Volvo EC 250 D

Post hier alles over de Volvo graafmachines

Moderator: Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Volvo EC 250 D

Bericht door Bart »

Na C komt de letter D, dus ook bij Volvo. Een langgekoesterde wens is ingegaan, in navolging van enkele andere merken heeft Volvo het typenummer opgewaardeerd!

Zie hier de uiterlijke verschillen tussen de EC 250 D en zijn voorganger EC 240 C. De striping is naar aanleiding van de Volvo Ocean Race opgeplakt, dus niet standaard.
Volvo_EC250DL.jpg
Volvo_EC250DL.jpg (146.79 KiB) 10186 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door service man »

valt mij mee hoe hoog de achter kant is geworden ! met alle toeters en bellen er onder .
is dat bij de ander type's ook zo ?? (ch)
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door Bart »

Bij de grotere type's is dit ook zo, de rest volgt vanzelf. :)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door Bart »

Bij deze nog 3 afbeeldingen van de Volvo EC250D.
Ook deze machine krijgt een nieuwe 8 liter motor met roetfilter om zo te voldoen aan de Stage3B emissie-eisen. Ook hier is een hogere motorkap gemonteerd om o.a. de koelers en het roetfilter te herbergen, maar de hoogte valt mij alleszins mee.

Het hydraulisch systeem is vernieuwd en betreft het electronisch geregelde Positive Control met 2 pompen. Een 3e tandwielpomp verzorgt de olie voor de koelfan en rotatiefunctie.
Volvo_EC250D_VD2011_001.jpg
Volvo_EC250D_VD2011_001.jpg (135.5 KiB) 10009 keer bekeken
Volvo_EC250D_VD2011_002.jpg
Volvo_EC250D_VD2011_002.jpg (105.78 KiB) 10009 keer bekeken
En in rij op de bult. Van rechts naar links zijn het de EC380D, ECR305C, EC300D, EC250D en ECR235C.
Volvo_EC250D_VD2011_003.jpg
Volvo_EC250D_VD2011_003.jpg (142.87 KiB) 10009 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door kapteinron »

Klinkt het gek als ik zeg dat die oceaanstrepen wel staan op de machine? Verders ziet het er ook weer goed uit.
ik ben gek maar niet achterlijk

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door johan de volvo man »

Net als Gerrit zegt , het valt mij ook mee , dat de motorkap niet veel hoger is geworden dan bij zijn voorganger . Dat heb ik wel anders gezien .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

JB1977
Starter
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 8 mar, 2010 20:03
Locatie: Swifterbant
Contacteer:

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door JB1977 »

Ding heeft wel een hele dikke kachelpijp, vast een materiaaltest voor een EC900D :D

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door Bart »

Ik grapte al dat men die pijp bij de Kachelspecialist of Wildkamp heeft gehaald. :)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo EC 250 D

Bericht door Bart »

Dan hier de foto's van de Volvo EC250D in Emmeloord.

Om te beginnen met de machine, vers uit de washal gereden. Een (gebruikte) wigconnector is opgescharreld en werd een dag later aangebouwd.
Het is een demomachine uit Konz (Duitsland), eenvoudig te herkennen aan de fietskettingen op het rijwerk en de grijper-aftakking op de bakcilinder.
VEC250D009.jpg
VEC250D009.jpg (157.74 KiB) 9453 keer bekeken
VEC250D011.jpg
VEC250D011.jpg (165.47 KiB) 9453 keer bekeken
VEC250D008.jpg
VEC250D008.jpg (170.6 KiB) 9453 keer bekeken
Even ter vergelijk, er stond nog een EC290C naast en aangezien de motorkap afmetingen gelijk zijn aan die van de EC240C kun je hier redelijk goed aan refereren. De machine werd opgebouwd, dus kon ik 'm helaas niet verzetten.
VEC250D010.jpg
VEC250D010.jpg (164.39 KiB) 9453 keer bekeken
Dan de verschillen in maatvoering van de motorkap. De hoogte van het ballastblok, diesel- en hydrauliekolietank, pompruimte en de ruimte achter de cabine zijn gelijk gebleven.
Ik heb n.a.v. een discussie een illustratie gemaakt om de verschillen aan te geven.
EC250D_maatvoering_motorkap.jpg
EC250D_maatvoering_motorkap.jpg (201.66 KiB) 9333 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

a Volvo EC 250 D

Bericht door Bart »

Voor degene die het interessant vinden om te weten wat er zoal onder de motorkap is veranderd, heb ik een paar foto's gemaakt met een korte beschrijving erbij. Volvo geeft aan de buitenkant nooit te veel ruchtbaarheid aan vernieuwingen. Nee, het kostuum blijft stemmig grijs met geel.

Een aparte E-ECU was altijd tegen het schot gemonteerd in de ruimte van het luchtfilter. Dit is de computer die de motor aanstuurt (motormanagement) en daar is een computer bijgekomen die kort gezegd alle zaken zoals het aansturen van het regeneratieproces van het roetfilter voor zijn rekening neemt. Dit omdat volgens de Stage 3B eisen de NOx-uitstoot met 50% en de roetuitstoot met 90% teruggebracht moest worden.

