Hijsen met graafmachines
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Hijsen met graafmachines
[EDIT Bart] Ik heb het topic over de Hijsjib aan graafmachines opgesplitst. Hier gaan we verder over Hijsen met graafmachines en dan met name over wat wel en niet mag, wet- en regelgeving.
Hijsen met graafmachines, wat mag wel en wat mag niet?
Hijsen met graafmachines, wat mag wel en wat mag niet?
- Bijlagen
-
- mecalac 3.jpg (130.52 KiB) 15387 keer bekeken
Re: Hijsjib voor graafmachines
Ik vind het ook een goed voorbeeld maar dan voor hoe het niet moet want om over het geluidsscherm heen te kunnen komen heeft hij toch de bakcilinder in moeten trekken,aangezien de hefcilinder helemaal omhoog is en de knikarm gestrekt en de last hangt anderhalve meter onder de bovenkant van het scherm.CAT330gek schreef:zoals deze 5 tonner bezig is met de jib vind ik het goede voorbeeld de bakcilinder is zo te zien helemaal uit. moest men met hijsen van lasten op de connectomaat niet de bakcilinder helemaal uit zijn??? dat om veiligheids redenenbouwmachinefan schreef:aan een 5 tons midigraver
bron: http://www.entreeding.com
Was denk toch beter geweest met een slangbreukventiel op de bakcilinder.
Lekker trucken.
Re: Hijsjib voor graafmachines
Zodra een machine een hangende last heeft (geen ondersteunde last op vorken) dan is vaak een LMB en slangbreuk verplicht.
In de norm EN 13000 staat waaraan de machine moet voldoen om een kraanboek te krijgen. Hangende last is altijd slangbreukbewaking. Afhankelijk van het te heffen max. gewicht kan het zijn dat LMB niet nodig is. Last minder dan 1000 kg met daarbij geen overschrijding van 4 ton meter.
Hijsen met hulpjip wel een slangbreukklep nodig op de bakcilinder, hijsen aan de snelwissel geen slangbreukklep nodig. Cilinder staat immers helemaal uitgestuurd en kan dus niet verder uit vallen. snelwissel is vaak een probleem wat ik gezien heb in de praktijk is dat er een dikke as over de wig gemaakt wordt zodat de wig niet zomeer perongeluk gelost kan worden. Daarom is er tevens ook een zogenoemde tweehand bediening verplicht op de bakvergrendelfunctie van een wiellader, verreiker of kraan.
De lepelcilinder dient vaak ook een tweede slangbreukklep te hebben als je hijst aan het snelwiselframe. Je kunt nu je lepel zover intrekken naar de cabine dat deze ook weer terug kan vallen. Pendule schakelaar is ook mogelijk op de lepelsteel, in hijsstand kan de lepel niet verder dan verticaal en stopt dan automatisch. Je hebt dan geen klep extra nodig (is nogal goedkoper).
In de norm EN 13000 staat waaraan de machine moet voldoen om een kraanboek te krijgen. Hangende last is altijd slangbreukbewaking. Afhankelijk van het te heffen max. gewicht kan het zijn dat LMB niet nodig is. Last minder dan 1000 kg met daarbij geen overschrijding van 4 ton meter.
Hijsen met hulpjip wel een slangbreukklep nodig op de bakcilinder, hijsen aan de snelwissel geen slangbreukklep nodig. Cilinder staat immers helemaal uitgestuurd en kan dus niet verder uit vallen. snelwissel is vaak een probleem wat ik gezien heb in de praktijk is dat er een dikke as over de wig gemaakt wordt zodat de wig niet zomeer perongeluk gelost kan worden. Daarom is er tevens ook een zogenoemde tweehand bediening verplicht op de bakvergrendelfunctie van een wiellader, verreiker of kraan.
De lepelcilinder dient vaak ook een tweede slangbreukklep te hebben als je hijst aan het snelwiselframe. Je kunt nu je lepel zover intrekken naar de cabine dat deze ook weer terug kan vallen. Pendule schakelaar is ook mogelijk op de lepelsteel, in hijsstand kan de lepel niet verder dan verticaal en stopt dan automatisch. Je hebt dan geen klep extra nodig (is nogal goedkoper).
