinden met een vier dubbele klem...

Verder zal ook meespelen dat trottoirs vrijwel altijd smal zijn (genoeg voor een enkele klem) en de rijbaan op afschot ligt (of bol staat) voor de afwatering, dan wordt het lastiger (bij een vlakke klem) omdat sommige klinkers dan al op het zandbed liggen, terwijl andere er een centimeter of wat boven hangen, die gaan dan dus het laatste stuk vallen, waardoor je meer zal moeten richten en 'opslaan'.

Neemt niet weg dat het in sommige situaties wellicht gemakkelijk zou zijn. De toekomst zal het leren of er door-geïnnoveerd wordt (zal wel).

hermenj
Forumlid
Berichten: 2071
Lid geworden op: ma 12 apr, 2010 15:12
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: legklemmen / machinaal (her)straten

Bericht door hermenj »

En als je een twee of vier dubbele klem hebt, heb je dan nog wel genoeg klem kracht in het midden? Of valt het midden zo naar beneden? Ik denk dat daar juist het probleem zit.
ie heurt wel goed, maar ie luustert slecht

Plaats reactie

Terug naar “Aanbouwdelen”