Hijsen met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

sytzecat
Forumlid
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Takeuchi Diver, wanneer je in bezit was van een TCVT W4-01 certificaat, dan had je met de mobiele kraan, verreiker met Hijsfunctie, autolaadkraan met hijsfunctie en een grondverzet machine met hijsfunctie mogen werken. De TVCT W4-01 staat boven deze schema's van de genoemde machines. Maar werk je met een graafmachine met een trilblok, voor bij voorbeeld het zetten van damwanden of beschoeiing, moet je als machinist het TCVT certificaat grote of kleine funderingsmachines hebben. Dan kun je niet met een TCVT W4-05 terrecht.
Voor een machine beneden de dertig ton eigen gewicht en een mastlengte minder dan 10 meter en een elementlengte kleiner dan 10 meter, is het certificaat voor de kleine funderingsmachine van toepassing, en wanneer de machine meer is dan 30 ton, het element langer is dan 10 meter of de mast is langer dan 10 meter, dan is het certificaat grote funderingsmachine van toepassing.

Vele machinisten denken hier niet aan en rammen zo de damwand of walbeschoeiing de grond in, maar ook de machine moet gekeurd zijn al kleine of grote funderingsmachine. Is dit niet het geval en er gebeurt wat, dan zou ik niet graag in de schoenen willen staan van de eigenaar en van de machinist!

Voor vragen betreffende deze zaken kun je mij ook mailen.
s.kloosterman@somabedrijfsopleidingen.nl
Sytzecat

bvvoorst
Forumlid
Contacteer:

Bericht door bvvoorst »

Misschien dat hij in die 4 jaar al wat extra papieren heeft behaald Sytze. ;)
Veni Vidi Excavati

sytzecat
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sytzecat »

Binnenkort heb ik wel weer contact met Bennie, ik ga eens voorzichtig met hem overleggen
Sytzecat

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”