Liebherr L 580 2plus2 (Model 2006)
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Mooie machines!
Heb met enige aandacht de discussie gevolgd over het brandstofverbruik en de hydrostatische aandrijving.
Nu ben ik zeker overtuigd van de voordelen van een dergelijk systeem ( en laat ons eerlijk wezen : Liebherr is hier zeer sterk in ), maar wat ik mij afvraag is het volgende : als je een mechanische breuk hebt in dit systeem, wil dit dan zeggen dat én je aandrijvingssysteem én je werksysteem in de brokken delen?
Want als dit het geval is, dan is de herstelling toch bijna onbetaalbaar ( en mensen die de pech hebben gehad reeds een kapotte pomp gehad te hebben op gelijk welke machine, weten hoe moeilijk het is een systeem 'schoon' te krijgen).
Als een 'gewone' transmissie kapot gaat, kost dit ook de nodige duiten, maar de rest van je machine blijft tenminste intact. En een eerlijke ondernemer houdt er volgens mij toch ook rekening mee dat dit kan gebeuren...
Heb met enige aandacht de discussie gevolgd over het brandstofverbruik en de hydrostatische aandrijving.
Nu ben ik zeker overtuigd van de voordelen van een dergelijk systeem ( en laat ons eerlijk wezen : Liebherr is hier zeer sterk in ), maar wat ik mij afvraag is het volgende : als je een mechanische breuk hebt in dit systeem, wil dit dan zeggen dat én je aandrijvingssysteem én je werksysteem in de brokken delen?
Want als dit het geval is, dan is de herstelling toch bijna onbetaalbaar ( en mensen die de pech hebben gehad reeds een kapotte pomp gehad te hebben op gelijk welke machine, weten hoe moeilijk het is een systeem 'schoon' te krijgen).
Als een 'gewone' transmissie kapot gaat, kost dit ook de nodige duiten, maar de rest van je machine blijft tenminste intact. En een eerlijke ondernemer houdt er volgens mij toch ook rekening mee dat dit kan gebeuren...
- Wilco
- Beheer van forum & site
- Berichten: 5373
- Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
- Locatie: Brakel
- Contacteer:
Liebherr heeft het voordeel dat er bij een kapotte pomp geen gruis in het systeem kan komen omdat hier filters tussenzitten.Scraperke schreef:Want als dit het geval is, dan is de herstelling toch bijna onbetaalbaar ( en mensen die de pech hebben gehad reeds een kapotte pomp gehad te hebben op gelijk welke machine, weten hoe moeilijk het is een systeem 'schoon' te krijgen).
Ik veronderstel dat het hier dan over hogedrukfilters moet gaan, want bij veel merken wordt de retourolie gefilterd vlak ze terug gaat naar de tank!?
Misschien iets verder gezocht, maar geeft een hogedrukfilter dan geen vermindering van de prestaties van de pomp? De drukken die Liebherr als specificaties opgeeft zijn immmers niet van de minste.
Misschien iets verder gezocht, maar geeft een hogedrukfilter dan geen vermindering van de prestaties van de pomp? De drukken die Liebherr als specificaties opgeeft zijn immmers niet van de minste.
- Wilco
- Beheer van forum & site
- Berichten: 5373
- Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
- Locatie: Brakel
- Contacteer:
Bij Liebherr wordt inderdaad de retourolie gefilterd als deze terug de tank in stroomt, hoe het met het hogedrukfilter precies bij en shovel zit weet ik niet maar dat ga ik uitzoeken.Scraperke schreef:Ik veronderstel dat het hier dan over hogedrukfilters moet gaan, want bij veel merken wordt de retourolie gefilterd vlak ze terug gaat naar de tank!?
Misschien iets verder gezocht, maar geeft een hogedrukfilter dan geen vermindering van de prestaties van de pomp? De drukken die Liebherr als specificaties opgeeft zijn immmers niet van de minste.
Wat ik wel weet is dat er bij een Liebherr R 954 per pomp een hogedrukfilter met indicatie is gemonteerd. Dus mocht er toch iets met de pomp aan de hand zijn en het filter gaat vervuilen gaat er in de cabine op het dashboard een lampje branden.
Ben even gaan kijken op de Liebherr site ( foto dus afkomstig van www.liebherr.com ) en ik denk dat de filtering toch gebeurd in de retour.
Ik ben er wel niet volledig uit wat 'suction' betekent in combinatie met 'return line filter', maar als het inderdaad enkel de retourolie zou zijn die gefilterd wordt, ben ik toch geneigd dit als een serieus minpunt te zien.
Waarmee ik, voor alle duidelijkheid, niet wil zeggen dat dergelijke breuken frequent voorkomen : of Liebherr ontwikkelt zelf componenten of er worden Rexroth componenten ingebouwd en beiden hebben hun degelijkheid reeds bewezen!
Ik ben er wel niet volledig uit wat 'suction' betekent in combinatie met 'return line filter', maar als het inderdaad enkel de retourolie zou zijn die gefilterd wordt, ben ik toch geneigd dit als een serieus minpunt te zien.
Waarmee ik, voor alle duidelijkheid, niet wil zeggen dat dergelijke breuken frequent voorkomen : of Liebherr ontwikkelt zelf componenten of er worden Rexroth componenten ingebouwd en beiden hebben hun degelijkheid reeds bewezen!
- Bijlagen
-
- L580 2+2 (Medium).gif (34.14 KiB) 4689 keer bekeken
-
- Starter
- Berichten: 636
- Lid geworden op: wo 30 nov, 2005 9:04
- Locatie: Uden
Als een filter inderdaad na de pomp en voor het ventielenblok b.v. gemonteerd wordt moet deze wel de maximale pompdruk af kunnen. En zorgt inderdaad ook weer voor weerstand. Vaak worden wel eens by-pass filters gemonteerd daar gaat de olie doorheen middels de servo druk, je praat dan over ongeveer 30 a 40 bar.
Zou wel eens willen weten wie zulke hoge druk hydrauliek filters gebruikt.
Zou wel eens willen weten wie zulke hoge druk hydrauliek filters gebruikt.
Kijk eens op http://www.pon-cat.com/rental
Hoe meer ik terug vind over deze shovels, hoe meer ik er van overtuigd ben dat er geen hogedrukfilters in het circuit zitten ( is er iemand die hier een sluitend antwoord kan op geven? ).
Het is trouwens geen sinecure deze te monteren in load sensing systemen.
Nu, of deze nu aanwezig zijn of niet, Liebherr zal zich wel bewust zijn van de voor - en nadelen van dergelijke systemen en zal ongetwijfeld de onderhoudsintervallen van het hydraulisch systeem hier aan aangepast hebben ( zoals vb. Cat met de 914G die ook hydrostatisch is : de levensduur van de hydraulische olie is hier gehalveerd tegenover een conventionele machine ).
Het is trouwens geen sinecure deze te monteren in load sensing systemen.
Nu, of deze nu aanwezig zijn of niet, Liebherr zal zich wel bewust zijn van de voor - en nadelen van dergelijke systemen en zal ongetwijfeld de onderhoudsintervallen van het hydraulisch systeem hier aan aangepast hebben ( zoals vb. Cat met de 914G die ook hydrostatisch is : de levensduur van de hydraulische olie is hier gehalveerd tegenover een conventionele machine ).
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Liebherr bouwt sinds begin jaren '80 hydrostatisch aangedreven wielladers en sinds halfweg jaren '70 hydrostatisch aangedreven dozers. Liebherr is hiermee één van de eersten geweest en hebben dus veel ervaring hiermee.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.