- kleintje75
- Forumlid
- Berichten: 1629
- Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
- Locatie: doorwerth
- Contacteer:
Re: Hijsjib voor graafmachines
Wij geven altijd in het kraanboek aan: De te hijsen last over een vluchtbereik van Lepelsteel vertikaal tot maximaal.
Is in principe al voldoende voor beperkt hijswerk
Is in principe al voldoende voor beperkt hijswerk
- Danny t Hart
- Starter
- Berichten: 68
- Lid geworden op: ma 17 nov, 2008 15:59
- Locatie: Lekkerkerk
Re: Hijsjib voor graafmachines
Ik heb de laatste maanden ook bijna elke dag wel de jip eraan. Deed in het begin al het hijswerk gewoon met mijn haak aan de kraan, maar bij lange wapening kwam ik toch lengte of hoogte te kort. Daarom toch maar een jib op het werk, en dat scheelt toch wel een hoop getob, zet er nu ook bekisting mee, en kan nu zelf veel vaker beton storten
Valt me alles mee hoe ik met jib nog met mijn 500l kubel om kan gaan met mn 1304tje
Valt me alles mee hoe ik met jib nog met mijn 500l kubel om kan gaan met mn 1304tje
Re: Hijsjib voor graafmachines
Jij gaat over de 10 ton meter bouwgerelateerd hijsen!
Onder deze omstandigheden heeft de machine een LMB nodig, en de machinist een TCVT Certificaat hydr. graafmachine. Let wel, dan kun je deze kubel met de Atlas 1304 niet meer tillen, de machine stopt met hijsen en vlucht vermeerderen als het maximale lastmoment is bereikt, je kan dan alleen nog de vlucht verminderen om zo weer binnen het lastmoment te komen.
Mochten er nu ongelukken gebeuren, dan is de machinist hoofdelijk ansprakelijk voor de gevolgen.
De machinist hoort te weten dat dit niet mag. Dit heeft de machinist tijdens zijn opleiding geleerd, of wanneer de machinist geen opleiding heeft gehad hoort hij dit bij de instructie te hebben gehoord. Ook geen instructie gehad?
Dan gaat de werkgever naar aanleiding van een paragraaf in de Arbowet nog nat, omdat hij dan niet kan aantonen dat de machinist instructie heeft gehad en hier op is getoetst.
Dus met andere woorden, in dit geval is het spelen met vuur. De enigste die er wel bij vaart is de opdrachtgever, want hij hoeft niet een duurdere hijskraan te gaan inhuren en bij een ongeval zegt de uitvoerder ook nog 'hoe kun je zo stom zijn om dingen te doen die je niet mag doen'. Zo gaat hij weer vrij uit en jij, jij bent de schuldige en maakt niet uit wat een werkgever tegen jou zegt, want als er wat is gebeurd dan ben jij de gebeten hond!
Mannen we hoeven niet Roomser te zijn dan de paus,
Maar ik wil wel bij deze de risico's aangeven,
Veiligheid is het nemen van een overwogen risico
- Gewicht kubel 500 Kg
- Gewicht 500 ltr. beton 1175 Kg
- Gewicht Jib 650 Kg
- Totaal 2725 Kg
- Monogiek 4,20 M
- Lepelsteel 2,50 m
- Verlenggiek 2,50 m
- Totaal 9,20 m vlucht X 1675 Kg = 15,41 ton/meter
Onder deze omstandigheden heeft de machine een LMB nodig, en de machinist een TCVT Certificaat hydr. graafmachine. Let wel, dan kun je deze kubel met de Atlas 1304 niet meer tillen, de machine stopt met hijsen en vlucht vermeerderen als het maximale lastmoment is bereikt, je kan dan alleen nog de vlucht verminderen om zo weer binnen het lastmoment te komen.
Mochten er nu ongelukken gebeuren, dan is de machinist hoofdelijk ansprakelijk voor de gevolgen.
De machinist hoort te weten dat dit niet mag. Dit heeft de machinist tijdens zijn opleiding geleerd, of wanneer de machinist geen opleiding heeft gehad hoort hij dit bij de instructie te hebben gehoord. Ook geen instructie gehad?
