Tips & trucs voor fotobewerking: werken met Photoshop

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Soms is het ook nodig om, buiten het verkleinen van de foto's om, iets te doen aan het contrast/helderheid van de foto's. Ook hiervoor heeft PhotoShop enkele handige dingen in de aanbieding. Men gaat dan als volgt te werk: open de foto die je verder wilt bewerken en ga met het pijltje van de muis naar Enhance en klik hierop. Schuif dan verder door naar Adjust Lighting (aanpassen helderheid) om bij Shadows/Highlights (schaduwen) te eindigen.
Bijlagen
aanpassen helderheid 1.jpg
aanpassen helderheid 1.jpg (132.86 KiB) 4334 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Nadat je bovenstaande hebt gedaan krijg je onderstaand dialoogvenster waarbij PhotoShop standaard begint bij Lighten Shadows (oplichten schaduwen) ingesteld op een waarde van 25%. Door nu met de schuifregelaar te schuiven kun je de foto aanpassen tot je vindt dat ie goed is. Hoever je moet gaan hangt van de foto af en ook hier geldt dat je van een heel slechte, veels te donkere, foto niet veel of niks kunt maken. Probeer ook eens de andere schuifregelaars als je deze eenmaal een beetje onder de knie hebt.
Bijlagen
dialoogvenster helderheid aanpassen.jpg
dialoogvenster helderheid aanpassen.jpg (126.95 KiB) 4332 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Zo was de foto voordat ik hem bewerkte via Enhance/Adjust Lighting/Shadows/Highlights.
Bijlagen
A 34 verkleind voor het BMF.jpg
A 34 verkleind voor het BMF.jpg (119.32 KiB) 4332 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

En dit is ervan geworden als ik via Enhance/Adjust Lighting/Shadows/Highlights, met een waarde van 50% de foto heb bewerkt. Het betreft hier overigens het vervangen van de hoofdoverspanning van de spoorbrug over de Lek in Culemborg in november 1982. In vergelijking met de vorige foto is deze dus een heel stuk lichter geworden. Nogmaals, wees erop bedacht dat je van een waardeloze foto nooit een sprankelend plaatje kunt maken.
Bijlagen
A 34 aangepast 4_edited-1.jpg
A 34 aangepast 4_edited-1.jpg (114.98 KiB) 4332 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Een andere mogelijkheid om iets te doen aan een te donkere foto is het veranderen van het contrast. Klik op Enhance en ga vervolgens naar Adjust Lighting (aanpassen helderheid) gevolgd door Brightness/Contrast (=Helderheid/Contrast).
Bijlagen
aanpassen contrast.jpg
aanpassen contrast.jpg (128.3 KiB) 4331 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Als je bovenstaande gedaan hebt dan krijg je onderstaand dialoogvenster in beeld. Door nu met de waardes van Brightness (=helderheid) en Contrast (=contrast) te varieeren kun je foto lichter maken. Je zult proefondervindelijk moeten vaststellen tot welke waardes je moet/kunt gaan om het optimale resultaat te bereiken.
Bijlagen
dialoogvenster aanpassen contrast.jpg
dialoogvenster aanpassen contrast.jpg (139.55 KiB) 4331 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

En dit is het eindresultaat! Persoonlijk vind ik dit resultaat minder aansprekend dandat ik het via de eerder beschreven manier doe. Maar als je goed oefent, door het regelmatig te doen, lukt het op deze manier ook.
Bijlagen
A 34 aangepast 5.jpg
A 34 aangepast 5.jpg (123.12 KiB) 4334 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Tot zover de eerste prille schreden op het pad van het bewerken van foto's met behulp van PhotoShop. Aansluitend leg ik, voor de liefhebbers, ook nog een en ander uit over het scannen van dia's en negatieven. Zoals in de inleiding van deze tips en trucs gemeld zat deze versie van PhotoShop bij mijn scanner van het merk Canon type CanoScan 8800F. Vele van ons zullen wel eens een foto, dia of negatief scannen en hierbij nog enkele tips. Gebruik bij voorkeur de dia en/of het negatief dat je hebt om te scannnen en NIET de fotoafdruk die je toevallig ook hebt liggen. Het grote nadeel van de fotoafdrukken, vooral die gemaakt zijn in de goedkope 1 uur services shops en aanverwante zeer goedkope afdrukcentrales, hebben de neiging om na verloop van tijd te gaan verkleuren. Dit in tegenstelling tot het negatief of de dia die veel beter kleur vast blijven en des te beter je uitgangsmaterieel is des te beter wordt het eindresultaat. Al mijn uitleg heeft betrekking op de CanoScan 8800F een erg gangbare scanner die een prima resultaat oplevert. Buiten het feit dat je hem als Flatbedscanner kunt gebruiken, voor foto's en documenten, kun je er ook gewone dia's en negatieven mee scannen alsmede grootbeeld dia's.

