Volvo L 90 D

Post hier alles over de Volvo laadschoppen

Moderator: Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Volvo L 90 D

Bericht door Roger van Nispen »

karel kras schreef:
timajanssen31 schreef:De machine heeft er al 20.000 uur op zitten maar werkt nog dagelijks prima.
Hij zou eerdaags vervangen worden door een Volvo l60f.
daar is die machinist weer lekker mee van een L90 naar een L60, mooi stappie terug
Weer van zo'n uitspraken....... (I) (I) (I) Misschien wilt de machinist zelf wel een kleinere, compactere en lichtere machine?!
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Nils
Starter
Berichten: 77
Lid geworden op: do 20 mar, 2008 8:47
Locatie: Belgie

Re: Volvo L 90 D

Bericht door Nils »

The-Cat-Man schreef:
karel kras schreef:
timajanssen31 schreef:De machine heeft er al 20.000 uur op zitten maar werkt nog dagelijks prima.
Hij zou eerdaags vervangen worden door een Volvo l60f.
daar is die machinist weer lekker mee van een L90 naar een L60, mooi stappie terug
Weer van zo'n uitspraken....... (I) (I) (I) Misschien wilt de machinist zelf wel een kleinere, compactere en lichtere machine?!
Ja maar hij gaat van een L90D naar een L60F en de gewichten van de D en F serie zijn niet gelijk met het type nummer, het gewicht verschil valt nog mee tussen deze 2 vindt ik. Bart weet het wel hoe het zit met de gewichten. :)
Het is moeilijk om te oordelen over een ander zijn machine die hij heeft gekocht als je niet weet wat hij er mee gaat doen.
Hou die domme commentaar voor u dan als je maar zon dingen weer te zeggen, karel kras! ;L

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo L 90 D

Bericht door Bart »

Rustig toch.

Ja, men gaat gaat een stapje terug. Of het de keus is van de machinist of eigenaar VSM, laat ik in het midden.
Op het ene vlak laat je wat, op het andere vlak win je wat. Qua bakinhoud gaat men terug, qua motorvermogen gaat men er zelfs 2 pk op vooruit, maar wel bij een lager machinegewicht.

Spit de folders maar eens na, zou ik zo zeggen.

Volvo L90D, zie http://www.bouwmachinedatabase.nl/download.php?id=1509
Volvo L60F, zie http://www.bouwmachinedatabase.nl/download.php?id=292
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
caterpillar6060
Forumlid
Berichten: 2019
Lid geworden op: wo 4 mei, 2005 20:26
Locatie: Wingene

Re: Volvo L 90 D

Bericht door caterpillar6060 »

Het kan ook dat het werkterrein van een bedrijf iets verschuift waardoor een andere , soms kleinere , soms grotere machine rendabeler is dan wat men voorheen had :)

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Volvo L 90 D

Bericht door Sjanzo »

Net wat Bart zegt, machines kregen door de jaren heen een alsmaar hoger specifiek vermogen (pk per kg) dus doet die L60F niet veel onder voor een L90D met 20.000 draaiuren... Als je het de machinist zou vragen, denk ik dat hij die 1.5 ton meer kiplast van de L90D niet gaat missen: Als je een L60F machinist op die 2 generaties oudere L90D zet, zal die harder protesteren :D
Bij afwerken heeft de L60 zon beetje 2 ton minder eigen gewicht mee te zeulen bij dezelfde pk's dus zal wat soepeler en vlotter werken. Als je op de put staat dumpers te laden zou het inderdaad een stap terug zijn, maar voor algemeen poetswerk denk ik dat die machinist prima in z'n sas zal zijn met de L60F ;)

Wat de compactheid betreft, de wielbasis zijn gelijk voor deze twee machines dus de kleinere draaicirkel zit hem in de spoorbreedte.
Laatst gewijzigd door Sjanzo op ma 9 mei, 2011 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo L 90 D

Bericht door Bart »

Sjanzo schreef:Net wat Bart zegt, machines kregen door de jaren heen een alsmaar hoger specifiek vermogen (pk per kg) dus doet die L60F niet veel onder voor een L90D met 20.000 draaiuren... Als je het de machinist zou vragen, denk ik dat hij die 2 ton kiplast van de L90D niet gaat missen: Als je een L60F machinist op die L90D zet, zal die harder protesteren :D
Bij afwerken heeft de L60 zon beetje 2 ton minder mee te zeulen bij dezelfde pk's dus zal wat soepeler en vlotter werken. Als je op de put staat dumpers te laden zou het inderdaad een stap terug zijn, maar voor algemeen poetswerk denk ik dat die machinist prima in z'n sas zal zijn met de L60F ;)
De wielbasis, en daarmee draaicircel, zijn bijna gelijk voor deze twee machines.
Juist Renze. (Y)
Maar ik ben wel benieuwd of de meeste forumleden dit uit de folders hadden kunnen halen (klinkt misschien wat arrogant, sorry daarvoor, velen zullen het ook wel kunnen lezen). Net zoals er tegenwoordig nog geregeld het verhaal de kop op steekt dat een L70D meer presteert dan een L60F...
al dan niet wetende dat er genoeg C's en D's boven hun stand draaien.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Volvo L 90 D

Bericht door Sjanzo »

Sja, men gaat vaak af op typenummers... Bij Werklust krijg je 18B en C machinisten moeilijk op de 17E, omdat het typenummer een getalletje minder is, en er twee cilinders minder onder de motorkap zitten. In werkelijkheid krult er uit de vierpitter zo'n 10 pk en 130 Nm meer dan uit de ouwe Daf 620 of Cummins 6BT, en weegt de 4.5 liter JD even veel als de 6 pitter Cummins en zal dus makkelijk de levensduur kunnen evenaren, maar veel mensen kijken nog steeds meer naar een typenummer of cilindertal, dan naar wat voor vlees ze werkelijk in de kuip hebben met een nieuwe machine... (ch)

Gebruikersavatar
michel
Starter
Berichten: 258
Lid geworden op: za 22 okt, 2005 11:42
Locatie: santpoort

Re: Volvo L 90 D

Bericht door michel »

Deze machine heeft eerst altijd bij de zeefmachines gestaan en voor de grondverzet projecten.
zijn oude dag slijt hij bij de infra groep van den breejen.
Dus nu hij aan vervanging toe is wordt de keuze gemaakt voor een machine meer voor de infra de de L60F.

ahlmann 85
Starter
Berichten: 121
Lid geworden op: za 30 dec, 2006 23:44
Locatie: hoorn

Re: Volvo L 90 D

Bericht door ahlmann 85 »

Hier maar weer eens een foto van mij ...
Bijlagen
container stapelen 1.jpg
container stapelen 1.jpg (56.17 KiB) 2977 keer bekeken

volvo hans
Forumlid
Berichten: 2999
Lid geworden op: zo 2 dec, 2007 16:21
Locatie: Rockanje

Re: Volvo L 90 D

Bericht door volvo hans »

Vorige week deze strakke in de lak staande machine van A.K. Barendregt tegengekomen op de Maasvlakte bij de Slufter.
Bijlagen
DSC00588_ir_0.JPG
DSC00588_ir_0.JPG (99.05 KiB) 2839 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Laadschoppen”