Dan gaat de werkgever naar aanleiding van een paragraaf in de Arbowet nog nat, omdat hij dan niet kan aantonen dat de machinist instructie heeft gehad en hier op is getoetst.
Dus met andere woorden, in dit geval is het spelen met vuur. De enigste die er wel bij vaart is de opdrachtgever, want hij hoeft niet een duurdere hijskraan te gaan inhuren en bij een ongeval zegt de uitvoerder ook nog 'hoe kun je zo stom zijn om dingen te doen die je niet mag doen'. Zo gaat hij weer vrij uit en jij, jij bent de schuldige en maakt niet uit wat een werkgever tegen jou zegt, want als er wat is gebeurd dan ben jij de gebeten hond!
Mannen we hoeven niet Roomser te zijn dan de paus,
Maar ik wil wel bij deze de risico's aangeven,
Veiligheid is het nemen van een overwogen risico
Sytzecat
Re: Hijsjib voor graafmachines
Het is net wat Sytsecat zegt,
Krijg je schade of ga je om ben je zelf aansprakelijk, verzekering zal echt moeilijk gaan doen.
Kosten LMB en kraanboek zijn dan al snel terug alleen al om dat je (werkgever) verzekerd bent.
Ik heb ook LMB op mobiele kraan gebouwd (staat niet altijd aan ) maar werkt wel .
Krijg je schade of ga je om ben je zelf aansprakelijk, verzekering zal echt moeilijk gaan doen.
Kosten LMB en kraanboek zijn dan al snel terug alleen al om dat je (werkgever) verzekerd bent.
Ik heb ook LMB op mobiele kraan gebouwd (staat niet altijd aan ) maar werkt wel .
Laatst gewijzigd door Hornet op wo 22 jul, 2009 8:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 981
- Lid geworden op: zo 23 mar, 2008 16:46
- Locatie: schagerbrug
- Contacteer:
Re: Hijsjib voor graafmachines
materieele schade is zo erg nog niet dat is te vervangen persoonlijk letsel is veel erger
hard werken word niet betaald lang wel
Re: Hijsjib voor graafmachines
Ben ik het helemaal mee eens
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Re: Hijsjib voor graafmachines
Ik heb dit nu al een hele tijd gevolgd, maar ook in andere topics (maar ook in de praktijk), zie je dat veel machinisten de fout in gaan met hijsen. Maar laten we eerlijk zijn, deze fouten zijn heel vaak niet aan hun te wijden, maar aan het feit dat er in de wet een stukje ontbreekt over een verplichte cursus voor het bedienen van machines en de controle daarop.
Want "iedere gek" kan en mag met een machine draaien, en er is niemand die controleerd of iemand de wet overtreed of niet !
Zelf zit ik nu in oktober 17 jaar op de kraan, maar mij heeft nog nooit iemand naar een machinistendiploma of een hijsbewijs gevraagd, er komen alleen maar van die pennenlikkers vragen naar je kraanboek en kijken of hij wel gekeurd is, maar wat gekeurd is dat snappen ze toch niet!
"Hornet" heeft dan een LMB op zijn kraan, maar is theoretisch gezien wel duurder per uur, maar dat betaald in de praktijk niemand als het effe kan. Er word meestal van het kantoor van de opdrachtgever gekeken naar de prijs, maar niet naar de prijs-kwaliteits verhouding, want die is in de praktijk vele malen belangrijker dan dat de goedkoopste komt.
Want "iedere gek" kan en mag met een machine draaien, en er is niemand die controleerd of iemand de wet overtreed of niet !
Zelf zit ik nu in oktober 17 jaar op de kraan, maar mij heeft nog nooit iemand naar een machinistendiploma of een hijsbewijs gevraagd, er komen alleen maar van die pennenlikkers vragen naar je kraanboek en kijken of hij wel gekeurd is, maar wat gekeurd is dat snappen ze toch niet!
"Hornet" heeft dan een LMB op zijn kraan, maar is theoretisch gezien wel duurder per uur, maar dat betaald in de praktijk niemand als het effe kan. Er word meestal van het kantoor van de opdrachtgever gekeken naar de prijs, maar niet naar de prijs-kwaliteits verhouding, want die is in de praktijk vele malen belangrijker dan dat de goedkoopste komt.