Cosmoter graafmachines

Post hier alles over de alle overige Graafmachines

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
miniatuurgek
Starter
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jan, 2008 19:24
Locatie: maasbree
Contacteer:

Bericht door miniatuurgek »

Mijn collega die nog met deze kraan gedraait heeft, had nog een tweetal foto's van de Cosmotor:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Bericht door Beginneling »

Ongeveer 20 jaar geleden stond ik op een werk in Purmerend en ik weet het niet meer helemaal zeker, daar stond een Cosmoter van Sicoma ( dacht ik ) en die werd toen overgenomen door R. de Hart ( weet ik ook niet zeker ).
De Cosmoter was in ieder geval een prachtige machine voor het taludwerk en het graven van sloten.
De gemiddelde kraan had toendertijd weinig slag, daar bedoel ik mee dat je bijvoorbeeld lang niet bij je eigen rupsen kon komen, en de Cosmoter was dankzij de dubbele knik en relatief lange giek heel handig met het profileren van de sloot tot aan de schoeiing.
Ik vond deze machine wat dat betreft zijn tijd vooruit. Wat luxe en comfort betreft werd toendertijd nog nergens rekening meegehouden.

Gebruikersavatar
miniatuurgek
Starter
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jan, 2008 19:24
Locatie: maasbree
Contacteer:

Bericht door miniatuurgek »

De bovenste foto is van 1982, toen was de kraan net nieuw.

Tristan
Starter
Berichten: 151
Lid geworden op: di 24 okt, 2006 19:36
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Bericht door Tristan »

Ik heb thuis ook nog wat foto's gevonden van de eerste Vora
Bijlagen
Vora-1.JPG
Vora-1.JPG (32.28 KiB) 4550 keer bekeken
Mzzl Tris www.stcbv.nl

Tristan
Starter
Berichten: 151
Lid geworden op: di 24 okt, 2006 19:36
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Bericht door Tristan »

Nr 2
Bijlagen
Vora-2.JPG
Vora-2.JPG (29.8 KiB) 4549 keer bekeken
Mzzl Tris www.stcbv.nl

Tristan
Starter
Berichten: 151
Lid geworden op: di 24 okt, 2006 19:36
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Bericht door Tristan »

Nr 3
Bijlagen
Vora-3.JPG
Vora-3.JPG (24.32 KiB) 4802 keer bekeken
Mzzl Tris www.stcbv.nl

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Bericht door sytzecat »

Ja dit is hem de Vora 576, Ad Swanink is hier de geestelijkevader van, de eerste is van 1978/ '79 en hoeveel er van gemaakt zijn weet ik niet. Ad Swanink werkte toen bij de Vor in Achterveld waar deze machine werd gebouwd.
De bovenwagen was een cosmotor en de onderwagen was een eigen gemaakte onderwagen met een geledebesturing(knik).

De aandrijving geschiede door een vieral rijmotoren welke in de wiellen geplaatst waren. dit had als voordeel met de grote wiellen dat er een enorme bodemvrijheid was. de grote wiellen hadden ze dan ook afgezien van de andere Nederlandse graafmachine de Caesar. Door het gebruik van grote wiellen is de contacthoek in het terein groter en zal dit daarom lichter rijden, + een groter draagvlak in combinatie met een vrij lichte machine dus weinig of geen insporing in het terrein, maar je kon ze wel vast krijgen, heb zelf op een demo gedraaid en had deze op het terein bij het flevopark (nu walibie flevo) de machine vast zitten. Het nadeel van deze 4 wiel aandrijving was, het wiel met de minste weerstand kreeg alle olie dus die draaide snel terwijl de andere wiellen bleven stilstaan. Door dit meegemaakt te hebben is de hydrauliek aangepast zodat dit niet meerkon gebeuren. Machine was klein van capaciteit het is overigens nooit een doorbraak geworden. Jammer voor de Vor. het idee er achter was goed. Mijn vader heeft nog enkele dagen een op proef gehad en een loonwerker in de buurt heeft er een een aantal jaren gehad.
Laatst gewijzigd door sytzecat op di 26 feb, 2008 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Sytzecat

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Aan het mail-adres te zien lijkt het of Tristan familie is van Ad Swanink. :)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Tristan
Starter
Berichten: 151
Lid geworden op: di 24 okt, 2006 19:36
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Bericht door Tristan »

Bart schreef:Aan het mail-adres te zien lijkt het of Tristan familie is van Ad Swanink. :)
Toevallig woon ik ook in het zelfde huis en werk bij hetzelfde bedrijf,
Mzzl Tris www.stcbv.nl

Gebruikersavatar
D-190
Forumlid
Berichten: 2166
Lid geworden op: za 10 dec, 2005 21:27
Locatie: Heemskerk

Bericht door D-190 »

De oude Cosmotor van G. Noor b.v. uit Medemblik.

In de Cosmotor zat een Deutz motor die luchtgekoeld was, dat kan je zien aan de platen die bovenop de motor zitten. De deutzmotor had 140 PK, typenummer: BF6L913.

Foto is gemaakt bij Schepenwijk Fase 1 in Medemblik.
Bijlagen
Cosmotor 001verkleint.jpg
Cosmotor 001verkleint.jpg (64.52 KiB) 4440 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Graafmachines”