Liebherr L 580 2plus2 (Model 2006)

Post hier alles over de Liebherr Laadschoppen

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
bull
Forumlid
Berichten: 1420
Lid geworden op: za 16 apr, 2005 20:57
Locatie: venray

Bericht door bull »

foto 4
Bijlagen
liebherr 580 4.jpg
liebherr 580 4.jpg (87.71 KiB) 4928 keer bekeken
I LOVE BIG OLD STINKY NOISY MACHINES

Gebruikersavatar
Scraperke
Starter
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 15 dec, 2006 14:50
Locatie: Koksijde

Bericht door Scraperke »

Mooie machines!
Heb met enige aandacht de discussie gevolgd over het brandstofverbruik en de hydrostatische aandrijving.
Nu ben ik zeker overtuigd van de voordelen van een dergelijk systeem ( en laat ons eerlijk wezen : Liebherr is hier zeer sterk in ), maar wat ik mij afvraag is het volgende : als je een mechanische breuk hebt in dit systeem, wil dit dan zeggen dat én je aandrijvingssysteem én je werksysteem in de brokken delen?
Want als dit het geval is, dan is de herstelling toch bijna onbetaalbaar ( en mensen die de pech hebben gehad reeds een kapotte pomp gehad te hebben op gelijk welke machine, weten hoe moeilijk het is een systeem 'schoon' te krijgen).
Als een 'gewone' transmissie kapot gaat, kost dit ook de nodige duiten, maar de rest van je machine blijft tenminste intact. En een eerlijke ondernemer houdt er volgens mij toch ook rekening mee dat dit kan gebeuren...

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Bericht door Wilco »

Scraperke schreef:Want als dit het geval is, dan is de herstelling toch bijna onbetaalbaar ( en mensen die de pech hebben gehad reeds een kapotte pomp gehad te hebben op gelijk welke machine, weten hoe moeilijk het is een systeem 'schoon' te krijgen).
Liebherr heeft het voordeel dat er bij een kapotte pomp geen gruis in het systeem kan komen omdat hier filters tussenzitten.

Gebruikersavatar
Scraperke
Starter
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 15 dec, 2006 14:50
Locatie: Koksijde

Bericht door Scraperke »

Ik veronderstel dat het hier dan over hogedrukfilters moet gaan, want bij veel merken wordt de retourolie gefilterd vlak ze terug gaat naar de tank!?
Misschien iets verder gezocht, maar geeft een hogedrukfilter dan geen vermindering van de prestaties van de pomp? De drukken die Liebherr als specificaties opgeeft zijn immmers niet van de minste.

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Bericht door Wilco »

Scraperke schreef:Ik veronderstel dat het hier dan over hogedrukfilters moet gaan, want bij veel merken wordt de retourolie gefilterd vlak ze terug gaat naar de tank!?
Misschien iets verder gezocht, maar geeft een hogedrukfilter dan geen vermindering van de prestaties van de pomp? De drukken die Liebherr als specificaties opgeeft zijn immmers niet van de minste.
Bij Liebherr wordt inderdaad de retourolie gefilterd als deze terug de tank in stroomt, hoe het met het hogedrukfilter precies bij en shovel zit weet ik niet maar dat ga ik uitzoeken.

Wat ik wel weet is dat er bij een Liebherr R 954 per pomp een hogedrukfilter met indicatie is gemonteerd. Dus mocht er toch iets met de pomp aan de hand zijn en het filter gaat vervuilen gaat er in de cabine op het dashboard een lampje branden.

Gebruikersavatar
Scraperke
Starter
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 15 dec, 2006 14:50
Locatie: Koksijde

Bericht door Scraperke »

Ben even gaan kijken op de Liebherr site ( foto dus afkomstig van www.liebherr.com ) en ik denk dat de filtering toch gebeurd in de retour.
Ik ben er wel niet volledig uit wat 'suction' betekent in combinatie met 'return line filter', maar als het inderdaad enkel de retourolie zou zijn die gefilterd wordt, ben ik toch geneigd dit als een serieus minpunt te zien.
Waarmee ik, voor alle duidelijkheid, niet wil zeggen dat dergelijke breuken frequent voorkomen : of Liebherr ontwikkelt zelf componenten of er worden Rexroth componenten ingebouwd en beiden hebben hun degelijkheid reeds bewezen! :Y
Bijlagen
L580 2+2 (Medium).gif
L580 2+2 (Medium).gif (34.14 KiB) 4682 keer bekeken

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

suction is het aanzuigfilter wat onderin de bak zit.Return in line is het gewone retour filter dus alle retour olie gaat door de filter.

Huub Kamps
Starter
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 30 nov, 2005 9:04
Locatie: Uden

Bericht door Huub Kamps »

Als een filter inderdaad na de pomp en voor het ventielenblok b.v. gemonteerd wordt moet deze wel de maximale pompdruk af kunnen. En zorgt inderdaad ook weer voor weerstand. Vaak worden wel eens by-pass filters gemonteerd daar gaat de olie doorheen middels de servo druk, je praat dan over ongeveer 30 a 40 bar.

Zou wel eens willen weten wie zulke hoge druk hydrauliek filters gebruikt.

Gebruikersavatar
Scraperke
Starter
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 15 dec, 2006 14:50
Locatie: Koksijde

Bericht door Scraperke »

Hoe meer ik terug vind over deze shovels, hoe meer ik er van overtuigd ben dat er geen hogedrukfilters in het circuit zitten ( is er iemand die hier een sluitend antwoord kan op geven? ).
Het is trouwens geen sinecure deze te monteren in load sensing systemen.
Nu, of deze nu aanwezig zijn of niet, Liebherr zal zich wel bewust zijn van de voor - en nadelen van dergelijke systemen en zal ongetwijfeld de onderhoudsintervallen van het hydraulisch systeem hier aan aangepast hebben ( zoals vb. Cat met de 914G die ook hydrostatisch is : de levensduur van de hydraulische olie is hier gehalveerd tegenover een conventionele machine ).

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Liebherr bouwt sinds begin jaren '80 hydrostatisch aangedreven wielladers en sinds halfweg jaren '70 hydrostatisch aangedreven dozers. Liebherr is hiermee één van de eersten geweest en hebben dus veel ervaring hiermee.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Laadschoppen”