NOx (stikstof) is een veroorzaker van o.a. smog en zure regen. Fijne roetdeeltjes zijn veroorzakers van long-irritatie, hart klachten/hart falen en kanke r. Niet alleen het milieu is er bij gebaat, ook de mensen die in de omgeving van een machine werken die aan de Stage 3B eisen voldoet!
VEC250D021.jpg
VEC250D021.jpg (150.62 KiB) 9200 keer bekeken
Door de strengere emissie-eisen is goede koeling een pré en een laadschop of graafmachine kan geen rijwind pakken zoals een vrachtauto of trekker dit heeft. Daarom zijn er grotere koelers gemonteerd. Dit zijn losse elementen, op elkaar gestapeld en de condensor van de airco hangt ervoor. De koeler is standaard niet meer hydraulisch aangedreven, maar werkt met een koppeling. Optie is een omkeerfan, deze wordt wel met een hydromotor aangedreven.

Verder is aan de motorzijde een grotere kap om de koelfan gemaakt om de luchtstroming te verbeteren, dit moet ook het geluidsniveau verder omlaag brengen.
VEC250D022.jpg
VEC250D022.jpg (164.62 KiB) 9200 keer bekeken
Onze Koreaanse vrienden hebben ook nieuwe deurdrengers gemonteerd, welke ik ook al bij andere merken ben tegengekomen. Een kwestie van aan de knop trekken en de deur dicht trekken. :)
VEC250D020.jpg
VEC250D020.jpg (137.26 KiB) 9200 keer bekeken
Bovenop de motorkap is geopend en we zien daar de nieuwe Volvo D8 motor liggen, die je ook terug zult vinden in de L110G en L120G laadschoppen.

De motorinhoud is vergroot van 7,1 naar 7,75 liter en het motorvermogen is met 21% gestegen naar 151 kW/202 pk @ 1800 tpm. (EC300D + 18%, 169 kW/227 pk @ 1800 tpm.) Ook het koppel is flink gestegen, 16% sterker naar 1012 Nm @ 1350 tpm. (EC300D + 18%, 1139 Nm @ 1350 tpm). Naast de motor zien we het roetfilter liggen. Deze werkt op dezelfde manier als die in de laadschoppen en dumpers en de computer geeft aan wanneer er geregenereerd moet worden en de machinist kan de aanwijzingen op het scherm volgen.

Deze motoren zijn voorzien van waste-gate turbo, EGR-koeler en motoroliekoeler. Voor het regenereren van het roetfilter is er een electrische luchtpomp gemonteerd, welke de brander van zuurstof en luchtstroom moet voorzien. Logisch, want uitlaatgassen bevatten geen zuurstof meer. In de uitlaat is een zgn. 'diffuser' gemonteerd, welke voor een venturi-werking van de uitlaat moet zorgen. Dit werkt net als bij de E-, F- en G-serie laadschoppen, de warmte wordt bij het roetfilter weggezogen en mee naar buiten geblazen.
VEC250D024.jpg
VEC250D024.jpg (165.75 KiB) 9200 keer bekeken
Op de weg terug naar beneden zien we een nieuw ventielenblok. Hierin zijn de interne verliezen verder omlaag gebracht, werdruk is verhoogd en een andere afdichting (viton) is aangebracht. Ook zie je rechts op de giekvoet een afgeblinde slang en dit is de lekolieleiding welke vanaf de B-serie standaard gemonteerd is.

Verder zie je een andere, versterkte zwenkreductie. Deze is compacter gebouwd, heeft minder smeerolie nodig en levert 7% meer zwenkkoppel (EC300D 6%) en de snelheid is met 4% gestegen (EC300D 5%). Over eindreductie gesproken, ook die van de rijaandrijving is aangepast. De constructie is versterkt en de rijaandrijving heeft meer trekkracht.
VEC250D025.jpg
VEC250D025.jpg (180.14 KiB) 9200 keer bekeken
Een deel van het leidingwerk is ook aangepakt d.w.z. de diameter 1/4" is vergroot. De machinebewegingen zijn een stuk sneller, dus een grotere diameter is dan ook wel zo handig om een grotere opbrengst naar de eindverbruiker (lees cilinder) te sturen.
VEC250D023.jpg
VEC250D023.jpg (158.23 KiB) 9200 keer bekeken
Wat het hydraulisch systeem betreft draaiden EC240C en EC290C wel mooi door (kracht genoeg) maar waren ze niet de allersnelste meer. De pompopbrengst is 5% gestegen naar 2 x 243 l/min. (EC300D +5%, 2 x 263 l/min.) en de werkdruk is gestegen naar 340 bar (370 bar met Powerboost).

De EC250D en EC300D zijn voorzien van een ander hydraulisch systeem. Het is Positive Control en dat is bekend uit de EC140C t/m EC210C en de ECR-binnendraaiers en werkt volgens het open-center principe. De pompen worden onafhankelijk, electronisch aangestuurd en geregeld. De reactiesnelheid is hoger dan bij het oude hydraulisch systeem. De standby-druk is fors lager en hierdoor start de motor gemakkelijker en wordt er minder energie verspild als er geen functie wordt gebruikt.

De Eco-mode is in- en uitschakelbaar. Deze mode werkt zuiver hydraulisch (motorprestaties worden niet beïnvloed), drukverliezen worden verder beperkt en de machine snelheid blijft behouden, maar het brandstofverbruik daalt. Volvo heeft inmiddels 6 patenten op de electronische pompregeling en Eco-mode aangevraagd en verkregen.

Alle brandstof- en oliefilters zijn bij elkaar gegroepeerd. Daar waar op de C-serie het motoroliefilter nog achter de cabine geplaatst was, is deze bij de D-serie ook naar de pompruimte gebracht, dus alles mooi op 1 plek. Dat is handig voor de machinist of monteur, zo hoeft hij maar aan 1 kant de filters te vervangen.
VEC250D026.jpg
VEC250D026.jpg (158.6 KiB) 9198 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Graafmachines”