Hijsen met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door bvvoorst »

Het stuk eens wat door zitten lezen en gestuit op de volgende opmerkelijke passage;
Moet een grondverzetmachine met beperkte hijsfunctie uitschakelen bij maximale last?
Bij graven geen uitschakeling (kantelen is de beveiliging). Bij beperkt hijsen een signalering in de cabine (SLI).
Hoezo is kantelen de beveiliging? Kantelen is een (mogelijk) schadelijk gevolg van overbelasting!
Zou lekker zijn; de machine ligt op z'n kant dus de beveiliging heeft gewerkt. ;L
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Bart »

Ben,

Inderdaad vreemd dat men kantelen de beveiliging noemt. Boem is ho! Val je voorover dan is dat het teken voor je om de vlucht te verkleinen of de bak aan de grond te zetten. Er is overbelast, want zou je de SLI in hebben geschakeld, dan had deze dat aangegeven.

De waarde' s in de tabel zijn gebaseerd op 75% van het kantelmoment of begrenst op 87% van het hydraulisch vermogen.
Het kantelmoment is het moment dat de machine zodanig in balans is dat wanneer je erachter staat, je deze met de hand over het kantelmoment kunt helpen. Vergelijkbaar met de kieplast van de wiellader.

Kantelen is > 100% van de tabelwaarde. Zouden we de bakinhoud exact uitrekenen naar 75% van het kantelmoment, dan draait men naar Hollandse begrippen met een klein bakkie.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door bvvoorst »

Ik was me wel bewust van je verhaal, maar de wijze waarop het geformuleerd wordt vind ik maar een vreemde manier en is dan ook zeker voor verbetering vatbaar.
Veni Vidi Excavati

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Hallo Ben,
Ik ben het ook met jou eens dat het wel wat beter op ons niveau geschreven had kunnen worden. Heb je mensen welke gestudeerd hebben kunnen niet meer op een logische wijze communiceren (hier bedoel ik trouwens met elkaar praten mee!)
Sytzecat

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Het is gewoon een waardeloos document. Gauw weggooien want er staan teveel onjuistheden in.

Straks is iemand in overtreding of krijgt een ongeluk dankzij deze info. SZW pakt dan het wetboek erbij en heeft geen boodschap aan dit artikel. Hier heeft iemand zonder voldoende kennis geprobeerd de wettelijke bepalingen op een simpele manier uit te leggen. Dit soort info vind je trouwens op allerlei internetsites en zorgt alleen maar voor verwarring. Jammer..

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door cjsiku »

Lekker handig weer, z'n document delen met veel onwaarheden. Zeg dan niks.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Sytze bedoelt het goed. Er zijn heel wat machinisten die er maar wat op los hijsen zonder te weten dat ze in overtreding of gevaarlijk bezig zijn. Het is goed om dan informatie te delen en je zou er vanuit moeten (kunnen) gaan dat berichten van VVT en weet ik veel wat voor clubs nog meer, juiste informatie bevatten. Helaas is dat vaak niet zo maar het moet je maar net opvallen. Het is trouwens ook wel begrijpelijk dat deze info vaak onjuist is. Het aantal graafmachines met hijsfunctie is zo klein dat het voor deze organisaties helemaal niet interessant is om er veel tijd of energie in te steken. Dat geldt helemaal voor de VVT, een belangenbehartiger voor verticaal transport. Hierin zijn de "grote jongens met grote kranen" vertegenwoordigd en die zien grondverzetmachines met hijsfunctie liever gaan dan komen. Ook begrijpelijk.

Ik was hier vorig jaar al tegenaan gelopen met m'n afstudeeropdracht over ongeveer dit onderwerp. Je vindt info over hijsen op zo'n site, schrijft dat in je verslag en op de volgende site die je bezoekt staat het tegenovergestelde. Er is maar één site waar de juiste info staat; wetten.nl. Maar voordat je daar hebt gevonden wat je zoekt.. Het is gewoon nodeloos ingewikkeld met al die verschillende bedrijfslasten en momenten, graafgerelateerd hijsen, constructief hijsen, LMB's en certificaten. Maak gewoon van alles waar een hijshaak aan zit een hijskraan. Desnoods verdeel je ze dan nog in een categorie mét palletvork en een zonder. Stuk eenvoudiger..

de bolle
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 14:45
Locatie: alphen aan den rijn

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door de bolle »

Leuk dat je dat aanhaalt met palletvorken.!!! Ik bedoel dan voornamelijk aan een graafmachine
Er is nu nogal wat gezeik over het verplaatsen en meenemen van je bakken.
Maar leg nu maar eens uit wat palletvorken anders zijn dan een bak.
Wat mij aangaat worden die rotdingen aan een graafmachine helemaal verboden !!!
Bouwmaterialen op een steiger zetten bijvoorbeeld- op hoogte heb je bijna geen zicht meer op wat je doet.
De opgepakte ladingen, niet op een pallet vastgezet zouden niet meer opgetild mogen worden.!!
Denk daarbij aan pakketten PVC buizen - rijplaten - bouwhekken zelfs hoge piepschuim paketten en meer van dat soort oncourante troep.
Uitvoerders willen dan ook nog dat je daar met 6 meter breed over de openbare weg mee gaat rijden, als dat zo uitkomt.
Ook vraag ik mij af hoe het is te verkopen met palletvorken aan een draai- kantelstuk.... Daar zie ik helemaal stunten mee
worden uitgehaald zoals inzwenken van de lepels en lepels haaks op de lepelsteel en rijden met schotten en rijplaten.
Overal moeten slangbreuk beveiligingen en ladingzekeringen op gezet worden, maar als het economisch belang gewogen wordt
krijg je van de uitvoerder een grote bek en ben je een ##### als je het zoals ik weigert te doen.
Daar komt nog bij dat die palletvorken niet mee te nemen zijn met een mobiele graafmachine... ze belemmeren je uitzicht en sommigen hangen dan een bak of een frame aan de schuif.... je bent dan te lang achter je achteras en de slangbreukventielen werken niet aan de stangzijde van de schuif cilinders.
Dus kortom: een GRAAF machine is om te graven, en als je zo nodig wil hijsen doe je dat maar met een ketting.!!!!

Nogmaals: hoe eerder die palletvorken worden verboden des te beter!!!

Was getekend: Bolle
Hitachi = Caterkiller

Gebruikersavatar
cat 375L
Starter
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 28 nov, 2007 18:23
Locatie: Friesland

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door cat 375L »

hier ben ik het helemaal mee eens. En kijk ook eens naar hoe de palletvorken aan de snelwissel hangt. hij trekt aan jou snelwissel wig. en daar zit ook nog het dunste stukje ijzer van alles.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door cjsiku »

Kijk dan eens naar een jib. Al helemaal levensgevaarlijk. Die dingen hadden ze 20 jaar geleden al moeten verbieden.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”