Hijsen met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Takeuchi Diver, wanneer je in bezit was van een TCVT W4-01 certificaat, dan had je met de mobiele kraan, verreiker met Hijsfunctie, autolaadkraan met hijsfunctie en een grondverzet machine met hijsfunctie mogen werken. De TVCT W4-01 staat boven deze schema's van de genoemde machines. Maar werk je met een graafmachine met een trilblok, voor bij voorbeeld het zetten van damwanden of beschoeiing, moet je als machinist het TCVT certificaat grote of kleine funderingsmachines hebben. Dan kun je niet met een TCVT W4-05 terrecht.
Voor een machine beneden de dertig ton eigen gewicht en een mastlengte minder dan 10 meter en een elementlengte kleiner dan 10 meter, is het certificaat voor de kleine funderingsmachine van toepassing, en wanneer de machine meer is dan 30 ton, het element langer is dan 10 meter of de mast is langer dan 10 meter, dan is het certificaat grote funderingsmachine van toepassing.

Vele machinisten denken hier niet aan en rammen zo de damwand of walbeschoeiing de grond in, maar ook de machine moet gekeurd zijn al kleine of grote funderingsmachine. Is dit niet het geval en er gebeurt wat, dan zou ik niet graag in de schoenen willen staan van de eigenaar en van de machinist!

Voor vragen betreffende deze zaken kun je mij ook mailen.
s.kloosterman@somabedrijfsopleidingen.nl
Sytzecat

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door bvvoorst »

Misschien dat hij in die 4 jaar al wat extra papieren heeft behaald Sytze. ;)
Veni Vidi Excavati

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Binnenkort heb ik wel weer contact met Bennie, ik ga eens voorzichtig met hem overleggen
Sytzecat

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Hoi Roger,
Naar aanleiding van het schrijven over de kosten van een LMB op een graafmachine, de machinist moet dan een TCVT W4-05 opleiding hebben gehad en hier voor geslaagd zijn!
Wat betreft de kosten, het verrekenen van de meer kosten met LMB, is ook aan de machinist, wanneer hij verhuurd is als graafmachine, en hij moet dan ook hijswerk verrichten, moet de machinist tegen de opdrachtgever zeggen dat het hijsen een ander tarief is i.v.m. de LMB, keuringen en noodzakelijke opleidingen! Wil de opdrachtgever dit niet, moet hij maar wat anders in huren!
De opdrachtnemer, of wel de verhuurder kan dit vooraf ook in een contract zetten! met de tarieven er bij!
Sytzecat

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Jantje »

En hier heb je nu het grote struikelblok Sytze.
Een machinist durft dit vaak niet aan te geven of is niet op de hoogte van de materie dat er een graafmachine met LMB nodig is. Als ze het wel weten willen ze het werk niet kwijt te raken.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Ik weet het Jantje, maar ik heb de regels niet uitgevonden! Ik heb hier alleen de wettelijke normen omschreven! Ik weet dat er heel veel mensen zijn welke met een graafmachine damplanken gaan zetten! Maar we weten allemaal dat we geen vrachtauto mogen besturen zonder rijbewijs C en met wagen of trailer moet je ook nog E achter C hebben!!! En zo is het hier ook! Je bent bezig met dingen welke je niet mag doen!!!
Controule is er bijna niet! Of er moet een ongelukje gebeuren! Dan komt de mannen van het Voorheen de Arbeids inspectie! Maak je dan maar klaar met een goede advocaat, want je gaat als machinist schuldig bevonden worden! Je had moeten weten dat deze werkzaamheden niet zonder een geldig TCVT certificering uitgevoord mag worden!!!
Sytzecat

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Jelmer »

Wie gaat mij bekeuren als ik zonder de juiste certificaten aan het hijsen ben en geen ongeval veroorzaak?

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Jantje »

Niemand. Maar weet jij 100% dat er niks gebeurt.
Ook is het eigenlijk de taak van jou opdrachtgever om te controleren of jij de juiste papieren en machine tot je beschikking hebt.
Ook zou het zo moeten zijn dat jij de regelgeving kent en daar dus naar moet handelen en anderen niet onnodig in gevaar brengt.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

Gebruikersavatar
cat 375L
Starter
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 28 nov, 2007 18:23
Locatie: Friesland

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door cat 375L »

Werd er maar vaker gecontroleerd door een instantie die boven de werkgever en opdrachtgever staat. En die het werk stil kan leggen, en de machinist steunt. Jij als machinist, zit tussen twee kwaden in. Aan de één kant jou werkgever die ook wel weet dat het niet mag. Maar jou wel naar de klus toestuurt. Aan de andere kant de opdrachtgever die weet dat het eigenlijk niet mag maar wel jou werkgever in huurt omdat het goedkoper is. En als het misgaat sta jij voor de rechter, en is jou leven naar de kloten. Maar jij als machinist kan zo’n opdracht ook niet weigeren. Jij moet ook om je kostwinning denken.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Zolang er geen ongelukken gebeuren, neemt iedereen risico's, maar wanneer er een ongeluk gebeurt, dan is iedereen in paniek en vragen ze van af boven naar onderen of de juiste papieren wel in orde zijn, dan blijkt veel al dat de machinist de eind verantwoordelijke is, hij had moeten zeggen, ik heb de juiste papieren niet en de machine van mij is er niet voor ingericht!
Sytzecat

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”