Tips & trucs voor fotobewerking: werken met Photoshop

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Tijdens het scanproces heb je voortdurend een dialoogvenster in beeld dat je informeert over de stand van zaken met betrekking tot het scannen. LET OP; als je tijdens het scannen iets anders wilt gaan doen met je PC, zeer aanbevelens waardig gelet op de tijd dat het scannen duurt, dan kun je dat alleen via de knop start en dan ga je naar het programma wat je wilt gebruiken. Een andere mogelijkhied om iets te doen is er helaas niet als je aan het scannen bent. Nadat de scanner zijn werk heeft gedaan verschijnt er, afhankelijk van je instellingen, een dialoogvenster in beeld met de vraag of je nog meer dia's wilt scannen of niet. Klik op ja als je nog meer wilt scannen en je kunt verder gaan met scannen. Mocht je dit dialoogvenster niet krijgen dan plaats je gewoon vier nieuwe dia's in het bijgeleverde frame en je laat eerst een voorbeeld maken en dan pas zet je het scannen in werking voor de volgende vier dia's. Zover ik weet is er geen maximum, heb al eens 36 dia's achter elkaar gescand zonder ze op te slaan, aan het aantal te scannen dia's voordat je ze gaat opslaan.

Ben je klaar met scannen dan sla je de gescande dia's op middels de toetscombinatie Crtl + S, een andere manier van opslaan gaat via File (=bestand) en dan naar Save (= opslaan). Met het nummeren van de gescande dia's doe je er verstandig aan om, indien je de dia's op de een of andere manier genummerd hebt, ze hetzelfde nummer te geven als dat de originele dia heeft.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Ook handig om te weten zijn wat je kunt doen met de kleine "knopjes" links boven in beeld bij Scangear. Van links naar rechts doen de knopjes het volgende:
- Miniatuur weergave in/uitschakelen.
- Het voorbeeld gebied wissen, gebeurt trouwens automatisch als je een nieuwe (voorbeeld)scan maakt.
- De afbeelding horizontaal spiegelen, is handig als je het negatief/of dia er verkeerd om hebt ingelegd
- De afbeelding 90 graden linksom draaien, is nodig omdat je staande opnames liggend moet scannen
- idem maar dan rechtsom
- alle selectievakken selecteren
- alle selectievakken deselecteren
- scangegevens weergeven
- handleiding PhotoShop oproepen
Bijlagen
uitleg knopjes scangear.jpg
uitleg knopjes scangear.jpg (110.71 KiB) 6040 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Het scannen van negatieven gaat eigenlijk net zo eenvoudig in zijn werk als het scannen van dia's! Denk erom dat je de instellingen voor invoer aanpast en in plaats van positieve kleurenfilm de negatief kleurenfilm als bron selecteert. De uitvoer gegevens kun je, desgewenst, ook aanpassen. Na de de voorbeeldscan vink je alleen die negatieven aan die je ook daadwerkelijk wilt scannen, de proefscan is voldoende van kwaliteit om de slechte opnames eruit te filteren. Afhankelijk van de lengte van de negatiefstroken kun je maximaal 12 negatieven tegelijk scannnen. Let er bij het inleggen van de negatieven in het frame goed op dat deze netjes aansluiten tegen de aangegeven zijde van het frame want anders kent de scanner het onderscheid tussen de diverse negatieven niet.
Bijlagen
scannen van negatieven.jpg
scannen van negatieven.jpg (131.92 KiB) 6040 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Als laatste onderdeel van deze tips en trucs komt het scannen van foto's aan bod. Afhankelijk van de grote van de foto's kun je meerdere foto's in een keer scannnen. Om foto's te scannen ga je naar Multi scan, vervolgens kies je als bron voor foto/kaart(kleur) en als doel fotoprint vergroot. Afhankelijk van je bron kies je uiteraard een andere instelling als bron. Om je plaatjes groot genoeg te kunnen vergroten kies je als uitvoer resolutie voor 600 puntjes per inch. Overigens verdient het, zoals reeds eerder opgemerkt, de voorkeur om de originele dia's of negatieven als uitgangsmateriaal te gebruiken als je iets wilt gaan digitaliseren. Heb je geen originele dia's en/of negatieven van de opnames die je wilt gaan scannen dan zul je je moeten behelpen met een fotoafdruk waarvan de kleur, met een beetje pech, niet meer is van wat ie geweest is.
Bijlagen
scannen van foto's.jpg
scannen van foto's.jpg (119.83 KiB) 6038 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

En zo ziet het totaal beeld eruit als je scangear gebruikt om foto's te scannen. Nu heb je een scan van drie foto's die nog geknipt moeten worden in drie afzonderlijke foto's en dat gaat dus niet lukken. Je mag de foto's dus niet strak tegen elkaar aanleggen want dan ziet de scanner dit als één opname die je niet een, twee drie kunt splitsen. Met een beetje ruimte tussen de foto's ziet de scanner de foto's als afzonderlijke opnames en scant ze dus ook afzonderlijk. Nu is het dus nog een kwestie van het opslaan van de gescande foto's en klaar is Klara met het scannen.
Bijlagen
overzicht foto's scannen.jpg
overzicht foto's scannen.jpg (129.86 KiB) 6036 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Tot zover mijn tips en trucs voor het werken met Photoshop. Mochten er nog vragen zijn stel ze dan gerust, bij voorkeur hier in dit topic zodat ook anderen die misschien wel dezelfde vraag hebben maar deze niet durven te stellen het antwoord ook kunnen lezen. Mocht mijn reactie wat lang op zich laten wachten, kijk lang niet iedere dag in een topic dat ik geschreven heb, geef mij dan effe een PB met de melding dat je een vraag en/of opmerking hebt.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Salpeter
Starter
Berichten: 540
Lid geworden op: ma 2 jun, 2008 12:12
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Salpeter »

Via internet zijn heeel veel programma's te verkrijgen on je foto's te verkleinen.
Zelf gebruik ik Bordermaker http://www.bordermaker.nl/
Gratis te down-loaden maar ook online te gebruiken (dus ook als je een keer bij iemand anders op de pc een foto moet verkleinen)
De ontwerper vraagt wel een vrijwillige bijdrage
Ik gebruik het al zeker een jaar en ben er erg tevreden mee

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Bart »

Dat is bekend Salpeter, dit geven wij ook geregeld aan als forumleden problemen hebben met het verkleinen van foto's.

Peter Schoeber is zo vriendelijk geweest om 2 programma's (EasyResize en Photoshop) eens wat nader te belichten.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Bart schreef:Dat is bekend Salpeter, dit geven wij ook geregeld aan als forumleden problemen hebben met het verkleinen van foto's.

Peter Schoeber is zo vriendelijk geweest om 2 programma's (EasyResize en Photoshop) eens wat nader te belichten.
Hallo Salpeter, Bart en anderen,

Ook ik ken het bestaan van Bordermaker maar op het moment dat ik begon aan mijn toelichting op Photoshop kon ik, en met mij diverse anderen, op geen enkele manier het programma Bordermaker geinstalleerd krijgen op onze PC's. En zonder het programma kan ik ook niks uitleggen! Zal binnenkort, hopenlijk nog dit jaar, een uitleg proberen te maken voor het werken met Bordermaker.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”