Liebherr L 521

Post hier alles over de Liebherr Laadschoppen

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Liebherr L 521

Bericht door bvvoorst »

Herschaalde kopie van scan0004 (2).jpg
Herschaalde kopie van scan0004 (2).jpg (161.1 KiB) 3272 keer bekeken
Het was sowieso wennen met dit apparaat vanwege de grootte; hiervoor had ik een aantal jaar met een graaf-laadcombinatie rondgereden en dan was dit toch echt wel wat meer. Reed wel rustiger; een stuk minder gehobbel (Y)
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Liebherr L 521

Bericht door bvvoorst »

Herschaalde kopie van scan0006 (2).jpg
Herschaalde kopie van scan0006 (2).jpg (196.14 KiB) 3271 keer bekeken
Ik was hier trouwens bezig met de aanleg van een geluidswal langs de A1 ter hoogte van Amersfoort-Noord.
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Liebherr L 521

Bericht door bvvoorst »

Herschaalde kopie van scan0005 (2).jpg
Herschaalde kopie van scan0005 (2).jpg (145.23 KiB) 3268 keer bekeken
De foto's zijn bijna van antieke kwaliteit :roll: en om verder verval tegen te gaan heb ik ze maar gedigitaliseerd wat meteen de aanleiding gaf om ze hier te plaatsen. Voor de scherpe aanschouwer; de machine was van Hogenbirk Wegenbouw uit Laren. ;)
Laatst gewijzigd door bvvoorst op wo 5 jan, 2011 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Liebherr L 521

Bericht door bvvoorst »

Herschaalde kopie van scan0003 (2).jpg
Herschaalde kopie van scan0003 (2).jpg (179.27 KiB) 3260 keer bekeken
Hier nog een blik in de cabine. Rechtsboven kan je een steun zien waaraan de machinist voor mij een hendel voor handgas had gemaakt. Je werkte eigenlijk met een vast toerental en je snelheid regelde je voornamelijk met het rechter pedaal wat volgens mij een soort hydro-koppeling was. Werkte zeer licht en ik vond het ideaal! Wat het zicht op de bak betreft; ik ben zelf 1m80 maar als ik het sleepmes wilde zien dan moest ik gaan staan ;S bijzonder irritant. En wat al gezegd is; met de cabine op de voorwagen zat je wel altijd recht voor je werk. Nadeel van deze constructie was wel dat alle kabels en leidingen vanuit de cabine over het knikpunt heen moesten wat wel een verhoogde kans op storingen gaf. Het was niet zo leuk om midden op een druk stil komen te staan door een kabelbreuk in de electrische aansturing van de versnellingsbak. (po) Na dat jaartje afzien heb ik over kunnen stappen naar een rupsgraafmachine...wat een verademing was dat (Y)... ik ben er sindsdien niet meer af te slaan.
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Liebherr L 521

Bericht door Bart »

Niet het pedaal links van het stuur Ben? Dat is het inching-pedaal. Hiermee regel je in het eerste bereik traploos de snelheid van de aandrijving (ongeacht motortoerental), zonder gebruik te maken van de remmen. Zou je het pedaal verder doortrappen, dan (2e bereik) grijpen de remmen wel aan. De meeste laadschoppen met een hydrostatische aandrijving zijn hiermee voorzien.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Liebherr L 521

Bericht door bvvoorst »

Je kan, wat betreft welk pedaal het was, best gelijk hebben Bart; het is al weer even geleden. Remmen met hetzelfde pedaal was in ieder geval geen sprake van; dan moest je echt het rempedaal intrappen. Het zou me niks verbazen dat ze dit in het verleden van het bewuste pedaal losgekoppeld hadden hoor, er was wel het één en ander aan "gemodificeerd". :D
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Re: Liebherr L 521

Bericht door Wilco »

Links was inderdaad alleen een inchpedaal en niet gecombineerd, rechts tegen het stuur alleen rem, tenminste op de L 541 waar ik ook ooit nog eens 6 weken mee gewerkt heb..... Waarna ik ook meteen wist wat ik absoluut nà­et wilde gaan doen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Liebherr L 521

Bericht door Roger van Nispen »

Zoals Liebherr schrijft: So baut man Radlader :D
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
gijsbertus
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:55
Locatie: Kesteren

Re: Liebherr L 521

Bericht door gijsbertus »

Hier een Liebherr L 521 van een duitse firma Schlenter uit Aachen.
Bijlagen
Schlenter L 521 (1).jpg
Schlenter L 521 (1).jpg (191.76 KiB) 3099 keer bekeken

Gebruikersavatar
gijsbertus
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:55
Locatie: Kesteren

Re: Liebherr L 521

Bericht door gijsbertus »

De wiellader is van bouwjaar 1987.
Bijlagen
Schlenter L 521 (2).jpg
Schlenter L 521 (2).jpg (195.29 KiB) 3099 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Laadschoppen”