Als eerst geef ik een beknopte uitleg over het scannen van dia's. Om dia's te kunnen scannen gebruik je het bijgeleverde frame om de dia's, maximaal 4 per keer, te scannen. Denk er wel om dat je eerst de witte bovenplaat in de klep van de scanner eruit haalt voordat je de scanner sluit met het diaframe erin. De dia's dienen met de positieve beeldzijde naar beneden op de glasplaat gelegd te worden, staat trouwens aangegeven op het speciale frame waarin de dia's passen. Zorg er wel voor dat je de dia's netjes recht in het frame legt want anders krijg je een dia die enigzins hellend wordt gescand waardoor je de scan later nog een beetje moet draaien. Je start het scanprogramma, nadat je eerst de scanner hebt aangezet, door eerst op File (=bestand) te klikken en vervolgens via Import naar CanonScan 8800F te gaan.
Bijlagen
starten scanner.jpg
starten scanner.jpg (148.56 KiB) 4333 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter_S op vr 6 nov, 2009 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

Na het starten van Scangear krijg je onderstaand openingsscherm met linksboven een aantal "werkknoppen" en rechts in beeld een dialoogvenster om een aantal zaken in te vullen. De vier dia's die je in het midden ziet heeft de scanner van de vorige scanronde onthouden.
Bijlagen
openingsscherm scangear.jpg
openingsscherm scangear.jpg (134.4 KiB) 4331 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het werken met Photoshop

Bericht door Peter_S »

In het dialoogvenster voor het instellen van de scanner komen een aantal zaken aan de orde. Omdat ik, in de loop der jaren zijn er vele duizenden dia's door mij gescand, een redelijk ervaren gebruiker ben gebruik ik altijd de geavanceerde modus om zo veel als mogelijk is uit de te scannen dia's te halen. Van boven naar beneden heb ik altijd de volgende zaken standaard ingesteld.

Instellingen voor invoer
- Bron selecteren; positieve kleurenfilm (=dia). Heb je een kleurnegatieffilm of een z/w film dan kies je hier voor kleur negatief film of z/w indien dat van toepassing is.
- Het filmformaat is in dit geval 35 mm kleinbeeld terwijl de kleurmodus kleur is.

Instellingen voor uitvoer
- uitvoerresolutie; hiermee wordt bedoeld de resolutie, in puntjes per inch, waarmee je de uiteindelijke scan wilt maken. Des te hoger de waarde des te groter kun je de gescande dia afdrukken mocht dat ooit eens nodig zijn. Een dia, welke 3,6 cm breed is, die je op 3200 puntjes per inch scant kun je uiteindelijk op een breedte van ongeveer 40 centimeter afdrukken uitgaande van een resolutie van 300 puntjes per inch. Met deze scanner kan ik een maximale resolutie scannen van 4800 puntjes per inch. Let Op, des te hoger de resolutie des te langer duurt het scannen. Bij een resolutie van 3200 puntjes per inch heeft de scanner ongeveer 5 minuten per dia nodig om de scan te maken. Verders wijst alles zich vanzelf in dit deel van scangear.

Instellingen voor afbeeldingen
Hierbij gebruik ik de hier afgebeelde instellingen als "standaard" instellingen wat het beste resultaat oplevert, alle onderwerpen spreken voor zich.

Als je begint met scannen doe je er verstandig aan om eerst de knop voorbeeld te gebruiken zodat je een snelle previeuw krijgt van de vier dia's je wilt scannen. Nadat je deze previeuw bekeken hebt selecteer je alle vier de dia's, zie vorige post, om via de knop scannen het definitieve scanproces in gang te zetten. Afhankelijk van de resolutie waarin je scant kan het wel tot meer dan 20 minuten duren voordat je al je dia's hebt gescand. Mede daarom is het handig om eerst een voorbeeldscan te maken en een dia die er scheef in ligt recht te leggen voordat je aan de langdurige scan begint.
Bijlagen
dialoogvenster instellingen scanner.jpg
dialoogvenster instellingen scanner.jpg (131.63 KiB) 4337 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”