Hijsbewijs voor hydraulische graafmachine

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
stefanvi
Starter
Berichten: 860
Lid geworden op: wo 1 apr, 2009 20:55
Locatie: Krabbendijke

Hijsbewijs voor hydraulische graafmachine

Bericht door stefanvi »

Ik ben aan het overwegen om het hijsbewijs voor de graafmachine te halen.

Maar ten eerste, waar is dit mogelijk? En iemand enig idee van de kosten die hieraan verbonden zijn?

Hoe gaat dit verder in z'n werk? Wat moet je ervoor doen en hoe lang duurt deze opleiding (1 dag?)

Verder hoor ik sommigen hier ook wel eens over het halen van een diploma/certificaat om de kraan te bedienen (soma college?), is dit tevens een eis om dat hijsbewijs te kunnen halen of staat dit hier los van?

Er zijn hier vast wel mensen die het ook gehaald hebben en dit weten.

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door buddie »

Ik denk dat sytzecat je dat haarfijn uit kan leggen, hij heeft het er geregeld over, en het is natuurlijk zijn werk ;) Misschien moet je hem even een PB sturen? Aan de andere kant kan het ook geen kwaad om het hier open en bloot op het forum te zetten, het is voor iedereen misschien wel interessant... :)

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door boertje »

heb toevallig net de uitslag binnen,geslaagd!!!wij(strukton) zijn met 4 jongens in barneveld bij het verticaal transport centrum geweest (de tcvt/w4-05).dit is 7 dagen,halve dag binnen halve dag buiten.wij hadden zelf een zw-kraan meegenomen.de kosten? wat ik begreep rond de 1700euro.het zijn lange dagen,maar wel te doen!!

volvo hans
Forumlid
Berichten: 2999
Lid geworden op: zo 2 dec, 2007 16:21
Locatie: Rockanje

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door volvo hans »

Bedoel je met deze opleiding het beperkt hijsen met grondverzet of is dit de uitgebreide opleiding?

Bas
Forumondersteuning
Berichten: 1424
Lid geworden op: wo 7 mar, 2007 21:17
Locatie: Barendrecht

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door Bas »

Boertje heeft deze opleiding gedaan.

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door boertje »

juist,bas.dat beperkt heb ik ook jaren terug gedaan.maar persoonlijk vond ik dat niks voorstellen.

stefanvi
Starter
Berichten: 860
Lid geworden op: wo 1 apr, 2009 20:55
Locatie: Krabbendijke

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door stefanvi »

Ik bedoelde dus eigenlijk het beperkte hijsbewijs, dat lijkt mij voldoende.

@boertje: jij hebt dus het 'echte' hijsbewijs gehaald, en dat kost 1700 Euro ex machine? Dat zijn nogal kosten voor een zzp'er :o

Enig idee hoe het zit met het beperkte hijsbewijs en wat je daarvoor moet doen?

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door boertje »

tjee stefanvi,is al heel wat jaren terug.wat ik me nog voor de geest kan halen,wat kennis over kettingen,hijsbanden,en staalstroppen.en achter op de erft wat aanpikken ,maar het was een groep van een man of 10 dus meer lullen en lachen dan opletten.en ik dacht dat je er niet veel mee mag,maar hier kan iemand anders je misschien meer over vertellen.

Bas
Forumondersteuning
Berichten: 1424
Lid geworden op: wo 7 mar, 2007 21:17
Locatie: Barendrecht

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door Bas »

Beperkt hijsbewijs heb ik ook gedaan tijdens m'n opleiding tot machinist.
Je leert inderdaad hoe je dingen moet aanpikken en waar je welk soort hijsgereedschap voor moet gebruiken.

Voor de basis heb je er genoeg aan maar een hoop had ik al binnen het bedrijf meegekregen, als je echt met een kraan wil gaan hijsen zoals boertje doet op het spoor of ergens in de industrie dan zal je 'niet genoeg hebben aan een beperkt hijsbewijs

stefanvi
Starter
Berichten: 860
Lid geworden op: wo 1 apr, 2009 20:55
Locatie: Krabbendijke

Re: hijsbewijs voor graafmachine

Bericht door stefanvi »

Waar is zo'n beperkt hijsbewijs dan wel goed voor? Je moet er toch iets aan hebben?
Neem toch aan dat als je zo'n ding haalt, dat je die dan in ieder geval mag gebruiken voor alles wat binnen de capaciteiten van zo'n kraan ligt?

Ik doe nu ook al regelmatig dingen hijsen met de kraan, een rijplaatje, een zware trilplaat, een container enz. Maar dat is voornamelijk op eigen projecten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”